10+ SKILLS

Hvorfor vælge 10+ SKILLS?

10+ SKILLS: Fordyb dig i et valgfagsområde. 10+ elever der vælger SKILLS valgfag får mulighed for at dyrke interessen indenfor fx dykning, sejlads, gastronomi, eSport eller Outdoor. Det er altså en helt unik mulighed for at bygge et skema, der passer lige præcis til den, som du er.

Dyrk din største interesse og fyld dit skema med dykning, sejlads, gastronomi, eSport eller Outdoor. 10+ SKILLS valgfag fylder 2 valgfagsmoduler, så du kan også vælge ét alment valgfag ved siden af dit SKILLS forløb – what’s not to like?

Gå tilbage til oversigten over undervisningsfag.

10+ SKILLS Outdoor

Faget Outdoor” er for alle der elsker at være aktive i naturen, både til lands og til vands.  Samtidig er faget meget praktisk orienteret og kan fungere som et aktivt frirum i en faglig presset hverdag. Vi vil stort set hver gang være på eventyr ud af huset.

Der vil være fokus på at opbygge reelle kompetencer og igennem en bred vifte af outdooraktiviteter vil vi med nysgerrighed, fordybelse og sved på panden, styrke din interesse og viden indenfor friluftslivets muligheder.

Vi arbejder bl.a. med alle tænkelige vandsportsaktiviteter og du vil blive udfordret med bl.a. Surf i bølger, Wakeboard, Windsurf, StandUpPaddleSurfkajak, Vinterbadning, Undervandsjagt efter hummere og Fiskeri. Herudover bliver du certificeret i følgende: Kajak IPP2 og Kano IPP2.

Når vejret ikke passer til vandsport, så laver vi outdooraktiviteter som; Klatring, Mountainbike, Vandring, Bushcraft, sankning og madlavning over bål.

10+ SKILLS Sailing

Drømmer du om at udforske verden, og det store blå ocean? Kan du se dig selv på dækket af din egen båd, eller måske på broen af et stort containerskib på vej fra Kina til Danmark? Så skal du vælge dette 10+ fag! Udover at kunne sejle og navigere er der mange færdigheder en sejler skal besidde. Bl.a. skal du vide noget om verdensvejr og havstrømme, bådkonstruktion- og reparationer, sejl og sejlreparationer, motorlære, overlevelser på havet, radiokommunikation, sømandskab og meget mere.

Du vil blive klogere på hvordan man kommer ud i verden, enten på din egen eller andres sejlbåde, samt hvilke uddannelsesmuligheder der er inden for de maritime erhverv. Du finder ud af hvor mange muligheder der er, og at det ikke behøver at være svært. Du vil få mulighed for at komme til duelighedsprøve, samt få et Vhf radio bevis (SRC). Faget skal drives af din lyst til eventyr, så skal vi nok sørge for du får et år fyldt med sejlads på Ranum Efterskole.

På Ranum Efterskole har vi erfarne sejladsundervisere der har sejlet på verdenshavene, og stadig gør det.

10+ SKILLS Gastronomy

Fordyb dig i den kulinariske kunst og lær om madkulturer i mange forskellige lande.

Skills Gastronomi handler først og fremmest om at lave nogle lækre retter fra hele verden, men ikke kun det. Vi fokuserer på FN’s verdensmål Sundhed og Trivsel.

Eleverne skal lære forskellige metoder til at lave mad samt at vurdere hvilken metode, der passer til hvilken mad, så maden både bliver sund og velsmagende. Vi udfordrer således eleverne og inspirerer dem til at lave mad på forskellige måder ud fra asiatiske, europæiske, latin-middelhavs principper mv.

Når eleverne har mestret alle de grundlæggende principper for at lave asiatisk mad, bliver der også mulighed for, at de prøver at lave deres egne kreative ”verdens” retter.

Lærere på 10+ SKILLS Valgfag

Mick