Tilbage til hverdagen

Kære læser,

Efter to uger med Kulturfagsrejser er eleverne nu tilbage, og skolens gange summer igen af liv. Vi skal nu tilbage i hverdagens rytme, og det kræver tilpasning for både elever og ansatte. Denne uge har været præget af rolig undervisning, refleksion og afslapning, hvor der har været tid til at dele grin og oplevelser fra vores rejser. Derudover har eleverne glædet sig til at genforenes med hinanden og kunne dele deres rejseoplevelser.

Refleksion

I Kulturfagsundervisningen afsættes der tid til at eleverne kan reflektere over deres rejser. Her får de mulighed for at skrive refleksioner eller artikler, hvor de deler deres tanker om rejsen. Derudover skal de også producere en video eller en fotosamling baseret på deres oplevelser fra Kulturfagsrejserne. De mest imponerende videoer fra rejserne kan indsendes til vores egen PVA konkurrence, hvor der er mulighed for at vinde 500 kr. eller et GoPro, for den bedste video.

Aktivitetsfag

Udover den traditionelle undervisning er aktivitetsfagene også i fuld sving. Her har eleverne mulighed for at udforske deres interesser gennem forskellige aktiviteter, heriblandt klatring, keramik, dans og bagning.

Video fra Thailand

Vores knalddygtige elev William har haft travlt på sin Kulturfagsrejse til Thailand! Han har bl.a. produceret en virkelig flot video – den kan ses herunder!

Hygge i Ranumhus

Med hverdagen følger hverdagsaftener, og heriblandt en meget hyggelig aften i Ranumhus. Selvom vejret var forfærdeligt, fandt mange alligevel vejen dertil onsdag aften. Var det på grund af den udskårne frugt eller det faktum, at vi havde den sødeste hund på besøg i huset? Det får vi aldrig at vide

Elevrefleksion, Luis

Luis var i Namibia på sin Kulturfagsrejse. Her har eleverne bl.a. lavet frivilligt arbejde hos en dyreorganisation og besøgt lokalsamfundet. Han har her fortalt lidt omkring oplevelsen, og hvad han fik ud af rejsen:

“My favourite thing we did in Namibia, was when we went to the Epukiro community. We gave food to the locals, and helped with the children. We were playing with the children, and helping out the local clinic out with meassuring height and weight of the children. That day really gave me a new perspective to life. Even though this community lived in houses made out of metalscraps, all of them were smilling, and nobody was complaining about anything. We put a little boy, about 3-5 years old, on the scale, and he weighed less than 5 kg.
It kind of made me guilty about when I complain about stupid things in my life. For example when the international students at Ranum complain about rugbrød being served for lunch, or when I complain about not having the newest iPhone. It makes you realise how materialistic you can be.
The trip gave me a look into what extreme starvation looks like, which really puts your life into perspective. It is okay to complain, but never loose the perspective of what we have, that others lack.
The trip was the experience of a lifetime!”

Forstanderens klumme

Velkommen tilbage til alle elever og ansatte fra rejserne.

Fik vi mødt verden, set og gjort det vi skulle, samt smagt på fremmede kulturer?
Fik vi brugt indholdet af 9 års skolegang og kunne vi åbne dørene til en forståelse af andres liv og syn på verden?
Var miljøbelastningen fra de lange flyveture investeringen værd i at kunne forholde sig til verdens udfordringer og har vi fået indsigt og mod nok til at involvere os?
Har vi haft en fed fællesskabsoplevelse og styrket den enkelte elevs egne fortællinger om hvad man kan som ung i et stærkt fællesskab?
Der er rigtig mange alvorlige spørgsmål at stille os selv og hinanden efter at vi alle har rejst i op til 14 dage i 20 lande og 4 verdensdele.
I denne og de kommende uger reflekterer vi over vores Kulturfagsrejser, bl.a. har vi inviteret elevernes familier til Kulturfagspræsentationer den 11. februar, så alle kan være med til at dele de mange indtryk og erfaringer fra kulturfagsprojekterne.

En ting er helt sikkert en succes! Energien i fællesskabet og i undervisningen sitrer af historier om forskellige oplevelser, som deles og reflekteres ifht. egne oplevelser og erfaringer.
Eleverne lægger hver deres kalejdoskop af indtryk på kryds og tværs. Og i de faglige forløb skal de fremadrettet inddrage deres indtryk og erfaringer, så de får fodfæste i deres konkrete oplevelser fra kulturfaget.

I denne og næste uge finder vi ind i efterskolelivets hverdag igen, og snart skal vi se frem til 3. periode med nye Profilfag og nye mål. Livet er ikke kedeligt på Ranum!

Rigtig god weekend,

Olav Storm.

Det sker

03.-04.02.24 Magic Weekend