Kategori
Tidligere Kulturfag

Nepal – Kulturtrek

På Nepal kulturtrekket krydrer vi en unik naturoplevelse med en autentisk smagsprøve på den nepaliske kultur. Vi trekker i Chepang hills som ligger ca. 80 km fra Kathmandu og lige op af Chitvan nationalpark. Lige nedenfor Chepang hills ligger den brusende Trisuli river, hvor vi dyrker white water rafting. Selve trekket har en varighed af 3-4 dage og vi bevæger os igennem primitive landsbyer, dybe dale og høje bjerge. Vi bor lokalt og i telte undervejs. Det er en ganske udfordrende natur- og

kulturekspedition og du skal være klar til at opleve og tage ansvar i begge elementer.

I profilfaget Nepal Kulturtrek vil eleverne få en forståelse for, hvordan det er at leve og rejse i et uland som Nepal. Dette gælder både ved forberedelse, oplevelser og efterbehandling. Eleverne vil blive rustet til et kulturmøde af dimensioner, trænet fysisk, samt trænet i at videreformidle dette møde. Dette sker ved at fordybe sig i forskellige emner inden for den nepalesiske kultur, traditioner og historie, og ikke mindst ved at opleve forholdene på egen hånd.

I forberedelserne til rejsen skal eleverne sætte sig ind i forholdene i Nepal, det drejer sig bl.a. om kultur, religion, historie og geografi. Eleverne skal i den forbindelse forberede en fremlæggelse af et bestemt emne, der skal præsenteres for de andre elever på holdet som et led i præsentationstræningen.

Emnerne opdeles i to hovedgrupper, kultur og natur. Kulturdelen er primært fokuseret på Kathmandu og området omkring den. Naturdelen er fokuseret på Chitwan nationalpark. Vi inddrager muligvis også en 3 destination, Pokara.

Elevernes valg af projekt har indflydelse på hvor deres trekking tur ender.

Som en del af forberedelsen til kulturtrekket skal eleverne også arbejde med deres egen fysiske form og træne både individuelt og i grupper, både for at få den nødvendige fysiske form til trekket men også for at lære noget om den gruppedynamik der er væsentlig for at få et godt trek sammen.

Der bliver arbejdet med udstyr og teknik så man kan klare at rejse til fods på landet i Nepal, og opbygge evner der kan bruges i resten af livet til rejser ud i verden.

Efter rejsen skal eleverne forberede og holde foredrag om deres rejse, oplevelser og overvejelser.

VILKÅR: Rejsen til Nepal kan være anstrengende og trekking i Nepal er hårdt arbejde, som kræver stor selvstændighed samt fysisk forberedelse hjemmefra. Vaccinationer Det er jeres ansvar, at jeres søn/datter er vaccineret til rejserne. Pas skal være gyldigt et 1/2 år efter hjemkomst. Dvs. til min. udgangen af juni 2017. VACCINATIONER: HEPATITIS A, TYFUS, DIFTERI

EGENBETALING: 8.700 kr.