Konditori

Konditori – Er du næste deltager i ”Den store bagedyst”?

Det kan du måske finde ud af, hvis du vælger konditori som dit profilfag.

I samarbejde med skolens egen konditor kan du via ”hands on” komme til at arbejde med flere områder af konditorfaget. Profilfaget vil udfordre din kreativitet og udbygge din viden om kemi, smag og konsistenser. Du vil opdage, at opbygning af konditorkager handler om præcision.

Konditori er læren om og kunsten at skabe flotte kager, desserter og konfekt. ”Det søde køkken” forudsætter bl.a. viden om og indsigt i råvarernes egenskaber, og ud over at du selv får fingrene i dejen og skal bage, vil du også lære om den grundlæggende teori i konditorfaget.

Et konditorkøkken fungerer kun, hvis der er teamwork, kammeratskab og hårdt arbejde. Det er nødvendigt for at opnå de bedste resultater og dermed de flotteste kager m.m. Det betyder, at ingen er færdig, før hele holdet er i mål. Så du må forvente, at deltagelsen enkelte dage bliver lidt længere.

Du kommer til at arbejde med forskellige temaer i løbet af perioden, men der vil også blive lyttet til, hvad du f.eks. kan tænke dig at arbejde med, så vi kan forsøge at inkorporere dette. I tredje periode tager vi afsæt i fransk konditori, så der er varmet op til vores rejse.

Rejsen

Det er nemlig planen, at vi i tredje rejseperiode skal til byernes by – Paris, som er en udsøgt perle, når det kommer til konditori. Frankrig har fostret flere af verdens bedste konditorer, og ud over udsøgt gastronomi også kendt for at konditori udspringer herfra.

Derfor skal vi på rejsen selvfølgelig udforske Paris fra en konditors og foodies synspunkt. Vi skal ud og se og finde en masse konditorier, som på fransk hedder patisserier. Vi skal smage på lækre og flotte kager, beundre håndværket/kreativiteten og samle inspiration.

Ud over dette får vi selvfølgelig også tid til at udforske de andre gastronomiske muligheder, der er i en by som Paris, hvor vi kan besøge lækre mad- og grøntmarkeder.

Endelig vil vi afsætte tid til at se nogle af Paris´ turistattraktioner.

Så vælger du konditori, får du hele pakken – spændende kager, mad og byernes by.

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Alle elever er forsikret ifht. farlig sport op til 500.000,- kr. ved skader, som ikke er dækket
af skolens erhvervsforsikring. Se også skolens sikkerhedsinstrukser for kajak/vand aktivitet. Det må forventes, at der vil være behov for godt udstyr: Rygsæk, støvler, skaljakke, sovepose mv. Du er meget velkommen til selv at medbringe mountainbike.

Egenbetaling: Kommer…

Undervisere