Kinesisk Cuisine og Kultur – Taiwan

Tidligere Kulturfag

Kulturfagsrejse til Taiwan

Taiwan er en smuk ø, som ligger i den østlige del af det kinesiske fastland.

Den kinesiske kejser begyndte at regere Taiwan siden Yuan-dynastiet. I 1949 tabte den kinesiske regering, som styret af Kuomintang borgerkrigen til kommunistpartiet og flyttede deres resterende soldater til Taiwan. Derfor hedder Taiwan nu ROC (Republikken Kina siden 1911) og fastlandet Kina kaldes PRC (Folkerepublikken Kina). Anyway, Taiwan er stadig en del af Kina (dette er også skrevet i deres forfatning).

Taiwans officielle sprog er kinesisk. De bevarer de traditionelle kinesiske tegn, mens det kinesiske fastland bruger forenklede tegn. Traditionelt kinesisk cuisine kan også nemt findes i Taiwan. Faktisk er Taiwans natmarkeder engang betragtet som de bedste i Asien. Før pandemien ville en masse turister fra Sydkorea, Japan osv. gerne tilbringe deres weekend i Taiwan, bare for deres lækre mad.

Undervisning

Kinesisk cuisine og kultur – Taiwan er et akademisk emne. Du bør ikke kun vælge Taiwan på grund af rejsen, men fordi du også gerne vil lære kinesisk cuisine og kinesisk kultur. Kinesisk kultur handler ikke kun om fortiden med kejserne og kung fu, silke og templer, men også det kinesiske lægesystem, familieliv,  festivaler og kinesisk sprog.

Noget af undervisningen vil foregå i klassen, andet kan være madlavning eller 1-2 gange træning af Tai Chi eller kung fu. Vi vælger også ét FN-verdensmål som vores projekttema. I mål nr. 3 “Sundhed og velvære” kan du bl.a. undersøg, hvorfor kineserne spiser så mange retter om aftenen (det kan være 5 retter til en familie på 3 personer), og alligevel forbliver de tynde, eller hvordan man bekæmper en sygdom med traditionel kinesisk medicin.

Hvis du er fascineret af østen – fra bjergene til skyskrabere, fra madlavning til kung fu, og hvis du vil møde kinesiske unge, så vælg Taiwan.

Rejsen

Vores rejse starter fra Taipei, hovedstaden, hvor du vil tilbringe en uge med dine værtsfamilier. Vores venskabsskole, Taipei Fuxing Private School, er en af ​​de mest kendte skoler i Taiwan. Børn, der studerer i deres tosprogede afdeling, begynder at lære engelsk i børnehaven, så når du har en kammerat på jeres egen alder, skal du ikke bekymre dig om de sproglige forhindringer, fordi de alle taler flydende engelsk!

Under vores ophold vil du have en chance for at lære at skrive kinesisk kalligrafi med en pensel, øve dig i kinesisk maleri og modtage Kung fu træning. Desuden får du mulighed for at prøve alle de forskellige traditionelle musikinstrumenter i deres musiklokale og have en konkurrence med deres skolesvømmehold i deres svømmehal. Derudover har skolen også planlagt en masse sightseeingaktiviteter, f.eks. besøge verdens 12. højeste bygning, som kaldes “101 building”. Tag verdens hurtigste elevator til toppen, som er over 500 meter høj, og nyd den fantastiske udsigt over hele byen. En tur til museet i Den Forbudte By er et must. Du vil blive overrasket over, hvor smuk den gamle kinesiske kunst er. Derudover kan du også gå en tur i en geopark. Du vil føle dig begejstret, når du ser de smukke, fantastiske klipper lavet af naturens magi. Disse klipper kan kun findes i Taiwan. Dine værtsfamilier er også gæstfrie. Du bliver garanteret inviteret til at prøve den lækre street food og besøge de lokale store interesser. Nogle af jer kan også være heldige at bade i de berømte varme kilder.

Derefter tager vi et 2-timers lyntog til Kaohsiung – en havneby beliggende i den sydvestlige del af Taiwan. Byen har et tropisk klima, så du kan nemt finde frisk, tropisk frugt som mango eller forskellige friske fisk og skaldyr. Du får mulighed for at få en afslappet strandtur, og vi vil også komme til at opleve Taiwans mest berømte buddhistiske sted, hvor du kan mærke storhed, ro og visdom.

Rejsen slutter i Taoyuan, en by tæt på lufthavnen. Du kan få en afslappende dag i byens centrum og nyde din shoppingtid, inden vi tager til lufthavnen.

Vaccinationer

Stivkrampe + Hepatitis A

Undervisere

Ning Xu

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil ca. være 11.000kr.

Kollektiv “afbestillingsforsikring” 350 kr.

Lommepenge anbefalet 1.000,- kr.