Ranum – En International Efterskole

Kære Læser,

Velkommen til et endnu et nyhedsbrev her fra Ranum Efterskole. Vi har i denne uge haft ekstra fokus på det, at vi er en international efterskole. Dette kan let overses i hverdagen, hvor vi ikke værdsætter vores multikulturelle miljø nok. Derfor afholdte vi onsdag i denne uge International Aften, hvor vi fik sat det internationale i højsædet.

Med det sagt, er der vist ikke mere tilbage at sige, end:

Velkommen til Ranum – en international efterskole!

International Evening

Efter flere dages forberedelse og hårdt arbejde i skolens gastronomilokaler, kunne de internationale elever med hjælp fra deres danske roomies endelig invitere til International Evening onsdag aften. Aftenen bød på mad og oplevelser fra 16 forskellige lande, som bl.a. inkluderede 500 dumplings, chilispisningskonkurrence og tedrikkeri i ægte London-style.

Hos både Thailand og Israel kunne man få skrevet sit navn på de flotte skriftsprog, og hos USA kunne man skyde efter dåser med nerfguns og spise amerikanske snacks.

Mexico indtog hele Guldhornssalen og der var festlig atmosfære med dans og sæt-halen-på-æslet. Sverige havde valgt at medbringe surströmming som kulturrepræsentation, hvilket hele kælderen stadig nyder godt af. Eleverne udforskede de mange verdensrum med en nysgerrig og åben tilgang, og stemningen var helt i top fra start til slut. Det var en aften med fokus på kulturmøder gennem sanseoplevelser, hvor samtaler om vores mange forskelle og ligheder byggede broer og ægte #togetherness.

Sammenholdet på REC skinnede stærkt denne aften, hvor alle samledes om at give en hånd med både planlægning og oprydning. De mange kulturindtryk og delt latter har også været god forberedelse til vores første profilfagsrejse, som snart står for døren.

Hvis du vil se mere fra International Aften, kan du se hele albummet på vores Facebook side, ved at trykke her

En hilsen fra vores internationale afdeling

Her en hilsen fra Birthe, fra det internationale kontor:

I denne uge har vi fokuseret på at fremhæve det interkulturelle miljø her på skolen, hvor unikt det egentlig er på mange måder, hvad det bidrager med og hvad det giver os – både her i dagligdagen, men også i forhold til den personlige udvikling og fremtiden. Ugen har budt på både oplæg og vores International Evening, hvor vores mange internationale elever havde valgt at dele elementer, erfaringer, traditioner med os alle sammen. Aftenen gav os et lille indblik i andre kulturer og fungerer på mange måder som en forberedelse for de unge inden de snart skal ud at udforske andre dele af verdenen. Denne uge markerede også starten på flere events vi vil afholde i løbet af året for at fejre vores mangfoldige gruppe her på skolen. Efteråret vil bl.a byde på Halloween i oktober og Dia de los Muertos i november, så det glæder vi os til.

Et besøg hos dem som går på 4 ben

9. årgang har arbejdet med et forløb om landbrug, og var i denne forbindelse tirsdag på besøg hos et konventionelt landbrug. Her lærte eleverne om hvordan et konventionelt landbrug drives, samt hvordan køerne lever på gården.

Det var en super lærerig tur, som endnu engang beviste, at det praktiske er en naturlig opfølgning til den boglige læring her på skolen.

Gården var for eleverne et indblik i verdenen uden for “Ranum boblen”, hvor hverdagen for mange er en helt anden end deres egen.

Donutfactory i Ranumhus

Her på efterskolen forsøger vi hver aften at udbyde aktiviteter, som kan give eleverne de bedst mulige aftener. Derudover prøver vi at brede dem ud i alle husene, således at det ikke kun er i undervisningsbygningen eleverne samles i.

Mandag aften var hyggen for alvor trukket over i Ranumhus, hvor Carsten havde disket op med en ægte elevfavorit: Donutfactory! Med sukker i kikkerten, er vores dejlige teenagere nærmest i trance.

Alle de flotte kreationer blev lavet af dekorationer som slik, skumfiduser, chokolade, diverse sukker-sovser og krymmel. I kan se meget mere af vores hyggelige aftener på vores Instagram, hvor eleverne selv poster historier. Se mere til Instagram-siden, ved at trykke her

Efterskolernes Dag – og et hop på 4 km.!

Vi nærmer os med hastige skridt en af årets helt store dage, som er Efterskolernes Dag, d. 25 september. På denne dag åbner vi dørene op for familier, som ønsker at udforske hvad Ranum egentlig har at byde på. På denne dag disker vi bl.a. op med smagsprøver fra World Cooking, oplæg om efterskolelivet her på Ranum, og opvisninger fra musik og dans.

Du kan læse meget mere om programmet, lige her: https://www.ranumefterskole.dk/efterskolernesdag/

Du kan tilmelde dig dagen ved at trykke her

Men, men, men ikke alt er som det plejer i denne weekend. Lørdag byder nemlig på adrenalinsus fra en anden verden, når medielærer Sif tager 95 elever med ud – helt derud, hvor de skal springe ud af et fly! Dette sker for andet år i træk hos DropZone Denmark, Danmarks eneste professionelle faldskærmscenter. Her skal samtlige elever springe tandemspring – fra 4.000 meters højde!

Se hvordan turen forløb sidste gang, lige her: https://www.youtube.com/watch?v=R8vN04gUK1o&t=139s

Vi har altså spændt buen næste weekend, hvor trykket bliver presset to the max!

Vi ses i næste uge!

Dette var slutningen på endnu en begivenhedsrig uge her på Ranum Efterskole, hvor vi stille og roligt arbejder os frem mod Efterskolernes Dag.

Tak for nu, fra alle os her på