Kulturfagsrejserne lakker mod enden

Endnu en uge er gået og vores elever er blevet en masse oplevelser rigere! De har bl.a. lavet frivilligt arbejde, været på bådtur, sagt farvel til deres værtsfamilier som de har knyttet et godt bånd til, stået på ski, været på Safari og på byvandring ved deres respektive steder, set elefanter, zebraer og prøvet kræfter med river rafting. Alle disse ting er lige præcis hvad Ranum Efterskole College står for. Oplevelser udover det sædvanlige og minder for livet!

Bali

Inden længe rejser Bali holdet mod Danmark igen. Inden da skal I ikke snydes for lidt indtryk fra de sidste par dage.

Team Bali har lavet frivilligt arbejde for SOS Indonesia (Scholars of Sustanance), surfet, lavet sølvsmykker og brugt de sidste indonesiske rupiah på souvenir.

Herunder er der en video af dem som er afsted i Bali. Nyd lige den udsigt!

Brasilien

Dagbog dag 10 (Christine)

“Vi startede dagen ud med at spise morgenmad på vores to hoteller i Paraty. Derefter gik vi samlet mod havnen, hvor den båd vi havde booket ventede på os. Vi sejlede rundt til forskellige strande og øer i Paraty området, og fik badet en masse og spist en god frokost på båden. Et stort regnskyld fangede os midt i frokosten. Ved 16-tiden var vi i havn igen, og derefter fik vi fritid hvor nogle af os gik rundt og kiggede på butikkerne i byen og andre gik tilbage på hotellerne. Vi spiste aftensmad sammen på en pizza restaurant i byen og derefter gik nogle af os rundt og så den gamle bydel.”

Taiwan

Team Taiwan er blevet en hel del opleveleser rigere gennem fællesaktiviteter og deres værtsfamilier, som tager dem med ud og oplever hvordan deres kultur er.

Diary 27/3 – By Lilli-Alfa

“Da vi vågnede og gik til skolen, skulle vi mødes ved skolens port. Det sørgelige var at sige farvel til vores kammerater, som nogle af os var kommet tæt på. De havde kort og gaver til os som en afskedsgave, så vi tog dem og vores bagage med til toget. På den to og en halv time lange togtur sov de fleste af os. Vi var på vej til Kaohsung.

Planen var, at vi skulle gå til hotellet og direkte til stranden. Men da vi kom til 30. etage, kunne vi ikke få vores værelser i tre timer. Så vi efterlod vores bagage der, aflyste strandplanerne og gik ud for at få noget at spise.

Maden på denne lille restaurant var utrolig god, og senere gik vi på shopping. Vi tog tilbage til hotellet og tjekkede ind på vores luksuriøse 4-stjernede hotelværelser. Senere tog vi til natmarkedet. På vejen gik vi forbi Love River.”

Bonaire

Alt godt fra Bonaire. Det første hold landede i Billund igår torsdag d.30.

Herunder er der en video af Team Bonaire, som giver en hjælpende hånd på stranden. Hver lørdag fra 9 til 10 mødes man til en times rengøring på Bonaire strand. Selvfølgelig gav de en hånd med når de er på besøg.

Costa Rica

Hold 1 er på vej til Danmark, efter en fantastisk tur til Costa Rica.

Turen til Costa Rica har bl.a. budt på hikes, set vandfald, designet skilte til protection of nature, plantning af træer, fodbold med lokale, og meget mere.

Herunder er der et udpluk af billeder, som viser hvilken fantastisk tur de har haft.

Cuba

Alt godt fra Cuba. Der er blevet besøgt øen Cayo Iguana, spist middag, været i naturparken Tropes del Collantes, været på vandretur og meget mere!

Herunder er der et udpluk af billeder fra den sidste dag i Trinidad, hvor de var på ridetur i det omkringliggende landskab og udpluk fra mange af de andre oplevelser, som de har været på. “Vi fik en dejlig oplevelse, og efterfølgende var mange lige henne og købe de sidste souvenirs. Nu er pigerne ved at være godt trætte. Vi har lige spist og er på vej i seng, inden vi begynder den lange rejse hjem i morgen.”

European Road Trip

“Efter en 11 timers nattogstur fra Wien i Østrig er vi ankommet til Venedig, hvor vi bor på et meget cool hostel. Her nød vi lidt morgenmad i solen, efter vi forsøgte at forstå metrosystemet og finde et tog til en nærliggende park, hvor vi gik en tur for at tjekke udsigten over Venedig fra en 6 km afstand. Vi var alle meget trætte, så vi vendte tilbage til Hostel, tjekkede ind og tog en lur. Om aftenen tog vi på en lokal restaurant for at prøve vores første italienske måltid. Sikke en dejlig hviledag!”

Japan

Team Japan er ankommet!

Herunder er der et udpluk af billeder fra Tokyo, som måske giver nostalgi for nogle, som sidder og læser med 🙂

Malaysia

Team Malaysia har bl.a. været på Night Safari, været ved Canopy Walk, hvor de så regnskoven fra trætoppene og overnattet i en grotte!

Herunder er der et udpluk af billeder, af deres mange oplevelser.

Nepal – Culture

De seneste dage har Nepal Culture prøvet river rafting, været på Himalika Camp som er et pragtfuldt campingresort beliggende på bjergsiden ud mod Trishuli-floden. Opkaldt efter ejernes børn, “Himal & Malika”, som er søskendeparret, og meget meget mere! Herunder er der en video fra river rafting og stemningsbilleder fra Himalika Camp.

Nepal – Himalaya Trak

Nepal Trekking runder sidste dag, som bliver brugt på restaurant, hvor de spiste pizza på Roadhouse og sagde pænt farvel. Turen har bl.a. budt på rafting ned af Trisuli floden, boet i Himalika camp, vandret i over 1300 meters højde til Gorepani, besøgt en skole i Swanta og meget meget mere!

New Zealand

New Zealand skrev dette for 6 dage siden på deres Facebook side.

“Vi er ankommet til den smukke og rolige surfby Raglan. Vi har en stille dag og aften i lejren, inden vi skal surfe i morgen.
Vi har fået en bedre internetforbindelse til at downloade billederne fra vores raftingoplevelse i Rotorua. Vi vidste, at det ville blive en vild oplevelse, men det var måske et chok, hvor vild turen ned ad floden faktisk var… 150 gode billeder vil blive delt når vi er hjemme i Danmark igen.”

Siden da er der blevet surfet i Raglan på Ngarunui stranden, og besøgt Great Barrier Island samt Sailling Hauraki Gulf.

Herunder er der et udpluk af billeder, fra deres oplevelser.

Texas

Team Texas har fået en masse oplevelser! Turen har bl.a. budt på en weekendtur til Austin, set et hav af flagermuse flyve ud i solnedgangen, Push ups med tour-guiden, udflugt i Dallas, hvor de har besøgt George Bush biblioteket, stedet hvor JFK blev myrdet, og boet hos deres værtsfamilier.

Se et udpluk af billederne herunder.

Thailand

Turen til Thailand er ved at være slut. Oplevelserne har været mange og de mange indtryk og de kulturelle forskelle har gjort et indtryk på eleverne og sat tingene i perspektiv.

Herunder er det en samling af billeder, som viser hvilken fantastisk tur de har haft!

US Road Trip

Team Us Road Trip har vendt snuden mod Danmark, og er landet i Danmark, når i læser dette. Turen er budt på oplevelser ud over det sædvanlige i den store verden, som vi håber eleverne tager med sig hele livet!

Herunder er der et udpluk af billeder, fra nogle af de fede ting som de har oplevet!

Namibia Wildlife Conservation

Denne tur har budt på oplevelser udover det sædvanlige. Eleverne har været heldige og se Zebraer, Springbok, Kudu og elefanter. Derudover har de været på en kulturel udflugt til Windhoek og hørt om Namibias historie fra kolonitiden, gennem apartheid og sidst men ikke mindst smagen af Namibia. Krokodille smager åbenbart lidt som en blanding af fisk og kylling 🙂

Sydafrika

Som alle andre kulturfagsrejser, har Sydafrika holdet fået en hel masse oplevelser med hjem i rygsækken, og her kan i se hvordan det foregik på den sidste dag i Cape Town.

“En dag med fokus på havet og livet under havoverfladen er ved at have nået sin ende. Dagen startede på Two Oceans Aquarium, hvor vi så de store akvarier med alverdens forskellige fisk, gopler og planter. Derefter var det tid til en sejltur i havet omkring Cape Town. Fantastisk tur for de søstærke. Knap så fantastisk for de “søsvage”. Vi så bl.a. søløver, sæler og legesyge delfiner. Den sidste middag i Cape Town er indtaget. Det var en treretters, og den var yderst velsmagende. Nu bliver den sidste aften brugt på at pakke, spille bordfodbold, spille kort og hygge. Alle er mætte – også af indtryk – men humøret er fortsat højt og godt.” Kursen er sat mod Danmark.

Canada

Team Canada har stået på ski, fået running dinner inde på lærernes værelse, besøgt Blackcomb bjerget, kørt snescooter og meget mere!

PVA, Photo, Video and Article konkurrence angående kulturfagsrejse

Hvert skoleår afholder vi en PVA-konkurrence (foto-, video- og artikelkonkurrence) om elevernes kulturrejser.
Det bedste samlede sæt af 3 fotos, bedste foto, video og/eller artikel vinder 500 kr. Den absolut “bedste af de bedste” vinder et sæt Apple AirPods – 3. generation.

Skynd dig og prik til dit barn, hvis han/hun vil have muligheden for, at vinde nogle fede præmier!

DEADLINE for indsendelse er mandag den 10.04.2023 kl. 24.00

Se et kort resume af konkurrencen og hvad du kan vinde lige her:

Reglerne for konkurrencen er følgenede:

Venneweekend

I venneweekenden d. 14.- 16. april fra kl. 15 fredag til kl. 14 søndag kan hver elev
tage én ven med, som får mulighed for at opleve livet på Ranum Efterskole College.

Det koster 100 kroner for vennen for hele weekenden (der betales ved ankomst), og
man skal selv medbringe sovegrej i form af: lagen, sovepose/dyne,
underlag/madras, toiletsager. Der skal også medbringes sportstøj og praktisk tøj til
udendørs/indendørs aktivitet.

Vi håber, at du har lyst til at invitere en ven (u. 18 år) med op på skolen i denne
weekend. Du er ansvarlig for din ven under besøget. Det er ok at invitere kæreste
eller en ven af modsatte køn, men overnatning foregår da i et fællesrum, og ikke på
værelserne.

TILMELDING PÅ SKOLEPLAN – INDEN ONSDAG DEN
12/4 KL. 13.00.

Det var alt for denne uges nyhedsbrev her fra Ranum Efterskole College.

Vi glæder os til at se jer alle igen.

Rigtig god weekend til alle derude!

De bedste hilsner fra alle os tilbage i kolde Danmark, på