I det Internationale Program kan du udfordre dig selv, styrke dine sproglige færdigheder og opleve nye kulturer – sammen med unge fra hele verden.

Et internationalt forløb Det Internationale Program (IP) er primært målrettet akademisk interesserede elever med lyst til udfordringer på gymnasieniveau. Forløbet har mange internationale elever, som forbereder sig til Pre-IB, 2-årig IB DP og internationale skoleophold. IP undervises på engelsk efter Cambridge IGCSE pensum. IP elever afslutter året med Cambridge IGCSE prøver.

Niveaudeling & expats forløb I de første uger vurderer vi dit faglige niveau, så du får undervisning, der passer til dine forudsætninger og understøtter din faglige udvikling. I IP niveaudeler vi i dansk, matematik og engelsk. I dansk tilbyder vi tre spor: 10. klasse dansk (med afsluttende FP10-prøve), expat dansk samt dansk som andetsprog. På den måde sikrer vi, at du modtager undervisning på det niveau, der passer bedst til dine behov.

International Program

Dansk 1st / 2nd / Expats

Dansk 1st
Fagformål for faget dansk: Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Stk. 2. Eleverne skal i faget dansk styrke deres beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre. Eleverne skal udvikle en åben og analytisk indstilling til samtidens og andre perioders og kulturers udtryksformer. Eleverne skal i faget dansk udvikle deres udtryks- og læseglæde og kvalificere deres indlevelse og indsigt i litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation. Stk. 3. Eleverne skal i faget dansk have adgang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.

Færdigheds- og vidensmål For en udtømmende beskrivelse af fagets færdigheds- og vidensmål henvises til Undervisningsministeriets hjemmeside: https://emu.dk/grundskole/dansk

Årets gang

Tilrettelæggelse: Læring og begrebsindhold tager sit udgangspunkt i differentieret undervisning, så der tages hensyn til elevernes kompetencer, og derved fremmes den enkelte elevs evner og muligheder mest muligt. Danskundervisningen er niveaudelt på 3 niveauer, og dermed passende udfordringer til alle elever. Hovedvægten i undervisningen lægges på samspillet mellem analytisk tilgang, vurdering og valg af handlemuligheder – individuelt og i fællesskab. I de daglige læringsprocesser tager vi udgangspunkt i dannelse og demokrati, ved at eleverne forholder sig kritisk og konstruktivt til det faglige stof og ikke mindst hinanden. Der arbejdes med bredere og mere komplekse sammenhænge i forbindelse med lyd, tekster, og andre udtryksformer.

Fagligt stof: Vi vil i løbet af skoleåret præsentere eleven for et bredt udvalg af ældre og nyere prosa, poesi og sagtekster. I 9. klasse arbejdes der med 3 hovedværker; 2 danske romaner og en dansk spillefilm. I 10. klasse arbejdes der med 2 hovedværker; 1 dansk roman og en dansk spillefilm. Derudover vil vi arbejde med andre multimodale udtryksformer f.eks. kortfilm, dokumentarfilm, podcasts, webdoks t mv.

Tværfaglige emner: I starten af året vil vi undervise i samme tekster og film i alle 9. og 10. klasser, så der er mulighed for at finde det helt rigtige niveau til den enkelte elev. Vi vil starte med at arbejde med temaet ”SoMe – se mig!”. Formålet med dette tema er at sætte fokus på elevernes kritiske og etiske blik ift. at reflektere over de handlinger, som ligger bag at træffe et valg og herigennem være med til at udvikle elevernes demokratiske dannelse. Efter niveauopdeling vil den enkelte dansklærer, i fællesskab med eleverne, tilrettelægge undervisningen, så det afspejler klassens niveau og sammensætning. I tilrettelæggelsen af undervisningen vil der være fokus på livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Vi sigter efter, at eleverne oplever og forstår sig selv som en del af et multikulturelt samfund blandt andet ved at udfordre dem til at se sig selv i forhold til den globale verden.

I foråret skal eleverne på kulturfagsrejse. I den forbindelse arbejder vi som optakt til rejsen med reportagen som genre. Alle elever formidler deres rejse i en rejsereportage med fokus på FN’s verdensmål og ikke mindst livsoplysning. Vi vil igennem året arbejde med mange forskellige emner og genrer, det kunne fx være Romantikken, kortfilm, reality, litteraturhistorie, reportage, et forfatterskab, danskhed, at træffe et valg osv. Eleverne får igennem arbejdet med mange forskellige emner og genrer en indsigt i, hvordan man kan forstå verden gennem tekster og udvide den forståelse gennem forskellige perspektiveringer. I undervisningen vil vi arbejde med flere forskellige tilgange til emner og genrer f.eks. gruppearbejde, fremlæggelser, debat, udarbejdelse af egne produktioner mm. I samspillet mellem undervisningstilgange og emner/genrer sigter vi i danskfaget at opmuntre eleverne til demokratisk dannelse, og at eleverne opnår forståelse og indsigt i folkelig oplysning og livsoplysning. I slutningen af april vil vi have et fagligt tilbageblik på året samt rette fokus mod de kommende prøver.

Årets afslutning: I slutningen af perioden skal eleverne i gang med at skrive synopser og her er den egentlige undervisning i dansk derfor afløst af vejledning.

Prøveform: Der aflægges skriftlig og mundtlig prøve i dansk i 9. klasse. Forberedelsen foregår i den sidste del af undervisningstiden. Eleven trækker et fordybelsesområde, som er lavet på baggrund af de opgivne tekster, der er blevet arbejdet med i løbet af skoleåret. Derefter vælger eleven, i samråd med læreren, sit prøveoplæg. Til forberedelsen er der 10 vejledningstimer pr. klasse, som bliver skemalagt. Der aflægges skriftlig og mundtlig prøve i dansk i 10. klasse. Eleven trækker et fordybelsesområde, som er lavet på baggrund af de opgivne tekster. Derefter vælger eleven, i samråd med læreren, sit prøveoplæg. Til forberedelsen er der 10 vejledningstimer pr. klasse, som bliver skemalagt.

Underviser: AS, LE, LR, MPM, MS, MSP, SF, SMT, KM, CA, JG, LH, MBJ, MSA, NAS

 

Dansk 2nd
En stor gruppe elever kommer på Ranum Efterskole uden kendskab til det danske sprog, herunder elever fra Thailand, Mexico, USA m.fl. Disse elever undervises i dansk helt fra bunden med fokus på bl.a. at kunne bruge det danske sprog på hverdagsniveau samt få forståelse for dansk kultur og traditioner. Målet er, at disse elever ved skoleårets afslutning kan forstå dele af både skriftlig og talt dansk. Eleverne på dette hold aflægger ikke prøve i dansk.

Underviser: CA, JG

 

Expats

Formålet for faget: Da dansk expat skal klæde eleverne på til at kunne gå til eksamen i dansk, såfremt de vælger dette, følger vi Undervisningsministeriets vejledende færdigheds- og vidensmål for faget dansk. Eleverne får, udover at opnå kendskab til danskfagets forskellige genrer og analysemodeller, et indblik i dansk kultur og samfund ud fra de skønlitterære, faglige og andre æstetiske tekster, som vi bl.a. kommer til at arbejde med. Eleverne bliver ligeledes klædt på til at kunne forstå og indgå i det danske samfund med kendskab til regler, normer og uskrevne regler, efter at have boet det meste af deres liv i udlandet.

Undervisningen er tilrettelagt således, så der 2 ud af 3 undervisningsgange i ugen bliver arbejdet med at klargøre eleven til danskeksamen gennem undervisning og fordybelse i danskfagets forskellige genrer. Her vil vi bl.a. analysere tekster, film, artikler m.fl. Ved 1 ud af 3 undervisningsgange har vi fokus på at forbedre elevernes dansksproglige kompetencer. Dette gøres i form af læse og skriveøvelser, oplæsning, grammatiske øvelser m.fl.

Prøveform Til de elever, der vælger at gå til eksamen, følger vi Undervisningsministeriets afgangsprøve for folkeskolen i danskfaget i 10. klasse.

Underviser: MSA

IGCSE English 1st / 2nd

Cambridge IGCSE First Language English er for elever, hvis førstesprog er engelsk. Kurset gør det muligt for eleverne at:

 – udvikle evnen til at kommunikere klart, præcist og effektivt, når de taler og skriver

 – bruge et bredt ordforråd samt korrekt grammatik, stavning og tegnsætning

 – udvikle en personlig stil og en bevidsthed om det publikum, der bliver henvendt til

 – udvikle mere generelle analyse- og kommunikationsevner såsom at drage slutninger og evnen til at ordne fakta og fremlægge meninger effektivt.

Eleverne opfordres også til at læse bredt, både for deres egen fornøjelse og for at øge deres bevidsthed om de måder, hvorpå engelsk kan bruges.

 

Cambridge IGCSE English as a Second Language er for elever, der allerede har et fungerende kendskab til sproget.

Læseplanen:
 –  er egnet til elever, hvis førstesprog ikke er engelsk, men som studerer på engelsk

 – udvikler elevernes evne til at forstå og bruge engelsk i forskellige situationer

 – opbygger elevernes bevidsthed om sprogets natur og de fire sprogfærdigheder: læsning, skrivning, lytning og tale

 – fokuserer på praktisk kommunikation til daglig brug, hvilket også kan danne grundlag for videre, mere dybdegående sprogstudier

 – udvikler overførbare færdigheder, som supplerer andre områder af pensum.

Karakterer for mundtlig komponent bidrager til den samlede karakter. En mundtlig bedømmelseskomponent tilbydes i Cambridge IGCSE English as a Second Language (0510).

 

IGCSE Mathematics

Cambridge IGCSE International Mathematics opfordrer eleverne til at udvikle deres matematiske evner som en vigtig livsfærdighed og som et solidt grundlag for videre studier i matematik eller til at støtte færdigheder i andre fag.

Læseplanen:
 – udvikler elevernes kompetence, selvtillid og sikkerhed i brugen af teknikker med og uden brug af grafisk lommeregner, samtidig med at den fremmer matematisk forståelse

 – udvikler elevernes fornemmelse for størrelser, mønstre og relationer, og opmuntrer til elevernes ræsonnering og analytiske færdigheder

 – lægger stor vægt på problemløsning i matematik og i virkelighedsnære sammenhænge

 – fremmer passende præsentation og fortolkning af resultater, og opmuntrer elevernes forståelse for, hvordan man kommunikerer og ræsonnerer matematisk

 – udvikler elevernes færdigheder i matematiske undersøgelser og/eller modellering, hvilket bygger både konceptuel forståelse og evnen til at anvende teknikker og metoder

 – er opdelt i niveauer, så kandidater med alle evner kan opnå succes og gøre fremskridt i deres matematikstudier.

IGCSE Global Perspectives

Cambridge IGCSE Global Perspectives opfordrer eleverne til at reflektere over og undersøge løsninger på væsentlige globale problemer.

Læseplanen:
 – udvikler elevernes evne til at betragte væsentlige globale problemer fra forskellige perspektiver

 – opmuntrer eleverne til at arbejde både samarbejdende og individuelt samt til at anvende deres viden i forskellige sammenhænge

 – udvikler overførbare færdigheder, som supplerer læring inden for andre fagområder

IGCSE valgfag  

IGCSE Biology

IGCSE-biologi er et biologipensum, der hovedsageligt vedrører dyrs og planters fysiologiske opbygning samt og økologiske og miljømæssige effekter af menneskelig aktivitet. Pensum dækker en bred vifte af funktioner i dyr og planter og fokuserer mest på pattedyr og frøplanter.
Der er en stor mængde praktisk arbejde og fokus på lokale og globale økosystemer. Human sundhed dækkes detaljeret, og sundhedseffekter af fattigdom og underernæring er inkluderet.
Praktiske eksempler fra elevernes rejser er inkluderet i undervisningen. Den primære undervisning dækker FNs verdensmål 2,3, 6, 12,13,14 og 15.
I Cambridges pensum er der stort fokus på at eleverne udvikler den naturvidenskabelige tankegang, og bruger de tillærte evner til at kunne arbejde med fremtidige problemer inden for naturvidenskaben. Der arbejdes også med teknologiens indvikling på mennesker og menneskers forhold til naturen.

Planlægning:
Klassen undervises på IGCSE-niveau
Arbejdet med klassen er en kombination af arbejde med lærerbøger, praktisk og teoretisk arbejde og mundtlige og skriftlige opgaver.
Elever, der har andre fag, der dækker de samme FN-verdensmål, bliver også bedt om at bruge disse kompetencer i faget.

Eksamen:
Eksamen er 3 skriftlige prøver uden hjælpemidler. De studerende kan vælge mellem basis og udvidet eksamen, og pensum vil blive justeret efter disse valg.

Praktisk:
4 lektioner om ugen
Der vil være 4 større skriftlige opgaver i løbet af året
Terminsprøven vil være en kombination af Cambridge-test type 1 & 2 og 3 for det udvidede niveau.

Undervisere: PFA

IGCSE Business

Til eleven som gerne vil forstå forretnings aktiviteter i både den offentlige og private sektor, samt hvilken betydning innovation og forandringer har for denne branche.

Eleverne vil lære om hvordan større virksomheder er blevet etableret, hvordan de styres, hvordan de finansieres og hvordan de reguleres. Eleverne vil foruden læren om forretnings koncepter og teknikker, også øge forståelsen af tal og forespørgsel.

Vi vil også inkludere FN’s Verdensmål når vi arbejder med kapitlerne ‘ External influences on business’ og ’Operation Management’ med fokus på at lære om Fair Trade og hvordan vi bidrager til at hjælpe 3. verdens lande.

Undervisere: TV, RIB

IGCSE Chemistry

Cambridge IGCSE Chemistry accepteres af universiteter såvel som arbejdsgivere som et bevis på essentiel viden og færdigheder indenfor kemi.

I fagets forløb vil eleverne opnå kendskab til målemetoder anvendt i kemi, forskellige teknikker til oprensning af produkter (filtrering, inddampning, destillering, osv.), det periodiske system og elementernes relevans i kemi, titrering, ioner og deres bindinger (kovalente, ioniske, metal), syre-base reaktioner, mol-konceptet og beregninger i molære koncentrationer, kemiske reaktioner og afbalancering af disse (støkiometri), kvantitativ kemi, systematisk organisk kemi, petro-organisk kemi samt biokemi.

Foruden det grundlæggende fokus på uorganisk og organisk kemi, er faget også målrettet følgende koncepter:
• En bedre forståelse af den teknologiske verden og hvordan den fungerer i tandem med kemi, hvorved eleven gerne skulle opnå en grundlæggende interesse for videnskab
• genkende brugbarheden af (og begrænsninger ved) den videnskabelige metodik og hvordan den anvendes i andre discipliner såvel som i hverdagen.
• udvikle holdninger vedrørende nøjagtighed, objektivitet, integritet, nysgerrighed, initiativ og opfindsomhed.
• udvikle en interesse og holdning til miljøet.
• en bedre forståelse for samfundets påvirkning og begrænsning af videnskaben i forhold til økonomi, teknologi, etik og miljøet.
• udvikle en forståelse af de nødvendige videnskabelige færdigheder, som er essentielle for videre uddannelse og i hverdagen.

Som en del af den fortsatte udvikling af Ranum Efterskole Colleges program, har vi valgt at have fokus på FNs klima- og miljømål og hvordan de måtte være relevante i forhold til det indhold eleverne skal i gennem i de enkelte fag. I forbindelse med IGCSE Chemistry, har jeg som faglærer valgt at fokusere på de følgende tre mål og deres relevans i forhold til kemi:

Mål 6 – Clean Water and Sanitation,
Mål 7 – Affordable and Clean Energy
Mål 13 – Climate Action.

Undervisere: HCK

IGCSE Combined Science

Til eleven som gerne vil lære om biologi, kemi og fysik. Eleven vil opnå en forståelse af grundlæggende principper inden for hvert fag igennem både praktiske og teoretiske studier, samt udvikle en forståelse for de færdigheder der kræves hvis man vil fortsætte med studier inden for disse fagområder.
Eleven vil lære om metoder, og om hvordan videnskab studeres og praktiseres. De vil opnå en forståelse af hvordan videnskabelig forskning bruges i samfundet. Derudover vil eleven opnå en forståelse af den teknologiske verden vi lever i, samt blive opmuntret til at have en interesse i videnskab og videnskabelig udvikling.

Vi vil også fokusere på at udvikle elevernes interesse for præcision, objektivitet, integritet, nysgerrighed, initiativ, opfindsomhed – for derigennem at udvikle deres interesse for miljøet. Målet er at bedre kunne forstå indflydelsen og begrænsningerne fra samfundet, økonomien, teknologien, etik og miljøet på videnskaben og videnskabelige studier – med henblik på at udvikle elevernes forståelse af hvor vigtige videnskaben og videnskabelige kompetencer er for både fremtiden, men også hverdagen.

Vi har valgt at fokusere på følgende verdensmål: mål 6 – Clean Water and Sanitation, mål 7 – Affordable and Clean Energy, mål 13 – Climate Action, mål 14 – Life Below Water og mål 15 – Life on Land.

Undervisere: HCK

IGCSE Environmental Management

Cambridge IGCSE Environmental Management accepteres af universiteter såvel som arbejdsgivere som et bevis på essentiel viden og færdigheder inden for specifikke grene i biologisk og geologisk videnskab.

I fagets forløb vil eleverne opnå kendskab til målemetoder anvendt i biologi så vel som geologi, miljøovervågning, økologi, jordbundsforhold afgørende i naturkatastrofer, seismik, ingeniørkunst afgørende i forbindelse med geologiske begivenheder (jordskælv, oversvømmelser, osv.), biogeografi, populationsbiologi (human og artsbestemt), koncepter indenfor ecosystem services, naturgenopretning, artstab (naturlig såvel som antropomorfisk dreven), rewilding og samfundsperspektivering.

Foruden det grundlæggende fokus på artsbiologi, økologi, geologi og social videnskab, er faget også målrettet følgende koncepter:
• En bedre forståelse af den teknologiske verden og hvordan den fungerer i tandem med kemi, hvorved eleven gerne skulle opnå en grundlæggende interesse for videnskab
• genkende brugbarheden af (og begrænsninger ved) den videnskabelige metodik og hvordan den anvendes i andre discipliner såvel som i hverdagen.
• udvikle holdninger vedrørende nøjagtighed, objektivitet, integritet, nysgerrighed, initiativ og opfindsomhed.
• udvikle en interesse og holdning til miljøet.
• en bedre forståelse for samfundets påvirkning og begrænsning af videnskaben i forhold til økonomi, teknologi, etik og miljøet.
• udvikle en forståelse af de nødvendige videnskabelige færdigheder, som er essentielle for videre uddannelse og i hverdagen.

Som en del af den fortsatte udvikling af Ranum Efterskole Colleges program, har vi valgt at have fokus på FNs klima- og miljømål og hvordan de måtte være relevante i forhold til det indhold eleverne skal i gennem i de enkelte fag. I forbindelse med IGCSE Environmental Management, har jeg som faglærer valgt at fokusere på de følgende tre mål og deres relevans i forhold til kemi:
Mål 13 – Climate Action
Mål 14 – Life below water
Mål 15 – Life on land

Undervisere: HCK

IGCSE French

Formålet med undervisningen i faget IGCSE fransk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet fransk og udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om fransk sprog og sprogbrug, give dem indsigt i kultur- og samfundsforhold i fransktalende lande og styrke deres internationale forståelse.

Tilrettelæggelsen
Hovedvægten vil blive lagt på brug af bogsystemet Cambridge IGCSE and International Certificate French Foreign Language af Yvette Grime og Jayn Witt, udgivet af Hodder Education (seneste udgave). Tekstbogens fem emneområder er med til at strukturere undervisningen.

Opgavebøger, der følger tekstbogen tæt bruges og tilbydes, hvis tekstbogens grammatiske øvelser og gennemgang ikke er tilstrækkelige. Relevante tekster fra andre kilder inddrages. Der inkluderes arbejde med spillefilm samt internetbaserede nyhedsmedier og filmklip der relaterer til de emner, der berøres i skoleåret. Undervisningen vægter den kommunikative tilgang og elevens aktive deltagelse. Grammatikken læres både på struktureret vis og når grammatiske problemstillinger giver sig til kende i den daglige undervisning. Der foregår samtaletræning og øvelse i udtale i hver eneste time.

Eleverne laver fire afleveringer i løbet af året. Disse afleveringer kan være enten skriftlige eller mundtlige eller en blanding af de to former. Endemålet med undervisningen er, at eleverne tager alle dele af den afsluttende Cambridge IGCSE-prøve. Som forberedelse til denne vil eleverne året igennem få mulighed for at prøve tidligere eksamenseksemplarer. Undervisningen følger Cambridge IGCSE’s pensum for eksamen i 2021. Evalueringen af eleven foregår løbende ved at vurdere alle hans/hendes sproglige præstationer samt de fire formelle afleveringer.

Underviser: LUC

IGCSE Geography

I faget IGCSE Geography undersøger man jordens fysiske og menneskelige egenskaber, herunder naturressourcer, klima, befolkning og økonomisk udvikling. Man lærer også om geografiske teknikker og forskningsmetoder til at undersøge og analysere disse egenskaber. Kurset fokuserer på at udvikle elevernes evne til at forstå og beskrive geografiske mønstre og processer, samt at evaluere deres indvirkning på menneskers liv og miljøet. Eleverne vil også lære om globale udfordringer som klimaforandringer og bæredygtig udvikling, og hvordan man kan arbejde hen imod at løse disse problemer.

IGCSE German

Til eleven som ønsker at lære tysk. Formålet er at udvikle kommunikative kompetencer såsom at lytte, læse, tale og skrive tysk. Eleven vil få et kendskab til kultur og civilisation i tysktalende lande.

I Cambridge German arbejder vi blandt andet med verdensmål nr 3 “sundhed og trivsel”, som passer godt sammen med vores kapitel nr 9 “sundhed”, hvor vi blandt andet lære noget om sunde livsstile, hvad er sund mad, men også hvad gøre man, hvis man blive syge og hvordan kan man måske undgå det.

Verdensmål nr 13 “klima-indsats” og nr 15 “livet på land” passer godt til vores kapitel nr 14 “natur og naturbeskyttelse”, der arbejder vi blandt andet med hvordan kan vi sikre os bæredygtig brug af naturens ressourcer. Man skal ikke ødelægge naturen, men i stedet respektere og beskytte naturen. Et andet mål er at bremse klimaforandringerne og hvad kan man gøre for at beskytte det.
Verdensmål nr 4 “kvalitets-uddannelse” bliver selvfølgelig også navnet i vores undervisning, f.eks. i kapitel nr 4 “skole” og kapitel 5 “uddannelse”. Vores elever får en god uddannelse og hvilke fordele har det, at være privilegeret at have mulighed til en god uddannelse.

IGCSE History

Til eleven for som ønsker at udvikle sin læren om- og forståelse af historien. Eleven vil opnå en forståelse af historiske temaer og få værktøjerne til at kunne researche, analysere og fortolke i en historik kontekst. På IGCSE level, vil eleven kunne vælge at fokusere på forskellige hovedemner – international historie 1919 – 1990 og Tyskland 1918-1945.

I undervisningen vil vi bruge de historiske temaer og kontekster til at arbejde videre med FN’s Verdensmål – specielt Mål 16 – Peace, Justice and Strong Institutions, Mål 10 – Reduced Inequalities og Mål 4 – Quality Education vil være vores fokusområder.

Undervisere: IP

IGCSE Mandarin

Til eleven som ønsker at lære kinesisk (mandarin). Formålet er at udvikle kommunikative kompetencer såsom at lytte, læse, tale og skrive kinesisk. Eleven vil få et kendskab til kultur og civilisation i kinesisktalende lande. Vi vil arbejder med temaerne: miljøbeskyttelse, energibesparelse, bæredygtige byer og samfund som en del af vores fokus på FN’s Verdensmål.

Undervisere: XN

IGCSE Marine Science

Cambridge IGCSE Marine Science stimulerer elevernes interesse for havets videnskab og øger deres forståelse for dens relevans for samfundet. Pensummet opbygger viden om videnskabelige begreber og teorier, der er grundlæggende for faget, og engagerer eleverne i at anvende dem i en ny sammenhæng.

Faget hjælper eleverne med at forstå den komplekse natur af havmiljøet og dets økosystem, fremmer en ansvarsfølelse for miljøet og udvikler en række praktiske færdigheder, der er essentielle for faget og kan udvikles i enhver fremtidig videnskabelig uddannelse.

IGCSE Physics

I faget IGCSE Physics vil du lære om grundlæggende fysiske principper, herunder kræfter, bevægelse, energi, elektricitet og magnetisme. Du vil også lære om atomer, bølger, termisk fysik og astronomi. Faget vil give dig en forståelse af fysikens anvendelse i den virkelige verden og give dig praktiske færdigheder gennem laboratoriearbejde og eksperimenter. Eksamen vil evaluere din evne til at anvende din viden til at løse problemer og kommunikere fysikalske begreber og principper.

IGCSE Psychology

Cambridge IGCSE Psychology giver eleverne en forståelse af psykologiske begreber, teorier og forskningsmetoder. Det giver et ideelt grundlag for videre studier, især inden for psykologi.

IGCSE Spanish

Til eleven som ønsker at lære spansk. Formålet er at udvikle kommunikative kompetencer såsom at lytte, læse, tale og skrive spansk. Eleven vil få et kendskab til kultur og civilisation i spansktalende lande.

Undervisning, materialer og tests
Eleverne vil lave både praktiske og teoretiske opgaver med det formål at styrke deres kompetencer inden for spansk. Vi bruger øvelserne fra den bog som Cambridge anbefaler: Spanish as a Foreign Language by Manuel Capelo, Víctor González and Francisco Lara, Cambridge University Press 2017.

Undervisningen vil indeholde grammatiske og sproglige opgaver fra opgave bogen. Derudover, vil online opgaver, brætspil, billeder mm være vigtige dele af undervisningen. Sidst men ikke mindst er det forventet at eleverne tager alle dele af den endelige Cambridge IGCSE test, som består af en mundtlig, lytte, læse og skriftlig test. Som forberedelse til disse vil eleverne igennem året få mulighed for at prøve tidligere tests.

FN’s Verdensmål
Faget IGCSE Spansk som andetsprog, vil inkorporere flere af FN’s Verdensmål, hvilket har til formål at beskytte vores verden. Undervisning vil medtage relevante udviklingsmål som del af undervisnings strategien. Specifikt vil der arbejdes med: Quality Education, Sustainable Consumption and Production, and Reduced Inequalities.

Undervisere: LH

IGCSE Sociology

Til eleven som interesserer sig for, hvordan man på forskellig vis kan analysere og forstå samfundet gennem brug af sociologiske metoder inkl. indsamling, analyse og fortolkning af data. Desuden opfordres eleven til at lære at forholde sig kritisk til sociale, økonomiske og politiske processer og deres effekt. Eleven udvikler også kompetencer til at forholde sig kritisk til forskellige former for information og evidens, ligesom der også er fokus på at fremme elevens påskønnelse og forståelse af individuel, social og kulturel diversitet. Faget bygger på et toårigt program, som dækker syv forskellige emner, som vil blive dækket til eksamenerne sidst i skoleåret:

1. Teori og Metode
2. Kultur, Identitet og Socialisering
3. Social Ulighed
4. Familie
5. Uddannelse
6. Kriminalitet, Afvigelse og Social Kontrol
7. Medie

Undervisning, materialer og prøver
Undervisningen vil dække praktisk arbejde for eleverne, således at de kan opnå viden og forståelse af forskellige sociologiske emner og tilgange til at identificere, fortolke og konkludere på relevant evidens inden for sociologi som studiefelt. Der vil være en grundig introduktion til de største sociologiske tilgange til at forstå samfundet samt nutidige emner såsom kønsstudier, familiestrukturer, medierne, osv. For at dække pensumkravene, vil vi bruge bogen Sociology Coursebook af Jonathan Blundell, Cambridge University Press, 3rd Edition, 2015. Derudover vil kurset også forsøge at dække relevante lokale casestudies,eleverns egne erfaringer, m.v. for at forstå de centrale idée rog temaer inden for sociologi i moderne industrielle samfund.

Det er forventet, at eleven tager begge eksamenskomponenter, Paper 1 and 2, som tages i slutningen af skoleåret. Som yderligere forberedelse til at tage disse komponenter, vil eleven gennemgå eksamener fra tidligere skoleår.

FNs Verdensmål: Faget IGCSE Sociology vil inkorporere flere af FN’s Verdensmål, hvilke har til formål at transformere og beskytte vores verden. Undervisningen vil medtage relevante udviklingsmål som er en del af skolens overordnede undervisningsstrategi. Specifikt vil der blive arbejdet med:

Goal 4: Quality Education
Goal 5: Gender Equality
Goal 10: Reduced Inequality

Undervisere: LH

Profilfag, Kulturfag & Aktivitetsfag

Om Profil & Kulturfag

Du skal vælge 2 profilfag og 1 kulturfag.

Skoleåret er inddelt i fire perioder. Hver 3. måned vælger du et nyt profil- eller kulturfag. Hvert profilfag og kulturfag

slutter med en rejse. Vi rejser for at lære og opleve gennem nye fællesskaber og mødet med andre kulturer.

 

Læs mere under Profil- og kulturfag

Om Aktivitetsfag

Vælg mellem 25+ forskellige

aktivitetsfag, 1 gang om ugen, 4 gange i løbet af året.

I aktivitetsfagene sætter vi fokus på leg, glæde og lysten til at udfolde sig i et fællesskab. Som elev i 9. klasse bruger du fagene som en praksisdel af din idrætsundervisning. Udvalget af fag ændrer sig i løbet af året i takt med årets sæsoner og forskellige perioder, så du hele tiden vil have nye muligheder at kaste dig over.

I løbet af skoleåret får du mulighed for at prøve fire forskellige fag og dermed opleve flere sider af fællesskabet og dine egne interesser. Der udbydes mere end 50 forskellige fag, og nedenfor finder du et udvalg af dem, der på et tidspunkt i løbet af året vil være tilgængelige. Aktivitetsfagene deltager i venskabskampe, tager på inspirationsture og laver både optrædener og udstillinger.

 

Læs mere under Aktivitetsfag

Din ide!

Vær med til at skabe nye fag

Det er en kerneværdi på Ranum, at eleverne selv kan foreslå aktivitetsfag, som de brænder for, og at de kan prøve mange forskellige fag. Det sikrer, at eleverne er motiverede for at være aktive og danner stærke interessefællesskaber på tværs af hele skolen. Aktivitetsfagene skifter flere gange i løbet af året og optager én til to eftermiddage om ugen.

 

Læs mere under Aktivitetsfag

 

 

da_DKDanish