Kategori
Kulturfag, Tidligere Kulturfag

Marokko – Surf and culture.

 

Marokko er et fascinerende nordafrikansk land med en rig kultur og varieret natur. Mod nordøst ligger de smukke Atlasbjerge, som strækker sig gennem landet og tilbyder vandrestier og traditionelle berberlandsbyer. I syd finder man Saharas vidtstrakte ørken med sine ikoniske sandklitter og dramatiske landskaber. Byen Marrakesh er kendt for sin travle medina, farverige markeder og historiske paladser. Marokkos lange Atlanterhavskyst byder på populære surf-destinationer som Taghazout, der tiltrækker surfere fra hele verden.

UNDERVISNING

Inden vi tager afsted til Marokko, vil undervisningen på skolen give os et grundlag for at forstå og opleve landets kultur og historie.

Undervisningen tager afsæt i elevernes kulturelle selvforståelse, så de kan sætte ord på deres egen kultur, så de bliver nysgerrige på marokkansk historie, liv og kultur.

Et af de vigtigste mål i kulturfagsundervisningen omkring Marokko er, hvordan man skaber ligeværdige kulturmøder. På rejsen vil vi møde mennesker, som har valgt at leve på anderledes steder og med forskellige økonomiske og kulturelle normer, derfor er det vigtigt at eleverne fralægger sig et etnocentrisk kultursyn, så møderne i Marokko sker med et ligeværdigt afsæt.

Rejseperioden ligger i Ramadanen, som er den muslimske måned for faste og renselse – en af Islams fem søjler. Det skal vi naturligvis arbejde med og selv afprøve på rejsen.

Udover ovennævnte fokus på kultur og menneskesyn, vil kulturfagsundervisningen til Marokko være målrettet mod Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse. Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene, samt Verdensmål 14: livet på land. Eleverne skal lave egne projekter inden for disse mål. Hjemme på skolen skal de tilegne sig viden om målene og bl.a. tilegne sig, og arbejde med egen viden herom, samt deres fordomme i forhold til disse emner. På rejsen vil eleverne møde den marokkanske virkelighed, som formodentlig vil raffinere elevernes verdensopfattelse.

For at komme tættere på landets kunst og håndværk, vil vi muligvis arbejde med keramik. Vi vil dog helt sikkert forsøge os med at skabe marokkansk-inspirerede designs, som vi kan sammenligne med de smukke værker, vi vil opleve dernede.  

Andre aktiviteter som ligger i fagets mulighedsrum: Marokkansk madlavning og med klassiske marokkanske retter, ligesom vi muligvis kaster os ud i surfing i det kolde danske Vesterhav, så vi er klar til bølgerne ved Marokkos kyst.

 

REJSEN

Marrakesh 

Vi starter rejsen i den gamle kongeby Marrakesh. Marrakesh er indbegrebet af Tusind og én nats eventyr. Medinaen er den gamle bydel og har mere end 1000 års historie bag sig. Den er omkranset af en 17 km lang rødlig lerfarvet bymur – heraf navnet “Den Røde By”, og udenom ligger den nyere del, som franskmændene byggede under kolonitiden, med de velkendte franske brede boulevarder og grønne parker. 

Her skal vi bo to nætter bo på en Riad, der ligger inde i medinaen, som er den gamle bydel. 

I Marrakesh skal vi på en fantastisk historisk byvandring, i både den gamle og den nyere by. Vi ender vores rundtur på pladsen: Djeema El Fna, som er på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Navnet på pladsen betyder “de dødes plads”, da stedet indtil for ca. 100 år siden var offentlig henrettelsesplads. Pladsen er i dag et udstillingsvindue for århundreders lokale skikke. Slangetæmmere, spåkoner, mavedansere, gøglere, musikere, tandudtrækkere, medicinmænd er blandt nogle af de ting, man kan opleve her side om side med alle madboderne. Pladsen åbner også ind til souk’en, der med over 4000 forretninger er Nordafrikas største.

Herudover har vi arbejdet på at sætte et møde med nogle marokkanske unge op.

 Berberlandsbyerne i Atlasbjergene 

Efter morgenmad på vores riad i Marrakesh, bliver vi hentet af en bus og begynder den smukke tur ind i Atlasbjergene. Turen varer ca 1 time til vi når bunden af Atlasbjergene. Herfra skal vi vandre ca. 10 km over et bjergpas og hen til den landsby, hvor vi skal bo i sovesale i familiernes hjem. Her vil vi spise, sove hos en berbisk familie, som ovenpå deres hjem har en sovesal/guesthouse.  

Vi tilbringer tre dage i bjergene og ender i byen Imlil (Porten til Atlasbjergene) i bjergene vil vi for alvor stå ansigt til ansigt med fagets tre verdensmål: Kvalitetsuddannelse, Ligestilling mellem kønnene, samt livet på land. Vi møder med de lokale, som viser og fortæller os om deres familier, landbruget, naturens ressourcer. Vi oplever således hvordan de lever og har mulighed for at gode samtale, mens vi går gennem smukke bjerglandskaber og små berberlandsbyer.

Vi runder turen i bjergene af med at møde nogle lokale unge, som vores elever kan tale med og spejle sig i. Derefter napper vi en frokost og springer i bussen, hvor en lang bustur giver mulighed for at fordøje nogle af de mange indtryk fra bjergene.

Sahara 

Efter morgenmad kører vi det sidste stykke sydpå til M’Hamid, hvor den asfalterede veje slutter. Herfra må vi stole på vores jeeps, som tager os ud i ørkenens varierede og fantastiske landskaber. 

Vi passerer oaser, hvor blandt andet fugle, dromedarer, ørkenræve og gazeller kommer til for at drikke vand. Mens vi kører rammer vi sandsynligvis en del af ”Dakar-rally” sporet, ligesom vi måske ser et fatamorgana – ikke så usædvanligt på disse kanter. 

Ude i Sahara vil vi opleve hvordan vejrforholdene skifter – til tider ganske hurtigt, samt hvordan dette påvirker livet derude. I Sahara-ørkenen er det ligeledes et mål at eleverne møder menneskene, som vælger livet i ørkenen til, samt at eleverne reflekterer over (det positive i) dette liv.

Vi vil nyde den enorme stjernehimmel uden forstyrrende lys, og bålet der knitrer i den ellers larmende stilhed. Vi overnatter i en beduinlejr. Om morgenen står vi tidligt op for at se solopgangen. Her vil utallige spor i sandet afsløre, hvor mange dyr der lever i ørkenen.

Atlanterhavskysten – Tamraght

Efter et par dage i det nordvestligste Sahara går turen videre til Atlanterhavet. Her vil vi møde en helt anderledes verden, en turistverden, med turist-faciliteter og turist-tilbud – enhver vestlig investors drømmecase. Vores vært i Tamraght er en herlig mand, som skolen har arbejdet sammen med de sidste 10-12 år. Han har på egen krop mærket hvilken effekt udviklingen har haft på hans by og fortæller gerne ærligt herom.

Med et kritisk blik på turismen vil vi således runde rejsen af med at bruge de sidste fire dage på at surfe og opleve kyst-bylivet. Forhåbentlig bliver der mulighed for at besøge en argan oil farm og få lov til selv at knække nødderne. Vi får lidt historie og rundvisning. Agadir regionen er det ene ud af to steder i hele verden, hvor man arbejder med at håndproducere argan olie-produkter. Endeligt forventer vi også at besøge et keramikværksted, hvor en keramiker, vil vise os nogle af hans teknikker, og måske få lov at afprøve nogle af de ting vi har arbejdet med derhjemme. 

 

VACCINER

Hepatitis A og stivkrampe

SIKKERHED

I vil alle få udleveret et mærkat med nødnumre i landet, tlf.numre på de pågældende lærere, samt efterskolens tlf.nummer. Det er derudover en regel, at I kun bevæger jer rundt i større grupper under rejsen. For yderligere information om sikkerhed se dokumentet sikkerhedsinstruks for rejsen Marokko.

ØKONOMI

Egenbetaling for rejsen 12000 DKK

UNDERVISERE

 
Kim Glerup
km@ranumefterskole.dk