Nyhedsbrev med profil magasin, farvelfest og profilfag

Ranum Magasinet, profilfag: opstart & farvel til AFS’ere

Vi er kommet godt i gang med efterskolelivet efter introugerne, og der er allerede godt gang i fællesskaberne på profilfagene, i kontaktgrupperne og i undervisningen. Selvom introugerne er ovre, er der mange nye indtryk, og vi har stadig rigtig meget fokus på efterskolelivet. Livet som efterskoleelev er med andre ord godt i gang, og vi er er ved at vænne os til de nye rutiner og i det hele taget den nye hverdag. Det er en fantastisk proces, og vi oplever, at eleverne gerne vil efterskolelivet og hinanden. For eksempel er der opstået en rigtig fin aftentradition i skolegården i Seminariehuset. Her samles eleverne hver aften og synger godnat sang til og med hinanden og siger på den måde tak for en dejlig dag.

En anden tradition her på Ranum er jo, at vi udkommer hver fredag med nyhedsbrevet, og det er du allerede godt i gang med at læse. Mange tak for det og rigtig god læselyst.

Ranum Magasinet er på gaden

Ranum Efterskole College er som skole nærmest konstant i udvikling, og som en naturlig forlængelse af dette ændrer vores magasin sig også. Der kommer nye fag, nye måder at undervise på og en masse andet. Derfor omdannes en gruppe af ansatte årligt til en redaktion, som arbejder intenst på at udgive magasinet. Og der er vi kommet til nu. I dag er de kommet, og i deres levetid kommer de vidt omkring.

Vi har selvfølgelig også lavet en digital version, som du allerede nu kan kaste dig over her: Ranum Magasinet 2021

I den kommende tid beder vi desuden gamle elever og forældre om at hjælpe med at dele magasinet ud til venner, bekendte, arbejdspladser eller noget helt andet, så er du med i én af grupperne på Facebook, så hold meget gerne øje der.

The last dance: Arrivederci

Torsdag aften var en festlig fornøjelse i Festsalen. Gruppen af AFS elever fra Italien, som har været på skolen de første par uger holdt afslutningsfest for hele skolen, og de havde i gjort sig umage for at lave et godt program og pynte op.

Vi ønsker dem rigtig god vind og tak for de mange hyggelige stunder på Ranum.

Profilfagsopstart: Nye fællesskaber

Eleverne har haft profilfag mere end en håndfuld gange nu, og generelt er vi kommet godt i gang. Interessefællesskaberne på tværs af profilfagene er en rigtig god mulighed for at finde nye venner og måske blive sat sammen med nogle, man ikke har mødt endnu. Og så er det jo bare fedt at have profilfag som en del af skoleskemaet!

Nyt tag på hovedbygningen

De gamle seminariebygninger bliver genopfrisket for tiden. Taget har udtjent sin værnepligt, og med 7o år på bagen, må man også sige, det har gjort det godt. Derfor er der også lidt larm i undervisningslokalerne, men det klarer vi med et smil.

Introugebilleder samlet på Flickr

I løbet af skoleåret tager vi rigtig mange billeder, og det er ikke alle, der bliver delt på vores sociale medier. Nogle sorteres fra pga. dårligt lys, andre pga. lukkede øjne. Men måske var det lige netop dét billede, der blev sorteret fra, du gerne ville se, og derfor har vi samlet dem alle sammen på Flickr. Vi opdaterer siden løbende.

Husk i øvrigt at følge med på vores kanaler, som dagligt opdateres med videoer, tekst og billeder fra efterskolelivet. Vi bruger Facebook, Instagram og Youtube (klik på navnene).

Vilsted Sø Løb lørdag

Allerede i aften er forældre og andet familie inviteret til Familieweekend, hvor vi har Nepal bingo og andre aktiviteter. Det kan betragtes som opvarmningen til i morgen, som er en stor dag for os på Ranum. Der er nemlig Vilsted Sø Løb, hvor elever, familier og ansatte deltager i det, vi kalder Danmarks smukkeste søløb. Dagen bruges aktivt i fællesskab, og der er mulighed for at snakke med nogle af lærerne, se efterskolen og have en dejlig weekend sammen.

Læs mere om Vilsted Sø Løb her: Vilsted Sø Løb

Der er flere informationer i Facebookgruppen og på Skoleplan.

Efterskolernes Dag

Om en måned er der Efterskolernes Dag, hvor hele landets efterskoler inviterer besøgende indenfor. Så hvis du kender et ungt menneske, der fortjener et uforglemmeligt efterskoleår, så fortæl om Ranum. Og endnu bedre – send dem forbi vores hjemmeside på linket her: Efterskolernes Dag 2021

Det var alt for ugens nyheder her fra Ranum. Vi håber at se rigtig mange af jer, der læser med her i weekenden.

Rigtig god weekend fra alle os på