Fredagsunderholdning, Maskerave og TEBO

Kære Læser,

Hvilken uge vi har haft her på Ranum! Med anden runde af kulturfagsvalg, gang i vores spritnye imaginationsfag og besøg af selveste Shakespeare eksperten Kieron Jones, har det været en uge med fart over feltet. Når eleverne i dag går på weekend, er det med festlige udsigter – der er nemlig julehyggeweekend her på skolen. Så bevæbnet med æbleskiver, julekalendere og massevis af pap og papir, kan vi nu give jer et velfortjent kig tilbage på ugen der er gået, inden vi julehygger derudaf.

TEBO

TEBO står for Tematisk Erhvervs Brobygning og OSO, og er et forløb, hvor eleverne i 10 klasse forud for opstarten har valgt sig ind på en såkaldt verden, som danner rammen for elevernes fremadrettede arbejde i brobrygningsforløbet. De forskellige verdener, som eleverne har kunne vælge mellem er:

Eleverne skal i uge 47 på brobygning, praktikbesøg hos relevante virksomheder og derudover udvikle deres OSO opgave.

OSO står for Obligatorisk Selvvalgt Opgave, og er det produkt som eleverne skal levere til deres lærere efter brobygningsugen. OSO opgaven i år udarbejdes i grupper, hvorfra der afleveres en video på 5 min. pr gruppe.

Maskerave

O Romeo, Romeo, hvad mon der er hændt mellem Kærhuset og Ranumhus?

O Julie, min Julie, kærlighed, sorg og fabelagtigt skuespil har torsdag aften udfoldet sig her på skolen, og hvilken oplevelse det var!

Kieron Jones har i denne uge gæstet skolen, og indbudt til dans, sang og skuespil med hans fantastiske introduktion til Shakespeare og Romeo & Julie. Eleverne er klassevis blevet undervist på Loftet i Kær, hvor de blev draget igennem dramaet af Kieron via skuespillets kunst.

Alt dette kulminerede torsdag aften i et fuldbyrdet maskerave, hvor 5 brave elever fremviste et skuespil, ledt af Kieron Jones, for resten af elevgruppen.

Historien lyder:

Den nye elev Romeo flytter ind i Ranumhus, men forelsker sig straks i den smukke Julie fra Kærhuset. En tragedie uden lige! Paris, Julies ekskæreste, er imod denne romance. Dette resulterer i et opgør mellem Romeo og Paris, hvorefter skæbnen vil det, at Romeo bliver smidt ud af skolen.

Julie, i ren og skær sorg, får sig løjet syg, og indlagt på sygestuen. Hele tragedien munder ud i at både Julie og Romeo springer ud fra taget på Kærhuset, ned i den visse død.

Eleverne leverede endnu en gang en helt igennem fantastisk og levende præstation, som helt sikkert vil huskes!

Donation fra Lions Club

Onsdag aften overrakte Lions Club i Løgstør en donation på 10.000 kr. til skolen. Donationen går til Ranums venskabsskole i Nepal, og skal overrækkes fra REC til venskabsskolen på deres kulturfagsrejse til Nepal i marts. Donationen blev overrakt til forstander Olav Storm af Per Rasmussen, præsident for Lions Club i Løgstør.

Kulturfagsvalg

Mandag løb anden runde af kulturfagene af stablen. Denne gang foregik det i lokaler rundt omkring på skolen, hvilket gav eleverne mulighed for et dybere indblik i kulturfagene og rejserne.

I år er det især kulturfagene Sejlads Thailand, Brasilien og Costa Rica som flest elever har vist interesse i, derfor er der stillet forslag om 2 nye kulturfag til henholdsvis Sejlads i New Zealand og Grækenland. Næste uge runder vi processen af, når eleverne mandag for 3. gang skal høre om kulturfagene. Herefter skal forældrene torsdag have det store indblik i kulturfagsrejserne, så familierne i den forlængede weekend kan tage en fælles beslutning.

Oplægget om kulturfagsrejserne bliver desuden tilgængeligt på skoleplan på fredag.

Al information om valgprocessen af kulturfag er nu tilgængeligt under opslag på Skoleplan.

Videounderholdning til weekenden

I humør til noget rytme og god musik? Vores showdance hold har lavet en evolution of dance, som kan ses lige her under!

Link: https://www.youtube.com/watch?v=JFW8nppl35g

Sejlads:

Nu hvor det hele er lidt gråt og kedeligt, og hverdagen har sat ind, er det da kun passende med et lille tilbageblik på vores P1 rejser. Vores knalddygtige elev Linus har sammenstrikket en video fra hans tur til Kroatien med sejlads – og vi tør godt love for, at det er et kig værd.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=9VobzbbhIgI

Julehyggeweekend

Billede fra sidste års julehyggeweekend

I denne weekend skruer vi helt op for hyggen, når dette skoleårs julehyggeweekend løber af stablen. Med hele 400 elever på skolen er der lovet et brag af en weekend, hvor der skal julehygges. Aktiviteterne denne weekend inkluderer Danmarks måske største omgang pakkespil, en tur på julemarked, en Ranum Julekalender, masseproduktion af julepynt til skolen og selvfølgelig en kavalkade af de største julesange på højtalerne.

Billede fra sidste års julehyggeweekend

Husk at følge med i hele weekenden på vores sociale medier, hvor eleverne poster historier fra events hele weekenden. Du kan finde vores Instagram lige her: https://www.instagram.com/ranumefterskole/

Tusind tak til alle jer, som endnu engang har lagt den digitale vej forbi Ranum!