Skolefoto, elevfest, besøg af AFS elever og tur til Bilbao

Kære læser,

I denne uges nyhedsbrev får du indsigt i en meget rolig uge på Ranum. Det virker meget sandsynligt, at ugen har været så rolig på grund af elevfesten i sidste weekend. I søndags blev skolen beriget med 25 nye elever, som skal tilbringe den næste måned her på Ranum Efterskole College, hvor de vil få et indblik i den danske kultur. Men imens vi får besøg, er nogle af vores elever taget på tur, til Bilbao i Spanien. Desuden har eleverne også fået taget deres skolefoto til deres Blå bog, som de vil få i slutningen af året.

God fornøjelse med nyhedsbrevet – vi ønsker jer alle en rigtig god weekend.

Besøg fra Thailand og Indien

I søndags var vi så heldige at få besøg af 25 AFS elever fra Thailand og Indien. Eleverne skal være en del af hverdagen den næste måned. De skal blandt andet prøve at opleve den danske kultur, smage dansk mad og meget mere. Vi håber de får nogle dejlige uger, og får et lille indblik i Danmark og Ranums kultur.

Skolefoto

Tirsdag var dagen, hvor det var tid til at gøre sig ekstra pæn og finde den perfekte vinkel. Dagen blev brugt på at få taget årets skolefoto, som vil blive brugt i elevernes Blå bog.

Kender du nogen, der ikke fik taget deres skolefoto endnu? Så er der endnu en mulighed for at få det taget sit billede på mandag d. 11. marts kl. 11-12 i medierummet. Dette er sidste chance for at få taget sit skolefoto.

Spanskhold på tur til Bilbao

Turen er gået til Bilbao med 16 tidligere og nuværende spanskelever fra REC, for at deltage i en udveksling med spanske familier. Alle de spansk buddies går på Centro Formación Somorrostro lige uden for Bilbao, og vores elever bor hos familierne. Indtil videre har turen budt på en tur rundt i Bilbao, bl.a. for at besøge Guggenheim Museet, De 7 Gader, m.v. Vi har også spist de lokale tapas- pintxos, og selvfølgelig haft fritid til at opleve byen på egen hånd med deres buddies. I dag besøger vi Somorrostro, hvor vi har danset og besøgt forskellige klasser, og i morgen har familierne bedt om at kunne være sammen med vores unge mennesker og vise dem rundt, inden vi rejser hjem igen på søndag.

¡Buen fin de semana!

Billeder fra elevfest

Sidste fredag arrangerede forældrerådet årets 3. elevfest, og det blev en fantastisk og festlig aften! Dansegulvet var brændvarmt, musikken blev skruet op til maks og selfie-standen var i brug hele aftenen, hvilket resulterer i masser af minder for eleverne, når de kigger tilbage.

Elevfesten afholdes ikke af Ranum Efterskole College, men af forældrerådet i elevernes fritid væk fra skolen. Organisering og ansvar ligger udelukkende hos forældrerådet.

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

I dag er det kvindernes kampdag!

I medierne tales om at balancen mellem kønnene er ved at tippe til kvindernes fordel ifht. bl.a. uddannelse og levetid, men endnu ikke på ligeløn. Det er tydeligt for os i Ranum at rigtig mange piger er meget stærke og modige. Vi har i alle årene også haft et lille flertal af piger på ca. 3-5% ifht. drengene, og det skyldes at pigerne tilmeldes efterskoleåret 1-2 år før drengene gør. Det undrer os lidt, og der er sikkert ikke kun en forklaring. Men én er at pigerne og mødrene planlægger i bedre tid end drenge og fædre, og så åbner det bare flere muligheder. Så kære drenge,  fædre og mødre, den balance må I gerne tage hånd om for vi ønsker os flere drenge i 9. og 10. årgang på Ranum, tak.
Vi oplever også at drenge og piger sammen spiller hinanden stærkere, når de er på samme bane. Det ser vi tydeligt i f.eks. sejlads, hvor piger og drenge spiller rigtigt godt sammen i besætningerne om de mange forskellige opgaver ombord.

I denne uge har vi fået besøg af AFS gæsteelever fra Thailand og Indien. De landede lige til den sidste sne og rimfrost, og det er lidt at et eventyr at opleve for dem. I de næste 4 uger bor de sammen med vores elever, deltager i det internationale engelsksprogede uddannelsesprogram, og kan på den måde forstå og opleve hvad efterskolelivet og ungdomsliv i Danmark handler om. De får et kulturchok, men bringer også en anderledes kultur ind i de øvrige elevers hverdag. Det giver rig mulighed for at udfordre egne synspunkter og forståelser ifht. livet i vores del af verden. Det gør os alle rigere!

I denne weekend er der musik-tema, og vi ønsker alle en fantastisk kreativ weekend.

Olav Storm.

Det sker

28.03. – 01.04.24 Påskeferie
06. – 14.04.24 Profilfagsrejse