Livstræskage, Grønne fingre og coronatanker

Nu er det seks uger siden, eleverne rejste hjem, og den nye hverdag for elever, forældre, lærere og alle andre ansatte på Ranum har indfundet sig. Det er ikke med vores gode vilje, at de nye rutiner vinder terræn, men det er til gengæld nødvendigt for at komme videre.

Vi snakker så rigeligt om corona i hverdagen, så herfra handler nyhedsbrevet om alt andet end det. Næsten i hvert fald. Lad os kaste et blik over ugens historier.

Først: Et stort Huraaa(num)!

Efterskoleteenageren fylder 16 år

Ranum er en teenager i efterskoleverdenen, men efter 16 år med fokus på værdier som mangfoldighed og fællesskab, så ved man alligevel noget om at være en efterskole.

I 2004 startede 86 spændte og modige elever, sammen med en gruppe lærer, der var mindst ligeså spændte. Der er faktisk nogle lærere, som stadig er her. Allerede dengang var visionen om natursport og imagination en stor del af DNA’et, og drømmen og rejser ud i verden blev hurtigt en realitet. Alle boede i Kærhuset, og det var der, det hele startede, med et spadestik mellem de to bygninger, som blev forenet af et stort glasparti. Ranum Efterskole blev født.

Den dag fejrede vi i går, hvor de ansatte, der arbejder på forskellige projekter på skolen, samledes om en kage i selskab med et par bevingede ord.

Den smukke Livstræskage var bagt af Tanja, som er skolens konditor og bager, og inden vi gik om bord i den, fik vi taget et par billeder, som du kan se her.

Det er i øvrigt pudsigt, at mange af vores nuværende elever er ligeså gamle som efterskolen. Og ligesom eleverne er efterskolen også i udvikling og udforsker nye sider af sig selv.

Projekt Green fingers

Et af de steder, der bliver arbejdet igennem for tiden, er i haven ved Ranumhus. Her har Projekt Green Fingers virkelig fået gang i at pløje jorden, lave nye bure til dyrene og ordnet drivhuset. Det bliver et mekka af gode, bæredygtige produkter, når det hele springer ud.

Følg med i projektet på Facebook her: Projekt Green Fingers

Resultater af Namibia arbejde

Tidligere på ugen delte vores samarbejdspartner N/a’an ku sê en video, hvor man kunne se resultatet af det arbejde, Namibia-holdet gjorde på kulturfagsrejsen i januar. Der er kommet godt gang i, og beskeden derfra lød: “Max’s mega troop has moved into a massive new camp. Decked out with play frames to delight any primate, our cheeky chacmas are loving life. Thank you Ranum Efterskole College for your construction efforts.”

Hvad kan man lave derhjemme?

Her kommer en historie, som måske alligevel handler lidt om corona. I samfundsfag har de nemlig lavet en video med forslag til, hvad man kan lave, når man er hjemme. Der er nogle sjove bud, så se med herunder.

Tanker om corona

Der går rigtig mange tanker igennem hovedet på vores elever, og det kan være svært at forholde sig til, hvad der sker. Læs her, hvordan to elever oplever hjemmekarantænen.

Det bedste år i vores liv – Liva

Mine-efterskoletanker – Marie

Det var historierne for denne uge. Hold modet oppe – endnu engang.

Rigtig god weekend

Fra alle os på