Kreativ Weekend, alpaka gåtur & sol i Ranum

Kære læser,

Kan du også mærke det? Solbrillerne sættes i håret, jakkerne bliver liggende på værelserne og vi nyder de lange aftenener i fællesskab på græsarealerne. Det er stemningen af sommerens velkomst. Vi har udnyttet solens stråler i Ranum, hvor alpakaerne har gået deres første tur i 2024 og elever arrangerer gallaindbydelser til hinanden ved solnedgange. Når solen genert gemmer sig væk, finder vi vores kreative evner frem i stedet, som du kan læse meget mere om i denne uges nyhedsbrev!

Som noget nyt kan du ved enden af nyhedsbrevet læse om efterskolelivet fra elevernes Point of View!

God fornøjelse med nyhedsbrevet. Der ønskes rigtig god weekend fra alle os på Ranum Efterskole College!

Kreativ Weekend

På Ranum Efterskole College bliver man alt det som man er! Der er plads til alle talenter – Dem der gerne vil have vind i håret på åbent hav, ler mellem fingrene i keramik eller ro i kroppen på yogamåtten. Og i denne weekend satte vi disse kreative talenter på fri fod med bl.a. maling, broderi, håndlavet smykker og bagning. Vi kom tættere på hinanden og fik udforsket alle sider af vores fantasier. For som ordsproget siger, er det kun fantasien, der sætter grænser!

Danskfaget er komplekst!

Mandag har 9. klasse set på fordybelsesområder i danskfaget. Eleverne skulle på baggrund af årets tekster forsøge at lave fordybelsesområder. Det gav mange gode spørgsmål og satte tankerne igang, når der skulle skrives med omtanke på de farverige post-it notes!

Årets første alpaka gåtur!

Foråret er kommet til Ranum – solen skinner varmt nedover Greenfingers! Det fejrer vi ved, at sende alpakaerne ud på deres første gåtur i 2024, med eleverne ved deres side. Dyrene bliver plejet og forkælet med en masse omsorg og kærlighed fra vores passioneret elever. Kom forbi Greenfingers og hils på dyrerne!

10+ Projektledelse hos Plejecenter Kærbo

10+ Projektledelse har i forbindelse med Unge i Front (DGI) lavet et aktiveringsprojekt hos Plejecenter Kærbo, hvor de på tværs af aldre udførte lege og øvelser, der både skabte store smil og sved på panden. 10+ Projekt forløbet sigter mere mod almen faglig og personlig dannelse end mod de afsluttende FP10 eksamener. Undervisningen vil være projektbaseret, og eleverne vil opnå færdigheder fra projektledelse, som de kan bruge i deres fremtidige liv og uddannelse. Efter et forløb står deltagerne styrket både menneskeligt og fagligt. De bliver klædt på med viden og redskaber de kan bruge i deres hverdag, skoleliv og fritid og senere i deres uddannelses- og arbejdsliv.

Billeder er hentet ned fra Plejecenter Kærbo

Donut Factory i Ranumhus

Donut Factory slog dørene op for kun én nat og der blev lavet over 250 mundvandsdonuts! Stort tak til Jesper og Camilla for at handle og tilberede frostinger. Aktiviteten var en stor succes og et højdepunkt for ugen.

Efterskolelivet i Ranum

Elevernes Point of View

“I den her uge har os 9. klasser været ret spændte, fordi vi skulle trække til eksamen. Vi har fået meget information om eksamerne hele ugen. Der har været godt vejr meget af ugen, så vi er mange der har været udenfor. Der er blevet spillet bold og mange har stået på rulleskøjter. Det er som om skolen er blevet levende igen”

– Gro Damgaard, elev & del af SoMe-Crewet 23/24

Elevbilleder fra Ranum Efterskole Colleges SoMe-Crew

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Kære læser,

Det har været en lidt stille uge i efterskolelivet, der varmes op til de forestående prøver, både de skriftlige danske og de internationale prøver. Der er også gang i jagtprøverne, hvor pensum er meget omfattende, bl.a. skal eleverne kunne kende forskel på 178 fugle og dyr på meget kort tid. Jagtholdet er meget spændte, og det samme gælder de godt 60 elever som er ved, at tage deres afsluttende køreprøver. De unge giver disse selvvalgte prøver stor prioritet og det er tankevækkende, hvor meget energi der investeres i bl.a. jagttegn, duelighedsbevis og kørekort ifht. afgangsprøverne. I denne uge varslede landets undervisningsminister, at der kommer til at ske store forandringer på bl.a. 10. klasse området, også i efterskolerne. Vi er meget spændte på at erfare om efterskoleformen skal være et politisk værktøj i den ”umulige” kamp om, at dirigere de unge ind i bestemte båse. På Ranum rummer vi den faglige og kulturelle mangfoldighed, som sikrer en bred demokratisk og almen dannelse, samt et enestående udsyn til verden. Kære politikere, vi er klar til dialog og ikke direktiver!

Vi har plantet et 16 år gammelt egetræ ved venskabscirklen foran Seminariehuset. Træet er givet af Rasmus Søndergaard Rasks familie, til minde om Rasmus, som også blev 16 år. I løbet af de næste uger sætter det rødder og knopperne springer ud. På mindepladen står omkvædet af Liverpools slagsang ”You will Never Walk Alone”, som var Rasmus favorithold og sang.
Torsdag i denne uge mistede vi desværre også vores kære kollega Tanja Engen til kræften, derfor var flaget på halvt hele dagen. Det nuværende elevhold har ikke mødt Tanja, da hun har været sygemeldt, men Tanja var bager og konditor på efterskolen i 5 år. Hun udstrålede livsmod og glæde ved samværet med de unge, når de sammen lavede de mest fantastiske kager og søde sager. Tanja var en stor del af faget Konditori, og vil blive savnet af os alle! Æret være hendes minde!

Olav Storm Johannsen

Forstander.

Egetræ plantet foran Seminariehuset til ære for Rasmus Søndergaard Rask

Det sker