Imaginationdag, terminsprøver, besøg fra Spanien, foredrag med tidligere elev og mindetrøje

Kære Læser,

3. gang er lykkens gang” – og hvor var der meget lykke, glæde og overskud da vi for 3. gang afholdte Imaginationdag her på skolen. Skolen var derfor fyldt med liv lørdag, da elevernes familier var inviteret på besøg for at opleve, sanse og udforske kreationerne fra årets Imaginationfag. Læs meget mere om både denne dag, terminsprøver, foredrag, et besøg fra Spanien og mindetrøjer i denne uges nyhedsbrev.

Terminsprøver

Denne uge løb årets terminsprøver af stablen, og både 9. og 10. klasseelever har gennemført årets prøver. De danske 9. og 10. klasseelever blev kastet ud i skriftlige prøver i fagene dansk, engelsk og matematik. De internationale elever var oppe i alle deres IGCSE-fag.

Besøg fra Bilbao, Spanien

10 danske elever fra 10+ valgfaget Spansk har i disse dage fint besøg fra Bilbao i Spanien. Besøget er fra 10 spanske elever fra skolen CF Somorrostro, som vi har et midnre udvekslingsprogram med. De spanske elever tilbringer 1 uge på skolen, hvor de foruden at bo på værelse med deres værter, også skal besøge deres familier på den forlængede weekend. De danske elever skal besøge deres spanske gæster til maj.

Vores gæster fra Bilbao

Imaginationdag

Lørdag løb årets Imaginationdag af stablen. Programmet for dagen var inddelt efter kulturfag, og bød bl.a. på:

• Filmpremiere i biografen fra Filmmaking Imaginationfaget
  • Boder med salg af smykker, strik og godterier
  • Musik- og danseshow i Festsalen
  • Kulturfagsmøder
  • Lækker frokost og smagsprøver på vores verdenskøkken fra Gastronomi Imaginationfaget

På dagen var elevernes familier, søskende og bedsteforældre inviteret på besøg, og det bød på stor gensynsglæde for både skolen og eleverne. Tak for en helt igennem fantastisk dag til både lærere. elever og familier!

Mindetrøjer

Mindetrøjen starter ud med at være det klassiske Ranum Efterskole College logo, hvor alle eleverne skriver deres navn i, og dermed ender vi med et unikt resultat, som eleverne selv har skrevet i. Det er et sjovt projekt, og eleverne glæder sig til at sætte deres præg på trøjen.

Det føles helt uvirkeligt, at vi nu er i gang med årets mindetrøje. Mindetrøjen symboliserer det fællesskab som eleverne helt selv har skabt, mens det samtidig fremviser navnet fra hver enkelt elev i fællesskabet. Samtidig er mindetrøjen et tegn på, at året nærmer sig sin slutning. Trøjerne bliver lavet allerede nu, da det er forhåbningen at de er klar til kulturfagsrejserne.

I starten af ugen samlede vi de første underskrifter ind, og fik den sidste underskrift i går. Så nu vil produktionen snart gå i gang, og vi håber at være klar med nye Ranum trøjer til kulturfagsrejserne, så vi kan vise det store fællesskab frem ude i verden!

Fra drømmerejse til rejsemareridt

Torsdag eftermiddag var alle vores danske 10. klasseelever til foredrag i festsalen, og lyttede til foredraget “Fra drømmerejse til rejsemareridt” af Anna Poulsen. Anna har tidligere været elev på Ranum, og oplevede på en sabbatårs rejse at blive taget for smugling af stoffer og sendt i et mexicansk kvindefængsel.
Foredraget handlede både om det at rejse ud i verden, og om kampen for at komme ud af det helvede hun oplevede i fængslet. Tak for et helt igennem fantastisk og fængslende foredrag Anna – dig ser vi helt sikkert på scenen igen!

Efter foredraget havde eleverne en dybdegående rengøring af værelserne, og kunne herefter tage hjem på en velfortjent forlænget weekend.

Messeweekend

Denne weekend er nok skoleårets største messeweekend, og vi er at finde hele 3 steder den kommende weekend. De er:

• 24. til 26. februar 2023, Boat Show Denmark (MESSE C, Fredericia)
  • 25. og 26. februar 2023, Akvariemesse (Hældagerhallen, Vejle)
  • 25. februar 2023, Efterskolerne Messe (A. P. Møller Skolen)

Herover ses billeder fra opsætningen af messestanden til Boat Show

Vores program for Boat Show lyder således:

Dykker Tank: Vi har vores store dykker tank med, hvor du kan se en af vores kompetente dykkere i aktion.

Aira: Se en af vores 10 Aira både, når vi er på Boat Show messen. Det er disse både vi primært bruger i vores sejladsundervisning.

Surfsimulator: Prøv kræfter med et surfbræt!

Biograf: Kom forbi vores stand, læn dig tilbage i vores sækkestole, spis nogle popcorn og se en række efterskolefilm på vores storskærm!

Coralrev: Se og oplev vores coralrev, som er dyrket lige her på Ranum Efterskole College!

Foruden disse tre datoer, er vi også at finde på Boat Show messen næste weekend, altså d. 2. til 5. marts. Vi håber på at se jer!

Rigtig god weekend fra alle os her på