Eventyret er næsten slut

Kære læser,

I denne uge har vi været på vores sidste profilfagsrejse for 23-24. Vi har oplevet meget af Europa og Hong Kong, hvor eleverne har udfordret sig selv og oplevet nye kulturer. Fra Hong Kongs travle gader til Kretas idylliske strande har de haft en uforglemmelig uge fyldt med læring og oplevelser. Profilfagsrejserne er ikke en badeferie, men en rejse hvor målet blandt andet er at eleverne oplever større ansvar og selvstændighed. Profilfagsrejserne handler også om at lære og vokse. Eleverne har haft mulighed for at sætte teori ud i praksis og afprøve de færdigheder, de har lært i deres profilfag. Eleverne har blandt andet lært og afprøvet: Asiatisk madlavning, Kosmetik, Keramik, Klatring, Dykning, Ekstrem ski, Gastronomi, Myter og legeneder, padel tennis, sejlads, skateboarding og surf.

Her får du et lille indblik i hver rejse. Vi runder af med vores forstanders klumme. God fornøjelse.

Wind & wing – Sardinien

Eleverne prøvede kræfter med vindsurfing og wingfoil i Sardiniens smukke natur.

Beauty og Cosmetics – London

Eleverne fik afprøvet en masse teknikker af indenfor kosmetik og besøgte ikoniske vartegn.

Keramik – Italien

Eleverne har skabt smukke kunstværker og lært om forskellige teknikker indenfor keramikken.

Dykning – Egypten

Eleverne har blandt andet udforsket den fascinerende undervandsverden og mødt havets utrolige skabninger.

Sejlads – Grækenland

Eleverne trådte ind i rollerne som skippere, navigatører og trimmere mv og derigennem lærte meget om skibet, navigation, sejlads, proviantering, madlavning og rengøring.

Surf – Portugal

Eleverne har fanget bølgerne på Portugals berømte surfstrande og mærket naturens kraft.

Myths & Legends – Skotland

Eleverne har besøgt historiske slotte og hørt spændende skotske myter og legender. De har også prøvet kræfter med at brygge forskellige former for trylledrik.

Gastronomi – Kreta

Eleverne fra gastronomi har smagt på Kretas lækre middelhavskøkken og lært at lave traditionelle retter.

Padel Tennis – Malaga

De har dyppet tæerne i padel tennis spændende verden og kæmpet om point på banen. Udforsket forskellige vartegn.

Klatring – Italien

Eleverne på klatring har erobret stejle bjergvægge og testet deres styrke og udholdenhed

Asian Cooking – Hong Kong

Vi forestiller os at Asian Cooking får lavet autentiske kinesiske retter og udforsket byens livlige markeder. For de er taget senere afsted end de andre hold. Så vi glæder os til at høre mere fra dem.

Geologi – Island

Eleverne oplevede Islands helt særlige natur.

Extreme Skiing – Norge

Eleverne udfordrede sig selv på de norske bjerges stejle skråninger.

Dyk og Pløk – Malta

Eleverne dykkede i krystalklart vand og prøvede kræfter med undervandsjagt med harpuner.

Skateboarding – Berlin

Eleverne udforskede Berlins spændende streetart-scene og prøvede kræfter med skateboarding.

Forstanderens klumme

Kære læser,

Jeg er på sejlads togt i Grækenland med 78 elever og 22 voksne skippere og co-skippere. For en uge er hverdagens rytme og rutiner skiftet ud med konstante forandringer, nye roller og masser af sejladsoplevelser. Det er fascinerende at sceneskiftet i den grad får eleverne og vi voksne på de 11 både bragt ind i et meget tæt og praktisk samvær om skibet, navigation, sejlads, proviantering, madlavning og rengøring. Eleverne træder ind i rollerne som skippere, navigatører og trimmere mv. Vi voksne træder tilbage og giver dem en tryg ramme for selv at tage roret og lede hinanden sikkert frem til næste havn. Det er målet for alle rejserne, at eleverne oplever større ansvar og selvstændighed, samt både bidrager til at forvalte friheden i fællesskabet. Vi slutter rejsen med et besøg på Akropolis og vi glæder os til at komme hjem og dele sømands skrøner med de andre rejsehold.

et portræt af forstander, Olav Storm

God hjemrejse og weekend til alle.

Olav

Forstander.

Det sker

16.04.24 Lecture – Mizz Privileze
20.04. – 21.04.24 Kreativ weekend
25.04.24 Concert – FGU Aarhus

Se flere historier på hver enkelt Facebook-side

Der er mange flere historier end vi kan bringe her. Hvis du har mod på mere kan du klikke dig videre til hver enkelt Facebook-side herunder.

ProfilfagFacebook
Asian CookingFind os her
Beauty and CosmeticsFind os her
CeramicsFind os her
ClimbingFind os her
Coral RestorationFind os her
Dyk og PløkFind os her
DivingFind os her
Extreme SkiFind os her
GastronomyFind os her
GeologyFind os her
Myths and LegendsFind os her
Padel TennisFind os her
SejladsFind os her
SkateboardingFind os her
SurfFind os her
Wind & WingFind os her

Eventyret er næsten slut.. men vi gør det igen. Med det kommende elevhold for 24-25 i P1. Det glæder vi os til.

Venlig hilsen og rigtig god weekend fra alle os på,