Kina

Kina 2024

Pandas hjemby og Kinesisk Nytår

Rejsen

Det tredje største land i verden med 5.000 års historie. Verdens næststørste økonomi og et moderne liv. En rejse til Kina kan tilbyde dig mange gode oplevelse. Vi skal vandre på Den Kinesisk Mur, der bugter sig som en 21.196 km lang slange op og ned af bjergene. Vi kan forsøge at få et indtryk af de mere end 800 bygninger, der udgør Den Forbudte By, Kinas kejserlige palads gennem 500 år. Vi vil også besøge pandas hjemby og lære denne søde arts 8 millioner års historie. Desuden kommer vi til at opleve atmosfæren af Kinesisk Nytår (the Spring Festival), da den tid, vi er i Kina, er ret tæt på Nytårsdag.

Vi skal besøge tre byer i Kina: hovedstaden Beijing, pandaens hjemby Chengdu og den buddhistiske skulpturby Leshan. Chengdu får tilnavnet “overflodens by”. Der er en masse vidunderlige ting, vi kan nyde der. Et af højdepunkterne er Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding. Der bor flere end 200 pandaer der. Du kan endda røre pandaens hår i museet. I 2011 blev Chengdu anerkendt af UNESCO som en by for gastronomi. Så mange lækre mad kan findes på alle mulige stederne. Vi tilbyder muligvis Kungfu-træning under vores ophold og undervisning i kinesisk mad i Sichuan Cuisine Museum of Chengdu.

Leshan er berømt for sit UNESCO-sted Giant Buddha, som er 71 meter høj og har brug for folk til at tage en båd for at se hele statuen fra floden. Der er også mere end 3 tusinde buddha-statuer i bjergene bag den gigantiske Buddha. Hvad mere er, vil du have en chance for at kommunikere med de lokale kinesere under turen. Vi skal besøge Sichuan universitet, vores venskabsskole og lege med børnene i børnehaven.

Når vi rejser i Kina, vil folk forberede sig på at fejre Kinesisk Nytår, den vigtigst festival og helligdag i Kina. Du vil ikke kun se vejene være dekoreret med røde lanterner, men også have mulighed for at prøve nogle specielle snacks, som kun kan findes i denne periode. Børnene begynder at spille fyrværkeri på landet. Alle butikker vil tilbyde rabatter til kunder, der leder efter nytårsgaver. Du skal ikke miste din chance for at opleve det!

Faget

Kina er ikke kun et rejsemål, men også et fagfag flere eftermiddage om ugen. Du skal ikke kun vælge Kina pga. rejsen, men også fordi du gerne vil lære kinesisk sprog og kinesisk kultur. Kinesisk kultur er både fortiden med kejsere og Kung fu, silke og templer, men også kinesisk medicin, familieliv, arbejde, miljø og politik. Noget af undervisning vil foregå på klassen, andet kan være madlavning eller en ugentlig omgang Tai Chi og Kong fu. Vi vælger også to FNs verdens mål som vores projekt temaer. I mål nr. 11”Bæredygtige byer og lokalsamfund” skal elever vælge et område, som de er interesserede i. Det kan være hvordan kineserne beskytte de kulturelle relikvier i morderne by. I mål nr. 3 ”Sundhed og trivsel” kan man undersøge, for eksempel, hvorfor spiser kineserne mange retter om aften (det kan godt være 5 retter for en 3 mænds familie) men man ikke blive tykke.

Hvis du er fascineret af Østen – fra kejserpaladser til skyskrabere, fra madlavning til Kung fu, fra buddhistisk religion til naturens skønhed og hvis du vil lære de kinesisk unge at kende, se hvordan de alminelige kineser lever i dagligdagen, så skal du vælge Kina.

Ning Xu

Vilkår og økonomi

Egenbetaling på rejsen vil være 10.500,-kr. 1
RATE ER 5.500,- kr. + evt. Afbestillingsforsikring ca. 350,- kr. (frivillig)  + Vaccinationer (Difteri-Stivkrampe + Hepatitis A frivillig).
Lommepenge anbefalet 1000,- kr.