International Evening, Full Host Weekend & nordlys over Ranum

Kære læser,

Mangfoldighed, togetherness og gode udsigter er blot få ord, der kan beskrive denne uge på Ranum Efterskole College. Men heldigvis kan vi bruge mange flere ord om denne uges aktiviteter i nyhedsbrevet her. Du kan i denne uges nyhedsbrev læse om mangfoldigheden der spredte sig til International Evening, Full Host Weekend med udflugt til Skagen, nordlyset over Ranum, samt alle de spændende aktiviteter der foregår på kryds og tværs af vores mange fag.

Vil du gerne høre endnu mere om efterskolelivet? Så kan du nu på søndag d. 24. september mellem 10-17 besøge Ranum på Efterskolernes Dag! Tilmeld dig her og glæd dig til en dag, hvor du kan høre om netop dine muligheder på Ranum Efterskole College.

Rigtig god læsning. Vi håber at vi ses til Efterskolernes Dag!

International Evening

Onsdag aften blomstrede mangfoldigheden sig, da vi i Ranum havde fokus på det internationale liv på skolen, og særligt de internationale elever. Her forberedte elever fra hele 17 forskellige lande bl.a. mad, konkurrencer, danseopvisninger, ansigtsmaling, workshops og en masse musik i lokalerne på skolen. Vi kom alle tættere på de forskellige nationaliteter og dannede bedre forståelse for verdens forskellige kulturer, når der samtidig var lækkert mad at smage på.

Vores internationale studerende, der fik æren af at arrengere International Evening, kommer fra Indien, Mexico, Tyrkiet, Tyskland, Holland, USA, Danmark, Thailand, Cambodia, Island, Vietnam, Kina, Letland, United Kingdom, Grønland, Spanien og Færøerne.

Full Host Weekend

Full Host eleverne har nu tilbragt deres anden forlængede weekend sammen, hvor programmet bød på hyggelig vandring i Råbjerg Mile og toppen af Danmark, samt udforskning på Skagens Museum af skagensmalernes fine malerier. Senere står programmet for Full Host bl.a. på en juleferie i Estland, en forlænget weekend til Göteborg og en skøn tur til København.

Adventure

I Adventure lavede de en eksperimenterende ret. Kage i en appelsin! Derudover har de tilbragt en masse dejlig tid på vand og over det varme bål.

Nordlys over Ranum

Mandag aften startede ugen magisk ud med det energirige nordlys over Ranum.

Basketball i Aarhus

God underholdning i Aarhus med Bakken Bears.

Skills Sejlads

Skills, hold 1, har sejlet fra Skive til Grenå. De anløb Hals havn kl. 23 efter en god afslutende sejlads i mørket med mange forskellige ledefyr og storskibe at identificere og navigere imellem. Hold 2 overtager opgaven, hvor de skal videre sydpå. Skills hold 2 sejlede fra Tunø til Middlefart. Nedenfor kan ses billeder fra både hold 1 og 2.

Hygge over scones og Earl Grey

I Baking, nød eleverne tetid med scones og Earl Grey.

Maritim karrieredag

P1 Sailing har været til Maritim karrieredag i Frederikshavn.

Adventure Paddling

Adventure sendte paddling efter forskellige typer vand! Først trodsede vi vinden og padlede over Vildsted Sø til begyndelsen af Bjørnholm Å. Vi gik ned af den meget smalle å med en masse lavvandet sten (masser af udfordringer og sjov) inden vi gik ind i den rolige del af den danske urskov. Turens sidste etape var at padle igennem til havet, der mødte os med store bølger til en lille kano. Vi kan roligt sige, at vi alle fik en smag af vandet fra oven og neden!

Forstanderens klumme

Den forlængede weekend gjorde godt både for elever og ansatte. Vi ansatte, brugte torsdag og fredag på Læsø, hvor vi satte fokus på bæredygtighedstemaer og skolens udvikling, samt erfarede, hvordan den smukke ø kan bruges i utallige profilfag. Der deltog 79 ansatte på Læsø-turen og det gav lidt opmærksomhed i den lokale Læsø Posten.

Selvom efterårsvejret viste sig meget råt i denne uge med storm og hårdregn, så har eleverne været på masser af aktivitet. Bl.a. er Skills Sejlads på togt med det smukke skib Rosaline, og profilfaget Sejlads har været på Martec i Frederikshavn til Maritime Messe. Adventure var på tur i Urhehøje og fodboldpigerne vandt. Efterskolelivets værdier omkring fællesskab og mangfoldighed kom for alvor i centrum på den internationale aften, hvor eleverne viste deres kulturelle baggrunde frem for hinanden. Det skaber magisk og eventyrligstemning, som vækker nysgerrigheden på at udforske andre kulturer og lande. Det er meget aktuelt, da eleverne i den kommende uge skal have bekræftet deres valg af Kulturfag til perioden oktober-januar.

I denne weekend er alle eleverne stort set på skolen lørdag og søndag, hvor vi er klar til at vise interesserede kommende elever rundt på Efterskolernes Dag. I de næste 2 uger er forstander på sejladstogt i Grækenland og det er det øvrige ledelsesteam som kører skolen, og fokus er på at få alle godt afsted på de kommende profilfagsrejser i uge 41.

God weekend. Og måske ses vi på Efterskolernes Dag.

Olav Storm.

Personale Kursustur til Læsø

Du kan besøge hjemmesiden for Læsø Efterskole lige her!

Det sker

Besøg os på Efterskolernes Dag

Besøg Ranum nu på søndag til Efterskolernes Dag mellem 10-17. Kom og oplev mest efterskoleliv for dannelse på et år – Og faktisk også på én dag, da vi holder åbent længst!

På Efterskolernes Dag kan du bl.a. få en rundvisning, møde både elever og ansatte, smage på vores verdenskøkken og høre oplæg fra forstander Olav Storm. Vi byder på forfriskninger og mulighed for at opleve vores internationale profil og profilfagene. Se hele programmet for dagen nedenfor.

Kom og hør om netop dine muligheder på Ranum Efterskole College.

Tilmeld dig lige her

Du kan læse meget mere om Efterskolernes Dag på vores Instagram og Facebook

Tak for denne gang!

Venlig hilsen alle os på,