Profilfag

Profilfag ud over alle grænser

Vi er en skole i tiden, og vores aktiviteter skal give mening for både lærere og elever, så vi får et stærkt fællesskab. Profilfagene udgør stærke interessefællesskaber, som bringer forskellige elever og voksne sammen om en udviklingsproces som er helt unik. Vi oplever, at det vejledende fællesskab, der opstår i mellem elever og voksne på rejsen er det ultimative læringsrum, som for alvor giver eleverne mod og lyst til at tage roret selv videre i livet.

Rejser til hele verden

4 perioder & 4 rejser

Vores efterskoleår er inddelt i 4 perioder med 4 rejse.

Hver periode afsluttes med en rejse på 4 til 14 dage; i alt rejser vi op til 28 dage.

Profilfag

August til oktober

Det første profilfag vælges inden eleven starter skoleåret. I profilfaget oplever eleven at sætte både fælles og personlige mål. f.eks. lærer sejlerne at navigere og sejle en båd i Middelhavet. Musikholdet forbereder koncerter og tager til en storby. Dykkerne går i dybden i Egypten og får et PADI-certifikat.

Temarejse

Oktober til december

Temarejserne Vinterliv med Skiløb i Norden eller Kultur i en storby giver mulighed for at samle eleverne på tværs af alle huse og fag om fælles undervisning og dannelsesmål. Det styrker elevernes sammenhold og giver en fælles reference i opholdet. Derfor rejser vi på fællesrejser til Prag og Skiløb i Norden i de kommende år. Fællesrejsen er inkluderet i skolepengene, da budgettet er ens for alle.

Kultur-profilfag

Januar til marts

Kultur- og profilfagsrejserne vælges i september/oktober måned ved en
demokratisk proces, hvor både elever og ansatte kan stille forslag til
Kulturfag. Kulturfagene kan være baseret på et profilfag, f.eks. Nepal High
Trek, men udgangspunktet er temaer som f.eks. natur, sport, religion, politik,
gastronomi, historie mv. Forløbet afsluttes med en kulturrejse, som oftest
indebærer møder med lokale organisationer, skolebesøg og møder med
lokale unge. Eleverne skal i løbet af kulturfagsrejsen fordybe sig i et af FN 17
verdensmål, og formidle erfaringerne i et projekt. Kulturfagene og rejserne er
verdens bedste klasseværelse!

Profilfags-ekspedition

April til juni

Profilfagsekspeditionerne i den 4. periode, foreslås og vælges også af eleverne og personale ved et demokratisk valg. Målet er at få mulighed for at afprøve nye profilfag inden for Imagination- og Natursportsprofilen, for at rykke personlige grænser og blive mere modige. Den sidste profilfagsperiode sluttes med en 3-4 dages ekspedition i Danmark eller Norden.

Profilfag på Ranum

Rejsen er det ultimative læringsrum, som for alvor giver eleverne mod og lyst til at tage roret selv videre i livet.

Book rundvisning

Kom forbi Ranum og oplev stemningen, hør om mulighederne, se stederne og få en god snak med en voksen, som brænder for stedet.