Tidligere Kulturfag

U.S. Virgin Islands

Midt i det Caribiske øhav ligger der tre små øer. St. Thomas, St. Croix og St. John, også kendt som De Dansk Vestindiske Øer eller U.S Virgin Island. Øerne er et kulturrejsemål med helt unik dansk historie. Lige fra kolonitidens stormfulde legender, til fortællinger om slavernes underkuelse og deres endelige oprør. Alle disse historier blandes med caribisk stemning, farverig moderne kultur og vidtstrakte tropiske strande. Det bliver en oplevelse for livet.

De tidligere danske øer midt i Caribien tilbyder alt, hvad vi drømmer om på en grå dansk vinterdag i januar – lige fra regnskov, smukke solnedgange, kulinariske oplevelser, kridhvide sandstrande til eventyrligt azurblåt hav. Vi skal på rundtur til de gamle sukkermøller på strandene og i bjergene, besøge museer der fortæller om dansk storhed, kolonisering og forfald. Vi skal på opdagelse i byerne med navne som Christiansted og Charlotte Amalie og besøge skoler der kan fortælle os om livet som ung på de små øer.

Havet omkring de tre tidligere danske øer siges at være intet mindre end fantastisk. Der er rig mulighed for smukke ture. Vi kan snorkle, sejle, SUP surfe og komme i kontakt med et væld af spændende dyreliv. På turene rundt på øerne vil vi bevæge os rundt i regnskove og se et utroligt frodigt landskab med et smukt drømmeagtigt væld af farverige eksotiske blomster.

Vi kan opleve alt dette blandet med rigtig god stemning blandt de lokale, som lytter til reggaemusik, er klædt i smukke farverige klæder og lad smilene danse sammen med de lokale børn, som leger til Kalypso-rytmer i gaderne.

Da faget er helt nyt, vil det blive et kulturfag hvor I har mulighed for indflydelse på hvad vi skal se og opleve.
Undervisningen

Udgangspunktet i undervisningen bliver typisk historisk. Hvad var det egentlig der foregik under den danske kolonitid, og hvilken betydning havde det for øerne, og for Danmark? Hvilken rolle spillede Danmark i slavehandlen? Det drejer sig om at bryde tavsheden om vores eget lands del i slavehandlen og åbne øjnene for de nutidige perspektiver.

Vi skal tale om salget af De dansk vestindiske øer til Amerikanerne, og at de dermed skiftede nationalitet og sprog, hvilken påvirkning havde det på øernes befolkning, hvordan har befolkningen på øerne det egentlig med danskerne i dag og skylder vi landet at hjælpe dem? Skylder vi dem en undskyldning?

Alle disse historiske perspektiver skal vi selvfølgelig bruge til at tale om hvordan livet på øerne er i dag. Vi skal tale om klassisk caribisk mad og vi skal høre musik fra området.

Undervisningen vil være en blanding af, klasse undervisning og eleverne der arbejder sammen på egen hånd, vi skal se film og andre programmer om øerne, og vi skal sammen glæde os til en helt fantastisk tur.

Vi vil i hele forløbet arbejde sammen med UNESCOS ASP program og her henter vi også inspiration til hvad vi kan foretage os i undervisningen og når vi er på øerne.

VILKÅR: Visum er includeret. Det er forældrenes eget ansvar at elevens pas er gyldigt på rejsen.. Vaccinationer: Hepatitis A, Tyfus, Difteri. – det er forældrenes ansvar at eleven har vacinen

EGENBETALING 9.500,- KR.