elever fodrer alpacaer

18 års fødselsdag, eksamener begynder & skønne alpacaer

Sommeren kommer, og med sig bringer den udeaktiviteter og hygge i solskinnet – og så selvfølgelig de mundtlige og skriftlige eksamener. Men det er nu heldigvis ikke udelukkende gået op i eksamen i ugen, der er snart er gået. Vi har blandt andet hold 18 års fødselsdag, besøgt skønne alpacaer og smagt dejlig asiatisk mad. Læs om alt sammen her i nyhedsbrevet.

God læselyst!

Ranum Efterskole College fylder 18 år

Flaget er hejst, for i dag fejrer vi, at det er 18 år siden, Ranum Efterskole College startede. Selvom vi er en forholdsvis ung efterskole, har vi masser af historie og traditioner, og det markerer vi alt sammen i dag.Ingen fødselsdag uden kage. Så der var selvfølgelig – appropos traditioner – brunsviger til hele skolen, og sammen med den fik eleverne en lille opgave.Vi spurgte dem, hvad deres ønsker og drømme for Ranum er. Hvor skal vi være om 10 år? Det er der kommet rigtig mange gode bud på, så måske har de nu været endnu mere med til at sætte sit præg på Ranums historie. Tak for det – og tillykke til os alle sammen her på Ranum Efterskole College.

Godt i gang med eksamenerne

Så er vi kommet i gang med eksamerne, og i første omgang er det de skriftlige IGCSE prøver, som eleverne gennemfører.

Alpacabesøg

Eleverne i Greenfingers Project har i dag besøgt Lise og hendes 47 alpacaer på Alpacas of Fredly i Brønderslev. Desuden mødte vi Chris fra Australien, som til dagligt har 1200 alpacaer. Vi har lært om produktion af uld og kød samt fået lov til at gå en tur i skoven med hver vores alpaca. Tak til eleverne i projektet for en fantastisk indsats i år! 🦙

Hvis du synes, Greenfingers projektet lyder spændende, kan du besøge deres facebookside her og se mere fra dem (klik her)

Asian Cooking

Asian Cooking er både et 10+ fag og et profilfag, hvor eleverne lærer om smagsnuancer, råvarer og asiatisk madlavning.I denne omgang har eleverne på 10+ faget lavet deres bedste bud på en vinderret – de har nemlig været til “eksamen”, hvor et kyndigt dommerpanel skulle vælge den bedste ret. Der er selvfølgelig fokus på processen, og eleverne har helt sikkert lært en masse af vores kinesiske lærer og madøre Ning i Asian Cooking, som de kan tage med sig resten af livet. Og det blev da i den grad også til nogle flotte retter, eleverne diskede op med.

Tømrere i hovedbygningen

Har man undervisning i Guldhornssalen eller andre steder i hovedbygningen, så har man sikkert opdaget, at der er tømrere på skolen for tiden. Der er kommet nyt gulv i kælderen, og udenfor hovedbygningen er der gravet ud til …

Skolefoto

Fotografen fra Brdr. Løkke foto har været på besøg for sidste gang i det her skoleår, og der er blevet taget billeder af (de fleste af) eleverne. Billedet bruges blandt andet til Year Book – medmindre man ønsker et andet billede – og så selvfølgelig på det store årgangsbillede, som kommer til at hænge på gangen ved Olavs kontor.

En lille reminder: Kender du én, der skal med på Sommercamp?

Inden vi runder af, bringer vi lige en lille besked fra Sommercampholdet. Der er nemlig stadig ledige pladser på flere af vores camps, så send dem forbi vores hjemmeside her:

Det bliver en fantastisk sommer med unge fra hele verden, hvad enten man vælger Dans, Cheerleading, Sejlads, Fit for Life, Adventure, Dykning, eSport eller International Sommerskole.

Det var alt for denne uge – tak fordi du læste med!

Rigtig god weekend fra alle os på