Oman

Tidligere Kulturfag

Oman – Mellemøstlig kultur og UNESCO Verdensarv

Oman er et af de lande i Mellemøsten, som vi sjældent hører noget til – men det gør det bestemt ikke mindre interessant. Vi har gennem vores medlemskab i UNESCO’s ASP-skolenetværk fået en hel unik mulighed for at komme tæt på en kultur og natur, som er helt anderledes og enestående.

Undervisningen

I undervisningen lægger vi vægt på at eleverne er aktivt deltagende og selv undersøger og diskuterer deres oplevelser.

I undervisningen vil vi komme omkring følgende:

• UNESCO’s historie og værdier
  • Arabisk kultur
  • Islam og de forskellige retninger indenfor religionen
  • UNESCO Verdensarv WHE – hvad er det og hvilken betydning har det? Besøg ved et dansk UNESCO-WHE-sted.
  • Planlægning af rejse – hvad er forventningerne og hvordan får man mest ud af samarbejdet med eleverne på Sultans School.
  • Forberede oplæg til besøget på Sultans School om bl.a. religion, kultur, skolesystem, historie o.l.
  • FN’s verdensmål og vores fælles ansvar for bæredygtig udvikling

Rejsen

Programmet er planlagt af Sultan’s School og lavet på baggrund af forrige års besøg i Oman. Rejsen er en kombination af både skolebesøg, sightseeing og oplevelser i naturen og tager i alle aktiviteter udgangspunkt kulturmødet og forståelse af andre normer og traditioner.

Kulturmøde og globalt medborgerskab: Skolebesøg på Sultan’s School, hvor eleverne fremlægger deres forud producerede oplæg, hjemmebesøg hos en omansk familie, samvær med beduiner i ørkenen, hvor eleverne dansede og sang sammen med dem.

Kultur og historie:  Besøg i Grand Mosque, Nationalmuseet, Mutrah Souq, Operahuset og ved UNESCO-sitet Bahla Fort samt samvær med lokale beduiner i vores camp og efterfølgende besøg i en beduinlejr.

Natur og geografi: Overnatning i camp i ørkenen, hiking i Wadi Shab, besøg i Raz al Jinz skildpadde-reservat og sejltur med snorkling ved koralrev.

Vil du læse mere?

Vaccinationer

Hepatitis A, Difteri. – nærmere info gives

Undervisere

Tine Valois
tv@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil være ca. 9.000 kr.

+ evt. kollektiv “afbestillingsforsikring” 350 kr. Visum er inkluderet, hvis man har dansk pas.

Lommepenge anbefalet 500-1.000,- kr.