Sidste skoledag, Vandsportsweekend & House Cup

Her er ugens nyheder og historier fra Ranum.

Dagene har været fyldt med profilfagsundervisning, og det er med rette, for i næste uge tager vi på profilfagsture. Som I nok ved, blev det jo ikke muligt at rejse ud i verden i vores tredje periode, så det erstatter vi med profilfagsture rundt i Danmark. Det bliver en anderledes rejse for eleverne, men man kan være sikker på, at de får en masse oplevelser. Danmark har virkelig meget at byde på, så vi glæder os til at se, hvordan turene udfolder sig. Du kan følge med på https://www.ranumefterskole.dk/udforskverden/, hvor vi som vanligt samler alle opdateringerne, der kommer i løbet af ugen.

Nyhedsbrevet er tæt pakket i dag, så lad os bare komme i gang med de resterende historier. God læselyst!

Sidste skoledag

Vi går en tid i møde, hvor vi kommer til at gøre rigtig mange ting for sidste gang. Det kan selvfølgelig både være trist og sørgeligt, men det giver også mulighed og rum til at reflektere over alle de gode oplevelser, vi har haft.

Sidste skoledag var på ingen måde en almindelig skoledag. Skolens område var forvandlet til et tivoli-agtigt overflødighedshorn af super sjove aktiviteter. Hele formiddagen var eleverne rundt på de forskellige poster for at vinde billetter, som kunne bruges til hovedattraktionen: Dump a teacher. Som navnet antyder, kunne eleverne, mod betaling af billetter selvfølgelig, få lov til at ramme en spand vand, som stod faretruende og ventende over hovedet på lærerne. Det var virkelig populært, og vi fik mange gode grin ud af det. Forståeligt nok. Hvem synes ikke, det er sjovt at se sin kontaktlærer få en spand vand ud over sig?

Vand, vand, vand: Vandsportsweekend

Mange af vores profilfag, som har med vandsportsaktiviteter at gøre, er historisk set meget populære. Derfor har vi hvert år en hel weekend, som er dedikeret til, at eleverne kan prøve kræfter med surf, wakeboard, sejlads, dykning, SUP board og windsurf.

Busserne kørte med elever til Trend Strend, Klitmøller og Rønbjerg, og eleverne hyggede sig med aktiviteterne i løbet af weekenden.

Traditionsrig turnering: House Cup

I dag er det fredag, og den sidste House Cup i år er godt i gang. De tre huse dyster i forskellige sportsgrene, og selvom der selvfølgelig bliver gået til stålet for at vinde House Cuppen hjem til sit hus, så er fokus altså på, at vi skal have det sjovt med hinanden.

Genforeningsdag

For en del uger siden fortalte vi om, at genforeningsstenen havde fået et face lift. Nu har den også fået selskab af en masse andre sten, som eleverne har medbragt fra deres hjemmeområde, dekoreret og nu fået lagt sammen med den store genforeningssten.

Genforeningsstenen blev for nyligt restaureret, og de historiske ord “Sønderjylland vundet -” blev genoptegnet. Nu står den sammen med andre sten fra hele landet, og sammen udtrykker de samhørighed, fællesskabsfølelse og fre på tværs af grænserne.

Udover elevernes medbragte sten, markerede vi genforeningen med kager i lange baner. Eleverne lavede sammen i kontaktgrupperne personlige kager, som blev vildt flotte.

Ny cheerleading lærer

Vi opruster på cheerleading fronten. Den erfarne cheerleader Katrine Olsen kommer med på holdet, og hun har sendt en hilsen, som du kan se herunder.

Katrine har rigtig meget erfaring både som cheerleader og cheerleading instruktør, så vi glæder os til at byde hende velkommen – og til at se, hvad hun kan udrette sammen med det nye hold.

Profilfagstur: Klar til afgang

Som du måske læste i toppen af nyhedsbrevet, så rejser vi rundt i Danmark i næste uge. Gastronomi skal til Bornholm, surferne suser til Klitmøller og Hvide Sande sammen med wakeboarderne og windsurferne, danserne skal til Aarhus og optage en fed dansevideo med en koreografi de selv har lavet, biotrek kører til Bulbjerg og dykning dukker tidligt på ugen op på Samsø. Følg med på https://www.ranumefterskole.dk/udforskverden/ for at se, hvor alle dem og alle de andre, som ikke er nævnt her, tager hen. Det bliver en spændende uge, hvor eleverne udfolder de færdigheder, de har lært i den her periode.

Det var lidt om den kommende uge, og således slutter vi nyhedsbrevet i denne solskinsuge af. Tak, fordi du læste med.

Rigtig god weekend fra alle os på