Rejser, Tidligere Kulturfag

Filippinerne – Scuba

Det store fokusområde for kultur- og dannelsesfaget Filippinerne er: Naturen, særligt omkring marinemiljøet, og den lokale kultur.

Med disse to punkter som pejlemærker er målet, at eleverne får forståelse for deres egen rolle som interaktive verdensborgere. Eleverne vil forhåbentlig opleve at nogle af deres hypoteser holder stik, hvorimod andre skal justeres i forhold til virkeligheden. Filippinerne består af 7.107 øer, som ligger i verdens nok smukkeste øhav. Mange af de filippinske øer er stadig forholdsvis ukendte som rejsemål.

Kulturfokus

Vi vil besøge og samarbejde med en lokal High School og have en gensidig kulturudveksling mellem de danske efterskoleelever og de lokale filippinere er således det dannelsesmæssigte vigtigste mål med rejsen. På Filippinerne er skolernes økonomiske midler meget begrænsede, derfor vil vi hjemmefra indsamle og medbringe sponsorgaver f.eks. kuglepenne og skrivepapir/-blokke mm.

Naturfokus

Rejsen til Filippinerne er IKKE specifikt en dykkerrejse. Vi vil dog dykke, men det er primært for at få eleverne til at rette fokus på beskyttelse og bevaring af skrøbelige naturområder i dette tilfælde – på Filippinerne. Eleverne skal i form af små projekter f.eks. undersøge, hvordan vi kan formindske forurening af vandet, f.eks. plasticproblematikken på Filippinerne. Vi vil få undervisning af marinebiologer, som hjælper os professionelt med, at undersøge data, som vi også er med til at indsamle, fra vandet.

Undervisningen

Kulturfagsundervisningen vil bestå af relevante foredrag af eksterne foredragsholdere. Temaerne er f.eks.: Forurening og global opvarmning, Selvværd – hvordan man møder andre mennesker og kulturer m.fl. Undervisningen vil derudover tage udgangspunkt i elevernes egne projekter, som naturligvis vælges og målrettes i samarbejde med lærerne.

Dykning

Det vil være hensigtsmæssigt, at man som minimum er certificeret Open Water Diver (OWD) eller har en højere certificering.

VILKÅR: Vaccinationer Det er jeres ansvar, at jeres søn/datter er vaccineret til rejserne. Vi vil give besked om, hvilke vaccinationer der er nødvendig for den pågældende rejse. Pas skal være gyldigt et 1/2 år efter hjemkomst. Dvs. til min. udgangen af juni 2017.

EGENBETALING: 9.500,- KR.