I fodsporene på Karate Kid

I Kinas bjerge findes der byer og templer, hvor Kung Fu, eller Gong Fu er lige så meget en del af hverdagen, som en fodboldstation eller en hal er i en mellemstor dansk provinsby. Alle, der har set Kung Fu Panda eller Karate Kid, ved hvordan det ser ud, men måske ikke, at det findes i virkeligheden.

Hvis du tager med på denne tur, så kommer du til at gå på en Kung Fu skole med kinesiske børn og unge samt opleve hverdagsmarkeder og templer på bjergets top. Det kræver ingen kundskaber, men du skal være indstillet på at arbejde med krop og sjæl, ikke som adskilte størrelser, men som et.

Hvis du kan lide at bruge din krop, interesserer dig for filosofi, religion og selvudvikling, så er dette noget for dig. Der vil være ligeså meget åndedræt træning som flyvende spark. Lige så meget fordybelse om bevægelse.

Tålmodighed er en højt skattet værdi i Kina, som vi kommer til at mærke og arbejde med, men hvis du har et åbent sind, så er dette noget for dig, og du vil blive en del af en æld gammel kultur.

Mål

At arbejde med kroppen på en ny måde og få et indblik i Asiens forståelse af krop og sind som en størrelse. At give eleverne metoder til bedre “at være i sig selv” og opnå ro og balance i en til tider stresset og konkurrencepræget hverdag.  Vigtigt at understrege at det fysiske arbejde understøtter det mentale og ikke omvendt.

Det er en bedre mental balance, der er målet og ikke en flottere krop, selvom det ene ikke udelukker det andet 😊 Men det er glæden ved bevægelse, fordybelse og dygtiggørelse, der er målet.

Forberedelse

Op til rejsen vil vi arbejde en del med kroppen, men der vil også være en del om Kung Fu, filosofi, religion og sundhed i Kina. Ligeledes vil der selvfølgelig være en generel introduktion til Kina og måske endda et par fraser.

Rejsen

Vi flyver højst sandsynlig til Wuhan, hvorfra der er en 5 timers køretur til skolen. Skolen ligger ved siden af et tempel og i en hyggelig mindre by, hvor man kan gå ture i sin fritid og nyde gadelivet. Se mere på nedenstående link om skolen og indkvartering.

De fleste dage vil vi indgå i skolens naturlige rytme, hvor der er træning fra 6 til 20 afbrudt af pauser og mad. Se dette link: https://www.wudangwushu.com/daily-practice

Der vil selvfølgelig også være en udflugt til Wudang Mountain med de mange trapper op til templet, som er kendt fra Karate Kid, samt tid til hygge og mad i byen.

Vilkår og egenbetaling

Vilkår: Alle elever er forsikret ifht. farlig sport op til 500.000,- kr. ved skader, som ikke er dækket
af skolens erhvervsforsikring. Se også skolens sikkerhedsinstrukser for kajak/vand aktivitet. Det må forventes, at der vil være behov for godt udstyr: Rygsæk, støvler, skaljakke, sovepose mv. Du er meget velkommen til selv at medbringe mountainbike.

Egenbetaling: 7000,- i egenbetaling. Lommepenge max. 1000.

Undervisere

Annemette Bach