Boardperformance – Bonaire

Kulturprofilfag 2022

Skating og windsurfing på den Caribiske ø Bonaire

En af ABC-øerne, Bonaire, ligger i den sydlige del af det Caribiske Hav – cirka 80 kilometer fra Venezuelas kyst. Vælg rejsen, hvis du er interesseret i Board Performance, som primært er Skateboard & Windsurfing.

Rejsen

Skateboard på Bonaire vil foregå som street skate hvor vi vil kører rundt på vores skateboards og finder spots hvor vi kan skate. Der er ikke skateparks på Bonaire, men der er et skate community vi vil tage kontakt til og skate med.

Windsurfing ved Sorobon strand er en af Bonaires kronjuveler. Sorobon, på østsiden af Bonaire, byder på et smukt strandområde beliggende i en stor beskyttet bugt. Bonaire er blevet verdensberømt for windsurfing! Sorobons kombination af vedvarende vind, vejr, solskin og varmt lavt vand sørger for de mest idylliske windsurfing forhold. Bonaire er blevet anerkendt som et af de bedste steder i verden at windsurfe for begyndere og professionelle niveauer. Derudover rangerer Bonaires windsurfing atleter højt i verdens konkurrencer.

Undervisningen

Undervisningen på skolen vil 90% forgå som aktiviteter med enten skateboard i vores skatehal eller windsurfing ved Trend strand. Vi vil windsurfe, når vind og vejrforhold er passende, dog vil vi skate i vores nye hal en stor del af undervisningstiden på skolen. Vi vil cirka windsurfe en gang i ugen og skateboarde to gange i ugen. Vi skal Skateboard en masse, og derfor vil skateboard blive prioriteret højt inden rejsen og windsurfing vil blive prioriteret højt på selve rejsen. Vi vil besøge skateparker i det nordjyske eller skatehaller som for eksempel Hal-A i Skive, Kultur Fabrikken i Herning eller Omega skatehal i Hinnerup.

Skolen har også en masse longboards som vi engang imellem tager ud og cruiser på, og skulle du have mod på det, kan vi også lære dig at ”slide” på dit longboard, med slidegloves på

I undervisningen lærer vi at windsurfe og får viden om, hvordan man gebærder sig på et surfboard. Og så skal man kende til sikkerhed, vindretninger og det udstyr, man arbejder med, så det vil også være en naturlig del af undervisningen. Du får mulighed for at få nogle gode oplevelser med at windsurfe og med Limfjorden. Hvis man øver sig jævnligt og giver den gas på vandet, så er der også gode muligheder for at få “planingsoplevelsen”, hvor man virkelig får fornemmelsen af fart og spænding, mens man “planer” henover vandet. Vi har udstyr og undervisere til alle niveauer, så du skal ikke holde dig tilbage, uanset om du er meget øvet eller helt nybegynder.

Corona: Restriktioner, regler mm.

Man skal være færdigvaccineret/coronapas, have en negativ PCR, mundbind under rejse.

Myndighederne i Nederlandene har oplyst, at følgende regler gælder for danskeres ind- og udrejse i de caribiske dele af Nederlandene: Aruba, Curacao og St. Maarten (den nederlandske del af øen) samt for de tre særlige nederlandske kommuner: Bonaire, St.Eustatius og Saba.

• Visumfri i 90 dage inden for 180 dage.
  • Passet skal være gyldigt i hele opholdsperioden.
  • Der kræves returbillet, tilstrækkelige finansielle midler til opholdet samt gyldig forklaring på ophold.
  • Forlængede danske pas anerkendes for ind- og udrejse. Bemærk dog at passets samlede gyldighed må højst være 10 år (danske voksenpas udstedes med gyldighed på 10 år)..
  • Danske midlertidige (provisoriske) pas anerkendes for ind- og udrejse.
  • EU-nødpas – ikke oplyst

Lærere

Michael Falkenberg Larsen
mfl@ranumefterskole.dk

Vilkår og økonomi

Egenbetaling: 8.400 DKK.

Lommepenge anbefalet 1.000 DKK.

Vaccinationer: Se Corona-afsnit. Stivkrampe, difteri

WEBSHOP