Namibia – Wildlife Conservation

Vidste du, at der kun er ca. 7.000 geparder tilbage i naturen?

Kulturfag

Research, dataindsamling og interaktion med dyr og mennesker

I Danmark taler vi om ulvenes berettigelse i naturen – i Namibia er problemet det samme, nemlig human/wildlife conflict. Omfanget her er bare større, da der er tale om geparder, leoparder, løver, hyæner og afrikanske vildhunde. Deres territorier skrumper ind i takt med stigende befolkningstal og udbredelsen af landbrugsområder. Krybskytteri er også en stor faktor i store dele af Afrika.

Destination

Namibia ligger i den sydvestlige del af Afrika og er en gammel tysk koloni. Det officielle sprog er engelsk og hovedreligionen er kristendom. Det er blandt de sikreste lande i Afrika at rejse til. Vi vil hovedsageligt opholde os i regionen omkring hovedstaden Windhoek.

Mål med faget

Det overordnede formål med rejsen er at besøge N/a’an ku sê – Namibia Wildlife Sanctuary, som er en non-profit organisation, som bl.a. tager sig af skadede og forældreløse dyr med henblik på, at de kan vende tilbage til naturen. N/a’an ku sê har researchfaciliteter rundt omkring i Namibia, og vi vil bestræbe os på at besøge et at disse steder.

Vi vil indgå i N/a’an ku sês team af frivillige og kan herigennem komme til at arbejde med:

• Tilberedning af foder og fodring af centrets dyr (FNs verdensmål 15 – Livet på land)
  • Rengøring og vedligehold af stedets indhegninger
  • Stimulering af dyrene/gå-ture (herunder bl.a. bavianer og geparder)
  • Genopbygning af indhegninger
  • Optælling af vilde dyr
  • Indsamling af data via camera traps og GPS
  • Besøg på den lokale skole for bushmændenes børn (FNs verdensmål 4 – Kvalitetsuddannelse)
  • Kulturel/historisk tur til Windhoek

Undervisningen frem mod rejsen

Vi skal først og fremmest arbejde med at finde viden om Namibia og dets truede dyrearter. Derudover kan vi forhåbentligt besøge Randers Regnskov eller Aalborg Zoo til en snak om dyreetik. Vi vil også arbejde på at skaffe sponsorgaver og penge til centeret og skolen i Namibia.

Krav til eleverne

Dette fag er for de elever, der brænder for at arbejde med dyr og gøre en lille forskel. Det bliver hårdt arbejde blandet med fornøjelse og storslåede oplevelser.

Åbenhed i forhold til at møde mennesker med en anderledes kultur og andre livsvilkår er vigtigt.

Man skal være klar til at tage fat og blive beskidt.

En stor del af projektet går på dataindsamling, så en reel interesse for dyrene og deres levevilkår er et plus.

Pas skal være gyldigt til min. 6 måneder efter rejsen.

Vaccinationer: Stivkrampe, Difteri, Hepatitis A (Rabiesvaccination er ikke påkrævet)

Undervisere

Carsten Ardal
ca@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: Ca. 13.000 kr.

Lommepenge anbefalet 500 – 1.000 kr.

Besøg facebookside