Rengøring, lykkehjul, festival og påskejagt

Kære læser,

Denne uge har været fyldt med glæde og livlige begivenheder. Vi startede ugen med at fejre den indiske tradition Hindu Holi Festival, hvor festlighederne sprøjtede farver ud i alle retninger. Udover dette tog vi også chancen ved lykkehjulet i Ranumhus for at se, om heldet var med os. Påskeferien er lige rundt om hjørnet, og eleverne ser frem til at vende hjem og slappe af, før vi igen begiver os ud i verden efter ferien. Men inden vi kan sætte gang i feriehyggen, må vi ikke glemme vores forårsrengøring og en spændende påskejagt.

God fornøjelse og rigtig god påske fra alle os på Ranum Efterskole College.

Hindu Holi Festival

I mandags afholdte vores AFS elever fra Thailand og Indien den storslåede Hindu Holi Festival. Både elever og ansatte var inviteret til at deltage i festivalen, som markerer ankomsten af foråret. Der blev opfordret til at undgå at iføre sig sit fineste tøj, da farverne ville være svære at undgå. Der var højt musik, godt humør og farver blev kastet over det hele imens de bød foråret velkommen.

Tag chancen på lykkehjulet

Tør man tage chancen og risikere at ende med at lave armbøjninger i stedet for at vinde chokolade?
I Ranumhus var lykkehjulet blevet fundet frem, og eleverne havde chancen for at prøve lykken og vinde lidt lækre sager, hvis de ramte rigtigt. Stemningen var fyldt med spænding, da eleverne selvfølgelig håbede på at vinde chokolade.

Forårsrengøring

Påsken lige rundt om hjørnet, er det betyder også en omgang forårsrengøring. Eleverne har været travlt beskæftiget med at skrubbe og skure værelser samt fællesarealerne, inden vi tager hul på påskeferien. Det er en fælles indsats for at sikre, at alt er rent og pænt, så vi kommer tilbage til dejlig ren skole når ferien er slut.

Den traditionelle påskejagt

For at sende eleverne godt afsted inden påskeferien arrangeres der selvfølgelig en sjov “lille” påskejagt.

Reglerne er enkle:
-Eleverne skal samle så mange æg som muligt rundt omkring på skolen for at vinde den store pris.
-Alle elever får tildelt en hale, og hvis deres hale bliver taget, skal de aflevere deres æg og begynde forfra.
-Eleverne har mulighed for at jage påskeharen eller en kylling, og de elever, der fanger dem først, belønnes med et kinderæg.

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Kære læser,
Holi farvefestival og påske traditioner har fyldt den korte påskeuge med liv, og skolegården med masser af farver. Vi startede ugens første fællessamling med den etiske fodring at tænke over spørgsmålet, ”Hvad ville du tænke omkring reaktionerne på terrorist angrebet på forlystelsescentret i Moskva?” At det var som fortjent eller lægge blomster ved ambassaden? Det storpolitiske spil mellem især Vesten og Rusland fylder ikke meget hos de unge, men når det kommer ned på det menneskelige og individuelle niveau, så rører det os alle.

En anden vigtig tradition både her på Ranum og i forbindelse med Påsken er forårsrengøring. Og vi har i dag onsdag taget den helt store oprydningstur og fået renset vinterens støv og skidt ud af værelserne. Nogle elever har været hjemme i disse dage, så de ”skylder” ved næste rengøring efter påske, så vi alle kan nyde en ren og forårsklar skole inden vi igen rejser ud på Profilfagsrejserne i uge 15. Ugen slutter med kæmpe påskehare og æggejagt, alle deltagere er godt forsikret og med sikkerhed er der påskeæg og chokolade til alle.
Rigtig god påskeferie!

Olav Storm, Forstander

Det sker

06. – 14.04.24 Profilfagsrejse