Ranums magiske juleånd er landet! Julehyggeweekend & TEBO

Kære læser,

Ranums juleånd har været forbi på efterskolen og efterladt sig julestemning hos eleverne og lange lyskæder i lofterne. Derudover har en af vores seje elever vundet novellekonkurrence, TEBO er blevet sat igang med brobygning hos bl.a. tømrer og mekaniker og der samles penge ind af eleverne til et godt formål. Du kan læse dig frem til alle ugens højdepunkter i nyhedsbrevet her.

God fornøjelse. Og rigtig god weekend!

Julehyggeweekend

Vi har nu ramt november, hvor dagene føles kortere med mørket der tidligere falder på. Dog er det ikke noget som eleverne i Ranum ikke kan fikse med lidt klip og klistre og kreative hjerner. Vi har i sidste uge afholdt Julehyggeweekend, hvor der både blev dekoreret honninghjerter og flettet julehjerter i lange baner. Vi kunne ikke blive mere klar til jul, end vi er nu!

Tak til alle der deltog i Julehyggeweekenden og gjorde hele Ranum Efterskole College til et endnu mere magisk sted at være!

Camilla vinder novellekonkurrence

Camilla Sofie Rhod Mikkelsen vandt i dag novellekonkurrencen på Johannes V Jensen museet med sin fortolkning af temaet “På kanten”. Hun modtog diplom og 3000 kroner ved en fin prisoverrækkelse med tale, oplæsning af vindernovellen og musik. Novellen vil snart kunne læses på museets hjemmeside sammen med de noveller, der vandt 2. og 3. præmie. Tillykke til alle vinderne og tak til pigerne, der tog med Camilla til arrangementet.

TEBO

Ranum Efterskole College har udviklet et projekt til brobygning i samarbejde med UU-Center Vesthimmerland og en række ungdomsuddannelser. Eleverne skal vælge mellem forskellige verdener eller brancher i deres brobygning, hvor de forskellige ungdomsuddannelser samarbejder om at give eleven en realistisk oplevelse af vejen til en bestemt branche. Eleverne har i den forbindelse været i brobygning hos bl.a. tømrer, mekaniker, visuel HF og Vesthimmerlands Gymnasium. Så sejt arbejde!

Iværksætteri med ballondyr

I merkantil skal vi i den næste periode arbejde med iværksætteri – fra den spæde idé til en færdig forretningsplan. For at tænke lidt ud af boksen fik eleverne balloner og til opgave at lave ballondyr. Det gav en masse grin, frustrationer, raseriudbrud og en fornemmelse af, at noget, der ser let ud, ikke nødvendigvis er det. Det var også tydeligt, at vi hver især har forskellige kompetencer. Timen sluttede af med at vise dem Jeff Koons ballonhund – og han har jo tjent en formue på den – så ingen idé er for underlig.

Globale emner, vi bekymrer os om

Nede i 0’hallen i Semi kan du nu se en lille udstilling af broderier lavet af en fantastisk engelskklasse i 10. klasse. Det er et WORK IN PROGRESS og viser nogle af de globale problemer, som eleverne interesserer sig for. Udstillingen vil vokse i de kommende uger, da to andre klasser vil slutte sig til, og du vil kunne se dem indtil juleferien.

Forstanderens klumme

I en verden hvor Island slår revner og hvor de største lande fjerner sig fra hinanden; bliver det vigtigere end nogensinde at opsøge og skabe gode relationer for at unge kan mødes og lære om hinandens liv og udvikle en mellemfolkelig forståelse og styrke et fundament for fred i verden.

Derfor har jeg og lærer Ning Xu, i denne uge besøgt 6 skoler i Hongkong, Macao og Shenzhen. På hver skole er vi har enten oprettet samarbejdsaftaler eller indgået aftaler om sommerskole- og genbesøg. Den gæstfrihed og interesse vi er blevet mødt med, er også med til at skabe en grobund for at Ranum Efterskole College også kan blive endnu mere mangfoldig og international i fremtiden.

Et særligt sigte for rejsen har også været at studere, hvorledes skolerne arbejder med teknologi i undervisningen og det har været vildt spændende at opleve de unge bygge og programmere robotter med hjælp fra de dygtigste lærere og virksomheder. Vi har studeret, hvordan man lavet et FabLabs under MIT og som den første efterskole kommer med i et netværk af skoler over hele verden. Det er enormt inspirerende at rejse ud i verden på skolebesøg, men det bliver også dejligt at komme hjem til Ranum og opleve julestemningen vinde over november mørket.

Officiel ceremoni ved underskrivning af samarbejdsaftale mellem Po leung Kuk Law Foundation School og Ranum Efterskole College. De første elever kommer på gensidig udveksling allerede i april.

Besøg på FabLab på Pui Ching Middle School i Macao, hvor en elev har designet og bygget denne undervandsrobot!

Rigtig god weekend – og søskendeweekend!
Olav Storm

Det sker

21.-23.11 TEBO Projektopgave

25.-26.11 Søskendeweekend

29.11 Tilbud om vaccinationer til Kulturfagsrejser

29.-30.11 Imaginationsuge

2.12 Imaginationsdag

Søskendeweekend

Så er vi klar til søskendeweekend! Elevernes søskende får muligheden for at opleve en hel weekend på Ranum Efterskole College den 24.-26. november 2023. Læs invitationen nedenfor for endnu mere information angående aktiviteterne på dagene. Du kan allerede nu hoppe ind på SkolePlan og tilmelde dig søskendeweekenden.

Kultur & Imaginationsdag

Vi har startet nedtællingen til Kultur- og Imaginationsdag! Eleverne er fuld i sving med forberedelserne til det traditionelle julemarked og talent showet “Global Factor”. Kreativitet er ikke til at komme udenom, i og med eleverne selv kreerer alt fra top til bund. Vores “Global Factor” logo er endvidere blevet produceret af vores Media-team! Og glem ikke du også har muligheden for, at købe årets juletræ på denne dag. Vi håber at vi ses!

Tak for denne gang!

Venlig hilsen alle os på,