Nyhedsbrev 10. september

Vandsportsweekend, Ungdommens Folkemøde og IBO

Du har fundet vej til ugens nyhedsbrev, som er fyldt med gode billeder og historier fra efterskolelivet på Ranum. Hver uge samler vi et overblik, hvor vi vender ugen, så du kan følge med i livet på Ranum.

I denne uge fortæller vi blandt andet om vandsportsweekend, vi udfordrer lokale fodboldklubber, IBO arbejdet med spændende verdensmålsprojekter, bæredygtigt tøjproduktion, gensynsdag i Næsby, en kanotur med adventureholdet og en københavnertur til Ungdommens Folkemøde.

Hvis du er ny læser skal du have en ekstra varm velkomst og tak fordi, du læser med.

Vandsportsweekend

Den garvede ranumlærer, Andreas Latz, var med på vandet i weekenden, hvor rigtig mange elever deltog i vandsportsweekenden. Der var sejlads, SUP og windsurfing i Rønbjerg, surfing i Cold Hawaii, wakeboard i Rønbjerg og en masse hygge over det hele.

Og så var der selvfølgelig kapsejlads hvor det Mexikanske sejlerteam indtog den øverste plads på podiet.

Se alle billederne her (klik her)

IBO: “Verdensmål, OSO, praktik og brobygning i én og samme opgave”

10. klasse har haft IBO (Innovations-Brobygnings-Opgaven) i denne uge, og det er der kommet rigtig mange spændende opgaver ud af. Projekterne har haft fokus på bæredygtig udvikling og FN’s 17 verdensmål, som i forvejen er en del af undervisningen på Ranum – specielt når det kommer til profil- og kulturfag.

Vi vender tilbage i næste uge med en opdatering på, hvordan det går med IBO her på Ranum.

I Valbyparken til Ungdommens Folkemøde

Med aktivitetsholdet “Change the world” var vi til den store demokratifestival Ungdommens Folkemøde i København onsdag og torsdag og møde en masse unge, der forandrer verden på forskellige måder.

“Vi mødte både ungdomspolitikere fra hele det politiske spektrum, klimaaktivister, LGBTQ+ unge som fortalte deres egne historier, så politisk rap-debattle og snakkede med frivillige fra et hav af organisationer, der beskæftigede sig med alt fra menneskerettigheder til spilafhængighed.”

De næste par uger i aktivitetsfaget vil eleverne arbejde på at omsætte de mange indtryk og inspirationen fra Folkemødet til et demokrati event her på skolen.

Læs mere om Ungdommens Folkemøde (klik her)

LOKALOPGØR: Ranum mod lokale fodboldklubber

Fodboldholdet har været travlt optaget af kampe i løbet af ugen. Resultatet… Det tager vi en anden dag.

Men der har været højt humør før, under og efter kampene, og holdet har fået spillet en masse bold – og så har det været sjovt at spille mod andre lokale klubber.

Adventuretur

Adventure-holdet har brugt eftermiddagen på at undersøge Vilsted Sø i kano 🛶 Vi havde helt ideelle forhold – 25 grader og stort set ingen vind🌞 Fra Vilsted Sø padlede vi op i Bjørnsholm Å og endte turen i Limfjorden, hvor der var tid til en dejlig dukkert🏊

Atter: Wear your linen

Dagsordenen på Fashion & Sustainability er at skabe bæredygtighed i modeverdenen – om ikke andet så i vores egen andedam. Eleverne lærer at upcycle og genbruge tøj, og så har de selvfølgelig selv en masse kreative ideer og bud på, hvordan fashion skal se ud i fremtiden.

Torsdag havde vi besøg af Stine fra Atter, som også gør en dyd ud af bidrage til en mere bæredygtig tøjproduktion. Med sig havde hun tøjopskrifter og en mission om et opgør mod tøjindustrien.

“Min beslutning om ikke at købe fast fashion, men samtidig have en lyst til at gå særlig klædt, fødte ideen om ATTER; tøj syet af aflagt sengetøj. Det opfylder mine krav til genbrug, ansvarlig produktion og stil. Det er håndlavet, fremstillet under ordenlige forhold, ikke transporteret flere tusind kilometer og hvert stykke tøj er unikt,” fortæller hun om foretagenet.

Virtual guided tour

Sandsynligheden for at én af jer har været med på en virtuel runvisning er stor, men måske kender I slet ikke fænomenet endnu. Derfor fortæller vi om det her, for måske kender du én, der kunne tænke sig at være med.

Da vi ikke kunne tage imod interesserede familier til fysiske rundvisninger, besluttede vi at afholde virtuelle rundvisninger. Det gør vi nu igen, så hjælp os meget gerne med at sprede budskabet, så alle (i hele verden) kan se og opleve Ranum.

Linket til tilmelding, det finder du her: Virtuel Guided Tour, 16th September

Aftensang ved Livstræet

Man kan kun blive varm om hjertet, når man mærker energien, eleverne har i videoen her. Det er den fineste tradition, eleverne selv har skabt.

Gensynsdag

I weekenden kommer godt 300 tidligere elever til Ranum og Næsby for at mødes og mindes efterskolelivet. Lørdag aften er der fest, og det er selvfølgelig noget, som det frivillige forældreråd for årgangen tager sig af.

Efterskolernes Dag d. 26. september

Efterskolernes Dag er lige rundt om hjørnet, og der er sikkert rigtig mange, der læser med her, der ved, hvad dagen handler om. For første gang er rollerne nu byttet, så det er eleverne, der stolt viser efterskolen for alle de interesserede unge, der besøger Ranum på dagen. Det er en vigtig dag for os alle sammen på Ranum, og eleverne er de bedste ambassadører, vi overhovedet kan forestille os. Derfor viser eleverne rundt og fortæller om efterskolelivet på Efterskolernes Dag, og nu er det pludselig dem, der er eksperter og kan svare på spørgsmål fra dem, der overvejer et år på efterskole.

Hvis du kender et ungt menneske, der fortjener et uforglemmeligt efterskoleår, så send dem endelig forbi siden her: https://www.ranumefterskole.dk/efterskolernesdag/

Efterskolernes Dag 2021

Det var alt, hvad vi havde til jer i denne uge. Dejligt, du nåede helt hertil – tak fordi du læste med.

Rigtig god weekend fra alle os på