PVA Awards Ceremony, First Lego League & De Dødes Dag

Kære læser,

Eleverne på Ranum Efterskole College kan efterhånden blive kåret, som de mest konkurrencedygtige efterskoleelever – Hvis vi altså selv skulle sige det. Der er blevet afholdt og deltaget i konkurrencer på højeste plan, både inden for skolens egne rammer og rundt omkring i Danmark. Fredag morgen blev der afholdt PVA Awards Ceremony over de bedste billeder, videoer og artikler fra elevernes første Profilfagsrejser. Derudover har en gruppe 9. klasse elever deltaget i First Lego League i Billund. Vil du gerne vide, hvordan konkurrencerne forløb sig? Så læn dig godt tilbage i sædet og nyd denne uges nyhedsbrev!

Vi ønsker jer alle en rigtig dejlig weekend!

24th International PVA Awards Ceremony

Eleverne var i uge 40/41 ude og udforske den store verden på deres første Profilfagsrejser. I den forbindelse har efterskolen afholdt den traditionelle PVA Competition, hvor der konkurreres mellem bedste billede, video og artikel, taget i udgangspunkt fra Profilfagsrejserne. Her er der også præmier på spil, hvor eleverne har muligheden for, at vinde 500 kroner i kontant, og det bedste af det bedste vinder Apple Airpods Pro.

Fredag morgen blev der afholdt stor ceremoni for udkårelse af alle vindere, med eleverne Jazz Priyo Jørgensen og Ragnheiður Inga Matthíasdóttir som værter!

Tusind tak til alle som deltog i konkurrencen.

PVA Photo Competition – Bedste 3 billeder

Gro Gimm Grau Damgaard bliver vinderen af bedste 3 billeder fra hendes Profilfagsrejse til Barcelona med Art, Design & Ceramics. Stort tillykke Gro!

PVA Photo Competition – Bedste billede

Nicole Hansen vinder i kategorien for bedste billede. Hun har været på tur under vandets overflade med dykning til Egypten, hvor togetherness var på sit højeste! Tillykke Nicole!

PVA Video Competition – Bedste video

Casper Christensen, der også var en tur til Egypten med dykning, vandt for, at have lavet den bedste video. Tillykke Casper!

PVA Article Competition – Bedste artikel

Vinderen af den bedste artikel blev Noah Hegland, der var på Profilfagsrejse med Dykning i Malta. Stort tillykke Noah!

Winner of PVA Competition – Det bedste af det bedste

Isabella Pezzarossi vinder æren af, at have lavet det bedste af det bedste. Isabella blev ‘runner up’ på både photo Competition og Article Competition. Tillykke Isabella!

Du kan se hele showet over alle de nominerede og vinderne lige her!

First Lego League

Lørdag deltog en gruppe 9. klasse elever i First Lego League i Billund. De repræsenterede skolen efter en intern konkurrence mellem alle 9. klasser. De kæmpede godt og havde nogle gode projekter. Style It teamet kreerede deres helt egen hjemmeside. Den kan du finde lige her!

Tak for opbakning til forældre og søskende der kom og bakkede eleverne op.

Vi vandt desværre ikke, mem blev nomineret i følgende kategorier: Robotdesign prisen – Style IT, Kerneværdier – REC EVENING og REC EVENING programmørerne kom i kvartfinalen.

Strukturen af mamaliens hjerte

IGCSE Biology arbejder med praktiske forsøg med grise hjerter. Grisens hjerte ligner menneskets utrolig meget og når man sidder med et grise hjerte i hånden får man en helt anden ide om hvordan vores egen krop fungerer.

Ranum modtog flotte værtsgaver fra vensksabsskole i Indien

I forbindelse med besøget af indiske gæsteelever, har skolen modtaget værtsgaver fra venskabsskolens rektor. Gæsteelev Toshani Mukherjee fra Selaqui Unternational School overrakte gaverne ved en lille ceremoni på forstanderens kontor.

Forstanderens klumme

Dia de Muertos eller på dansk De Dødes Dag fejres også på Ranum Efterskole College, hvor vi har godt 40 spansktalende elever bl.a. fra Mexico. Vi kunne ikke nå det til den 1.-2. november, men i denne uge har særligt en gruppe mexicanske elever givet os alle et godt indtryk i traditionen og betydningen af at mindes sine kære – både familiemedlemmer, venner, kæledyr etc. Se billeder nedenfor over, hvordan eleverne valgte at mindes sine kære:

Vi har også i søndags modtaget AFS-gæste elever fra bl.a. Indien og Argentina, de er også med til at skabe et særdeles mangfoldigt og interkulturelt miljø på skolen. Denne mangfoldighed skaber et rum for undren og refleksion, som vi kalder for Global Learning.
De mange elever i 10. årgang har i denne uge taget hul på deres TEBO forløb og er nu ved at stifte bekendtskab med de ungdomsuddannelser som kan føre til den branche eller jobverden de måske godt kunne tænke sig i fremtiden. Forløbet er helt unikt for Ranum Efterskole College, men betyder at der ikke er fokus på hvilken skole man brobygger til, men hvad skolevejen kan føre til, ligesom eleverne også får en praktisk erfaring igennem bl.a. virksomhedsbesøg.

I den kommende uge er jeg og en kollega fra Kina på venskabsskolebesøg i Kina i Shenzhen, Hongkong og Macao. Formålet med rejsen er at genetablere og lave nye samarbejdsaftaler med lokale skoler. Det betyder desværre at vi går glip af julehygge-weekenden og forældresamtaler for 9. årgang, men vi glæder os til at se en flot udsmykket skole.

God weekend,

Olav Storm.

Det sker

11.-12.11 Hyggelig juleweekend

21.-23.11 TEBO Projektopgave

25.-26.11 Søskendeweekend

29.-30.11 Imaginationsuge

2.12 Imaginationsdag

Søskendeweekend

Så er vi klar til søskendeweekend! Elevernes søskende får muligheden for at opleve en hel weekend på Ranum Efterskole College den 24.-26. november 2023. Læs invitationen nedenfor for endnu mere information angående aktiviteterne på dagene. Du kan allerede nu hoppe ind på SkolePlan og tilmelde dig søskendeweekenden.

Tak for denne gang

Venlig hilsen alle os på,