Extreme Skiing

Profilfag P3

Alpin Eventyr – Offpiste Ski/Snowboarding i Makedonien

Beskrivelse: Alpin Eventyr er et spændende profilfag på vores efterskole, der henvender sig til elever med en passion for offpiste ski eller snowboarding. Dette fag er designet til eventyreren, der ønsker at udfordre sig selv og udforske bjergene på en helt unik måde – uden brug af skilifter. Vi lægger vægt på selvstændighed og fællesskab, da eleverne selv skal arbejde sig op til toppen af bjergene. Dette foregår enten på randonee ski/splitboard med skind under.

Forudsætninger: Elever, der ønsker at deltage i Alpin Eventyr, skal have minimum 6-8 ugers erfaring inden for ski eller snowboard. Dette sikrer, at deltagerne har en grundlæggende færdighedssæt og er i stand til at håndtere udfordrende terræn. Vi ønsker at skabe en gruppe, hvor alle kan drage fordel af undervisningen og de unikke oplevelser. Ud fra et sikkerhedsmæssigt perspektiv er det også vigtigt at eleverne er erfarne inden for ski/snowboard.

Undervisning: Før rejsen til Makedonien vil undervisningen omfatte fysisk træning, snesikkerhed, redningsteknikker, Makedonsk historie og kultur, samt know-how om at færdes i alpint miljø. Eleverne vil lære at forstå og navigere i det uforudsigelige terræn, der møder dem uden for de konventionelle skiløjper og derudover have en forståelse for landet og den del af verden vi befinder os i.

Rejseoplevelse: Rejsen vil tage os til tre forskellige destinationer i Makedonien, hvor vi ikke kun vil udforske bjergene, men også dykke ned i historien, kulturen og politikken i området. Besøget i Ohrid, hvor det kyriliske alfabet blev skabt, giver os en kulturel forståelse af Makedoniens rige historie. Vi vil også udforske grænsen til Albanien, som patruljeres af specialtrænede soldater og hunde, der er vant til at færdes og patruljere i bjergene.

Kulinariske oplevelser: En vigtig del af Alpin Eventyr er at opleve det makedonske køkken, der fungerer som en smeltedigel mellem det sydeuropæiske og mellemøstlige. Eleverne vil få mulighed for at smage på lokale retter og fordybe sig i den kulinariske mangfoldighed, der kendetegner regionen.

Alpin Eventyr er ikke kun en rejse ind i det spektakulære bjerglandskab, men også en mulighed for at udvikle færdigheder, styrke fællesskabet og skabe minder, der varer livet ud.

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Alle elever er forsikret ifht. farlig sport op til 500.000,- kr. ved skader, som ikke er dækket
af skolens erhvervsforsikring. Se også skolens sikkerhedsinstrukser for kajak/vand aktivitet. Det må forventes, at der vil være behov for godt udstyr: Rygsæk, støvler, skaljakke, sovepose mv. Du er meget velkommen til selv at medbringe mountainbike.

Egenbetaling: 7500 kr

Beløbet omfatter følgende:

Flyrejse

Transport i Makedonien

Randoneé ski + støvler/splitboard+støvler

Skin, skovl, probe, lavinebipper, lavinerygsæk

Bjergguider som følger os 24/7 på rejsen

Mad

(Man kan ikke benytte ”almindelige” ski eller skistøvler, da Randoneé udstyret er lavet specielt til at kunne gå op ad bjerget. Det samme gælder for snowboards, her SKAL man også bruge et splitboard

Undervisere

Rune Ditlev Henriksen