Nepal Kultur

Kulturfag

Hop på profilfags-kulturrejsen Nepal, Culture Trek hvis du er klar på at overskride grænser og få vilde oplevelser i naturen!

Har du mod og lyst til at besøge vores venskabsskoler i Nepal, og få trek oplevelser udover det sædvanlige? Så venter dit livs rejse og en dannelsesrejse ud over alle grænser.

At du får en unik mulighed for at lære en helt anden del af verden at kende, hvor familiære og spirituelle værdier er vigtigere end materielle goder. Her ser du udviklingen fra middelalderen til nutiden afspillet for øjnene af dig. I mødet med unge nepalesere vil du både lære om livet i kontrastfyldte Nepal og om dig selv.

Undervisningen

I dette fag vil vi arbejde med mange af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, idet Nepal er et u-land, hvor baggrunden for verdensmålene skinner tydeligt igennem. Især vil vi arbejde med målene for sundhed og trivsel, kvalitetsuddannelse og afskaf fattigdom.

Du vil blive rustet til et kulturmøde af dimensioner samt trænet i at videreformidle dette møde. Dette sker ved at fordybe sig i forskellige emner inden for den nepalesiske kultur, traditioner og historie for derefter at opleve forholdene på egen hånd.

I forberedelserne til rejsen skal vi arbejde med forholdene i Nepal bl.a. kultur, religion, historie, natur og geografi.

Du skal desuden researche til en artikel, film eller et foredrag. Researchen før rejsen danner udgangspunkt for undersøgelser og interviews under rejsen.

Rejsen

På rejsen vil du udvide din horisonter og helt sikkert også overskride en grænse eller to. Turen indeholder både fysisk udfoldelse såsom vandring med rygsæk op af en bjergside og det kulturelle og sociale aspekt i at overnatte ved en værtsfamilie, der næppe taler engelsk.

På ekspeditionen besøger vi vores venskabsskole i en bjerglandsby i Nepal i 3-4 dage og tager del i hverdagslivet her. Herefter oplever vi en del af Nepals natur med mulighed for bl.a. trekking, rafting og måske udsigt til Himalaya.

I hovedstaden vil vi ligeledes arbejde med samfundsmæssige og politiske projekter som fx kvinders rettigheder, hjælpeorganisationer, elbiler m.m hvor din interesse bliver drivkraften. Vi skal også møde en af vores venskabsskoler.

Krav til eleverne

Du skal have lyst til at udfordre dig selv såvel fysisk som mentalt. Du skal være indstillet på at træne fysisk inden rejsen (også i din fritid) og du skal kunne bære en rygsæk på ca 18kg. Du skal have lyst og mod til at kaste dig ud i situationer, der er langt fra din comfort zone herhjemme, og du skal møde med et åbent sind klar til at lære alt det fantastiske, farverige Nepal kan lære dig.

Lærere

Olav Storm

os@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: ca. 10000 DKK

Lommepenge: anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Hepatitis A, Tyfus, Difteri, Kolera

WEBSHOP