Full Host, overlevelsesteknikker til søs & afgang på Profilfagsrejser!

Kære læser,

Vi er nu trådt ind i ugen, hvor eleverne på Ranum Efterskole College skal ud og opleve verdenen på ny. Det er nemlig blevet tid til skoleårets sidste Profilfagsrejser! Over weekenden sender vi elever ud for bl.a. at opleve underfladen af Egyptens blå vande, Skotlands historiske myter, den asiatiske madlavning i Hong Kong og de overdådige klipper i Italien. Men indenda skal vi naturligvis danne os et overblik for denne uges sprudlende begivenheder, som du kan dykke ned i gennem nyhedsbrevet her!

Vi ønsker alle fantastiske Profilfagsrejser og rigtig god weekend fra Ranum Efterskole College. God fornøjelse.

Full Host i Göteborg

Over påsken blev tiden sammen med vores skønneste Full Host elever tilbragt med udforskning af Sveriges storby Göteborg. Her blev deres omtalte kanelbullar nydt i massevis, som var en stor succes blandt smagsløgene, medens de sonderet alle byens hjørner med bådrundfart og på gåben gennem byens mange spændende gader.

Overlevelsesteknikker til søs

Skills i Sejlads har sat fokusset på læring af øvelsesteknikker til søs. De er så småt ved at blive godt udtrustet til deres kommende Profilfagsrejser, hvor de hånd i hånd lære at samarbejde, når det virkelig gælder! Godt arbejde!

Vi laver drømmefangere

Sammen med eleverne skaber vi de mest hyggelige aftener sammen. Vi sørger hver aften for begivenhedsrige aktiviteter, hvor eleverne får muligheden for, at udfolde deres mere kreative evner. Og i onsdags blev de udfoldet i formen af farverige drømmefangere, der blev lavet ud af garn, perler og fjer.

Profilfagsrejser … Her kommer vi!

Vi tager nu, som tidligere nævnt, afsted på skoleårets sidste Profilfagsrejser. Eleverne går med kufferter og deler glædelige forventinger med hinanden i Ranum, medens andre allerede nu er fremme på deres destinationer. Coral Restoration er som nogle af de første ankommet på deres Profilfagsrejse i Egypten. Vi glæder os til at følge med hjemmefra!

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Vi rejser for at lære og opleve i et tæt fællesskab på dybt vand, på åbent hav og i fremmede egne. Vi ved at det skærper vores sanser og styrker vores fokus, når omgivelserne skifter og det bliver alvor. Vi kan ikke bare tage hjem og vi er afhængige af hinanden.

Det koster flere ressourcer både økonomisk og i miljø-regnskabet, og vi er bevidste om at det er en prioritering og investering i efterskolelivet. Vi oplever at udbyttet af Profilfagene, særligt i 3. periode også styrker elevernes personlige dannelse og modenhed betydeligt. Eleverne bygger videre på deres erfaringer fra første Profilfagsforløb og rejse, og særligt kulturfagsforløbet og de lange rejser. De er mere klar på at indgå i voksen-samværet og agere mere voksne og selvstændige på rejserne. Vi forventer også at en del elever har fokus på at denne sidste Profilfagsrejse er chancen for at dyrke det tætte fællesskab og venskaber, og at det kan ske på bekostning af Profilfagsmålet for rejserne. Men det er et vilkår, som vi skaber en bevidsthed omkring og dermed balancerer i en konstruktiv dialog med de elever, som trækker rejsen og faget for langt ind i et ferie-mode.

I skrivende stund er de første hold på vej til Rødehavet for at afslutte deres Padi-dykker kurser og studere koralrev og marine biologi, og over weekenden tager de øvrige hold af sted til Grækenland, Norge, England, Spanien, Skotland osv. Ski-ekstreme har måttet skifte destination fra Makedoniens vilde bjerge til Norges højfjeld, fordi en varm ørkenvind med sand fra Sahara har smeltet sneen og gjort det usikkert at færdes i Makedoniens bjerge. Asien Cooking drager som det sidste hold afsted til vores venskabsskole i Hong Kong, og de har fået denne mulighed for at rejse langt, netop fordi det involverer udveksling med home-stay, og vi er værter for venskabsskolens hostelever i slutningen af april.
Det er i øvrigt sidste gang for en årrække, at vi har en forårs Profilfagsrejse, da vi har ændret årsplanen fra næste år, så vi har Profilfag i oktober – Temarejse i januar – Kultur-Profilfag i marts og endelig en Profilfagsekspedition i Danmark i maj.

Vi ønsker alle elever og ansatte en fantastisk rejseuge og at alle kommer sikkert ud og hjem.
Rigtig god weekend.

Olav Storm,

Forstander.

Det sker

06. – 14.04.24 Profilfagsrejse
16.04.24 Lecture – Mizz Privileze
20.04. – 21.04.24 Kreativ weekend
25.04.24 Concert – FGU Aarhus

Kom med på Profilfagsrejserne!

Vi suser nu afsted på skoleårets sidste Profilfagsrejser. Derfor kan du følge med hjemmefra via vores Facebook & Instagram, samt de enkelte Facebook-grupper, der hver dag sørger for deling af deres spændende rejser. Husk også at holde øje med nyhedsbrevet, hvor vi opdaterer dig! Du kan finde frem til de enkelte Facebook-grupper for rejserne nedenfor:

ProfilfagFacebook
Asian CookingFind os her
Beauty and CosmeticsFind os her
CeramicsFind os her
ClimbingFind os her
Coral RestorationFind os her
Dyk og PløkFind os her
DivingFind os her
Extreme SkiFind os her
GastronomyFind os her
GeologyFind os her