Til Årsmøde Med Elskerinden, Spændende Kulturfagsundervisning, Elevfest, Prøvefri På Tur, Massere Af Sne og Snowboard

Kære Læser,

Udenfor skolens vinduer skinner solen, der ligger et fint lag sne over hele Ranum og temperaturen siger -3. Vi har den seneste uge haft snestorm, været til NM i efterskolehåndbold, været til Efterskoleforeningens Årsmøde, haft vildt spændende undervisning og helt almindeligt efterskoleliv. Vi er så småt klar til at drage ud i verden i næste uge, når vi tager afsted på årets 18 Kulturfagsrejser ud i verden.

Læs meget mere om vores uge i denne uges nyhedsbrev.

Vi varmer op til Kulturfagsrejserne

For at varme op til deres Kulturfagstur var Sydafrikaeleverne i sidste uge på besøg i Aalborg Zoo.

De har blandt andet lært om savannen og dens dyr, forebyggelse af krybskytteri og evolution. Nu er de endnu mere klar til at komme på safari 🦁🦒🐘🦏

For at forberede deres tur til Canada, var Canada Wildlife en tur i Rold Skov. Fantastisk natur, en masse kilometer i benene og godt fællesskab – en helt igennem fantastisk dag!

Elevfest

Fredag i sidste uge kunne eleverne sætte kurs mod Haverslev Hallen igen, da der var årets tredje elevfest. Elevfesterne bidrager stort til fællesskabet blandt eleverne, og er organiseret af Det Frivillige Forældreråd. Herunder kan der ses lidt billeder fra da eleverne gjorde sig klar på skolen inden afgang.

Til festerne er der altid et tema, som eleverne klæder sig ud efter. Denne gang var der et tema i hvert hus, så Kærhuset kom klædt ud som gangstere, Ranumhus havde ferietema og Seminariehuset havde sportstema. Kan du mon spotte hvem der er hvem?

Snowboard og sne!

Sådan så det ud da en snestorm denne uge ramte Ranum Efterskole.

Massere af undervisning blev rykket udenfor i det gode vejr, da stormen havde lagt sig.

Muligheden for frisk sne udnyttede holdet Outdoor Skills også. De fandt skolens snowboards og kælke frem, og fik et par gode timer på vores snowboardbakke.

Og se her hvordan det kan se ud, når der virkelig er fart på!

Prøvefri på tur

Skolens prøvefri 10. klasse (projektklassen) var fredag i sidste uge på tur. Her besøgte de Friis Shoppingcenter i Aalborg, hvor eleverne havde ideudveksling med virksomheden. Friis skriver bl.a. om besøget:

“Vi fik bl.a. hørt deres kreative ideér og forslag til, hvordan vores center kunne blive endnu mere imødekommende overfor alle vores skønne gæster 🥰

Et super spændende besøg, som hjælper eleverne videre i deres casearbejde.

Til årsmøde med elskerinden

I weekenden afholdtes Efterskoleforeningen Årsmøde i Nyborg. Hovedtaler var vores nye undervisningsminister Mattias Tesfaye. Hans hovedbudskaber var bl.a. at praksisfaglighed / håndværk skal styrkes i skolerne, og at vi skal også skal sigte efter elever af anden etnisk baggrund, bl.a. fra Københavns Nordvest kvarter. Ranum er godt på vej i den ønskede retning, men vi blev lidt foruroligede over at ministeren erklærede at han “var gift med folkeskolen og at efterskolen var hans elskerinde”. Den lader vi stå … og så dresser vi op 😉

Mattias Tesfaye med den lille blå

Det var denne uges nyhedsbrev her fra Ranum Efterskole College. Rigtig god weekend til alle derude!

Snehilsner fra alle os på,