Rejser

4 rejser, 4 perioder & 28 rejsedage

Personlig udvikling og læring i aktive fællesskaber.
Vi ser ud i verden, og verden ser ind i Ranum Efterskole College. Vi har fokus på mødet med andre kulturer, og vores rejser er tematiserede efter rejsemål.
Det er mødet med andre unge, i andre dele af verden, som former vores egen nationale og personlige identitet — uanset om det er i mødet og samværet med unge fra Norden, Europa, USA, Nepal, Indien eller Ghana. Så hvis du er på udkig efter en efterskole med rejser, så tag endelig et kig længere nede på siden.

Elever og lærere på Ranum Efterskole College former 4 gange om året nye profil- og kulturfag. Processen, hvor vi vælger fag og kulturer, er en del af skolens pædagogiske mål. De lange rejser er forbundet med en egenbetaling, og alle må prioritere undervejs. Der er altid rejser uden egenbetaling, og der er mulighed for at søge om individuelt tilskud til både ophold og rejser, så du kan få det bedste efterskoleår.

Rejser til hele verden

Vores rejser

Her er et udpluk af de fantastiske kulturer, som vi tidligere har besøgt. Der opstår nye ønsker og destinationer hvert år – og der er plads til lige netop din idé.

Alle billederne er taget af elever, der har været ude og rejse med Ranum Efterskole College.

Hvis du vil med os på eventyr så tilmeld dig Ranum Efterskole College i dag

4 perioder & 4 rejser

Vores efterskoleår er inddelt i 4 perioder med 4 rejse.

Hver periode afsluttes med en rejse på 4 til 14 dage; i alt rejser vi op til 28 dage.

Profilfag

August til oktober

Det første profilfag vælges inden eleven starter skoleåret. I profilfaget oplever eleven at sætte både fælles og personlige mål. f.eks. lærer sejlerne at navigere og sejle en båd i Middelhavet. Musikholdet forbereder koncerter og tager til en storby. Dykkerne går i dybden i Egypten og får et PADI-certifikat.

Temarejse

Oktober til december

Temarejserne Vinterliv med Skiløb i Norden eller Kultur i en storby giver mulighed for at samle eleverne på tværs af alle huse og fag om fælles undervisning og dannelsesmål. Det styrker elevernes sammenhold og giver en fælles reference i opholdet. Derfor rejser vi på fællesrejser til Prag og Skiløb i Norden i de kommende år. Fællesrejsen er inkluderet i skolepengene, da budgettet er ens for alle.

Kultur-profilfag

Januar til marts

Kultur- og profilfagsrejserne vælges i september/oktober måned ved en
demokratisk proces, hvor både elever og ansatte kan stille forslag til
Kulturfag. Kulturfagene kan være baseret på et profilfag, f.eks. Nepal High
Trek, men udgangspunktet er temaer som f.eks. natur, sport, religion, politik,
gastronomi, historie mv. Forløbet afsluttes med en kulturrejse, som oftest
indebærer møder med lokale organisationer, skolebesøg og møder med
lokale unge. Eleverne skal i løbet af kulturfagsrejsen fordybe sig i et af FN 17
verdensmål, og formidle erfaringerne i et projekt. Kulturfagene og rejserne er
verdens bedste klasseværelse!

Profilfags-ekspedition

April til juni

Profilfagsekspeditionerne i den 4. periode, foreslås og vælges også af eleverne og personale ved et demokratisk valg. Målet er at få mulighed for at afprøve nye profilfag inden for Imagination- og Natursportsprofilen, for at rykke personlige grænser og blive mere modige. Den sidste profilfagsperiode sluttes med en 3-4 dages ekspedition i Danmark eller Norden.

Book rundvisning

Kom forbi Ranum Efterskole College og oplev stemningen, hør om mulighederne, vores rejser, se stederne og få en god snak med en voksen, som brænder for stedet.