Full host weekend, blindsmagning, mindetrøje, Vildsted sø og jobbank

Kære læser,

I sidste weekend blev eleverne sendt hjem på forlænget weekend, og eleverne er nu tilbage med fornyet energi. I denne uges nyhedsbrev kan du læse om nogle af elevernes Full Host weekend, hvor de udforskede Århus. Derudover kan du også læse om nogle af de aktiviteter som har fyldt vores aftener med hygge og sjov, som blandt andet har været en lille taste test og vores projekt med mindetrøjen.

Kender du en, som kender en, der gerne vil være en del af Ranum Efterskole College? Så kan du nu sende en jobansøgning til vores Jobbank. Hvis du gerne vil vide mere, står der yderligere oplysninger længere nede i nyhedsbrevet.

God fornøjelse med nyhedsbrevet – vi ønsker jer alle en rigtig god weekend!

Full host weekend

I sidste weekend var der forlænget weekend for eleverne, men selvom eleverne var taget hjem, så var der stadig liv på skolen. Vores Full Host elever drog til Århus, hvor de udforskede byen og fik en kreativ oplevelse med at male på keramik. Derudover fik de også chancen, for lidt sjov og ballade, ved at prøve paintballing og blive lidt beskidte.

Ranum Full Host pakke er vores pakketilbud til internationale studerende, som ikke har nogen tilknytning til eller relationer i Danmark. Pakken indeholder stort set alt, hvad eleven har brug for i løbet af et år væk fra sit hjemland, og det er en trøst for forældrene at vide, at der bliver taget godt hånd om deres barn under deres fravær.

En aften med blindsmagning

En kedelig mandag aften kan hurtigt blive spændende med en omgang blindsmagning! Konceptet er enkelt: Bind for øjnene, smag på noget mystisk og gæt hvad det er. Den mystiske madvare kan være alt fra et almindeligt æble til noget mere uventet som ketchup eller leverpostej. Det er en sjov og udfordrende aktivitet, som er meget enkel, men som helt sikkert vil bringe smil frem på læberne.

Mindetrøje

Skoleåret er godt i gang, men om 4 måneder nærmer det sig sin afslutning. Et efterskoleophold kan byde på mange op- og nedture, men vi håber, at eleverne på Ranum vil se tilbage på deres tid og tænke “sikke et vildt år” eller “hold da op, hvor er jeg vokset meget siden jeg startede”. Det er nogle af de ting, vi sigter efter, og for at mindes dette dejlige år sammen, laver vi en mindetrøje. Mindetrøjen består af alle elevernes navne som er skrevet indeni vores logo, som herefter bliver trygt på en masse trøjer. Det er en smuk påmindelse om de oplevelser og udvikling, de har haft sammen.

De døde fisk i Vildsted sø

Ikke så langt fra Ranum ligger Vildsted sø, og i denne uge er der desværre sket noget lidt usædvanligt. Alle fiskene i søen er pludselig flydt op til overfladen, og vi ved desværre ikke hvorfor endnu. Vesthimmerlands Kommune er i gang med at tage nogle prøver, og vi venter spændt på at få svar på, hvad der er gået galt. Nogle af vores elever og lærer har også været nede ved søen for at kigge og tage nogle prøver til undervisningen.

Ranum Efterskole College Jobbank: Kom først i betragtning!

Fordele:
– Kom i betragtning til stillinger, før de slås op.
– Bliv kontaktet, hvis en jobmulighed passer til dig.

Hvem kan søge?
– Det er en fordel hvis du er læreruddannet, meritlæreruddannet eller universitetsuddannet.
– Interesse i efterskolelivet og vores værdier.
– Gode engelskkundskaber er en fordel.
– Erfaring med at rejse eller bo i udlandet er en fordel.
– Interesse i et eller flere af vores 50+ profil- og aktivitetsfag.

Sådan søger du:
– Send en kortfattet ansøgning og et CV med billede i én PDF-fil.
– Upload filen på https://ranumefterskole.ofir.com/.
– Benyt linket til “Uopfordret ansøgning”.
Vi gemmer din ansøgning i 4 måneder.

Spørgsmål?
Kontakt os på info@ranumefterskole.dk.

Forstanderens klumme

et portræt af forstander, Olav Storm

Uge 8 er normalt en stille uge i Ranum, fordi den lokale skole holder vinterferie. Men da der blev fundet en masse døde fisk i Vilsted Sø, og pressen skrev om det, så kom der liv i biologiholdene og eleverne søgte ned til søen for selv at se på ulykken.

Der gisnes meget om årsagen til fiskedøden, og det i sig selv rummer er en vigtig dannelsesproces, for er det landbrugenes gylletanke som er løbet over? Er det en fejl i det nye kloaksystem til overflade vand, som udleder forurening i søen? Er det en naturlig proces i søen?
Elever og ansatte er naturligvis påvirkede og det skærper vores bevidsthed om at vi skal passe på den sidste natur vi har!

Valgfag og profilfag er startet op for fuld skrue, og eleverne får nu prøvet kræfter med nye udfordringer i surf, sejlads, dykning, keramik, klatring etc. Vi mærker foråret varme skolen og eleverne op og glæder os til den næste periode, som slutter med de sidste profilfagsrejser i uge 15.
I denne weekend er der venneweekend, og skolen bliver fyldt med elevernes venner, som også får en lille smagsprøve på efterskolelivet i Ranum.

Rigtig god weekend,

Olav Storm.

Det sker

24.-25.02.24 Venneweekend