Vi rejser ud i verden!

Kære Læser,

Allerede natten til torsdag rejste det første hold elever ud i Europa, da Board Performance rejste til Olbia i Italien. Her skal holdet skate, windsurfe og udforske den flotte by – måske bliver der endnu også tid og overskud til lidt SUP board. Det er altså fart over feltet, og ikke ét øjeblik af rejsen er spildt – det er fedt!

Vi tager ud for at opleve, for at udforske, og for at lære både os selv og verdenen omkring os bedre at kende. Læs meget mere omkring hvordan vi gør os klar til rejsen, lige her under:

Forberedelser til rejserne

I takt med at vi sidder og skriver dette nyhedsbrev ud til jer læsere, er der godt gang i skolen. I morges drog det første hold dykkere afsted, da de kl. 08 satte kurs mod Malta. Derudover sagde surf adjø, da de kl. 10 forlod Ranums trygge omgivelser, og kunne sætte sig ind i de velkendte Ranum busser. De har sat kurs mod solskinskyster i Somo, Spanien. Her skal de bo på surf-camp og hver dag begive sig ud i bølgen blå.

Og som weekenden skrider frem, vil flere og flere elevhold kigge mod den store verden, og begive sig ud på nyt og spændende territorie. Rejserne går primært til steder omkring i Europa, dog skal et enkelt dykkerhold helt til Egypten. I kan følge med i alle strabadserne, på vores sociale medier. Eleverne selv poster på vores historier, som kan ses både på vores Facebook side og vores Instagram. Find vores Instagram, ved at trykke her.

Torsdag var sidste dag eleverne havde profilfag inden rejsen, og blev for mange dagen hvor alt skulle finpudses inden afgang. Det vil sige massere af oplæg om skemaer, uddeling af udstyr og overordnet gennemgang af rejserne. For Fit For Life betød torsdag dog noget helt andet – en sidste chance, for at finpudse deres evner, inden de tager kampen op i Sønderborg!

Drengene skal i Sønderborg ud på diverse kampsportsklubber, og, som deres Fit For Life lærer Peter udtrykker det, “Give den maks ninja gas”. Drengene er mere end parate til at sparke ninja-røv, og i kan følge deres tur på Fit For Lifes Facebook side, lige her: https://www.facebook.com/refitforfight

Vi håber at alle eleverne får en helt igennem fantastisk tur – vi ses på den anden side!

Fashion week

Valgfaget Fashion og REdesign har i år valgt at gå all in på klæderne her på Ranum, og står bag den vildeste tøj uge her på Ranum – Ranum Fashion Week. Ugen starter når vi alle kommer tilbage fra efterårsferie, og fashion week kommer altså til at bidrage med en masse god energi til skolen, selv når det hele er lidt gråt og mørkt – og der ikke umiddelbart er en fed og spændende rejse lige foreløbigt.

Hver dag er der en ny kategori som elever og lærere klæder sig efter, og hver dag udtrækkes der derudover en vinder for bedste outfit. Kategorierne er:

• Mandag: Business
  • Tirsdag: Street
  • Onsdag: Cross
  • Torsdag: Pyjamas
  • Fredag: Party

Det er især eleverne Jonas og Emilie, som har drevet den her fashion week frem – så et kæmpe tak til dem! Meget passende er det også, at der om fredagen er årets første elevfest! At denne fredag bliver den ultimative festdag, er der vidst ingen tvivl om!

Girls Day In Science

Søndag begav 20 piger med interesse i naturfag sig til Aalborg Universitet, hvor de havde en dag som omhandlede netop naturfag. Dagen satte det at være kvinde i STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) branchen i fokus, og handlede altså om at give pigerne et indblik i deres potentielle fremtid.

Pigerne kom ud på hver deres workshops, som bl.a. bød på:

• Skal du designe fremtidens produktion af wienerbrød, iPhones og vindmøller?
  • Hvordan designer vi glas der ikke revner?
  • Se mig – uden hænder!
  • Hvordan kan man forudsige udviklingen af en epidemi?

Dagen bød derudover også på frokost, udforskning af campus og diverse oplæg fra kvindelige studerende, kvinder i STEM branchen og lektorer fra AAU. Vi takker AAU for en helt igennem fantastisk dag, som var inspirerende for såvel elever som naturfagslærere.

Full Host weekend

I de weekender hvor den resterende elevgruppe tager hjem, tager full host ud på oplevelser. Så i weekenden d. 30. september til 2. oktober hvor der fredag var undervisningsfri, tog koordinator Tine sine full host elever under armen, og tog på tur til Frederikshavn, Skagen og Hirtshals. Her besøgte de Grenen (i et ordentligt dansk blæsevejr), hvor de også mødte en sæl. Derudover bød turen også på besøg på Nordsøen Oceanarium i Hirtshals, og de har klatret op i fyret.

Turen bød desuden også på bunkermuseum, hvor naturen i det nordligste Danmark virkelig kunne nydes og udforskes.

Gensynsdag

D. 29 oktober er der her på Ranum gensynsdag for gamle elever. Her inviteres gamle elever altså til at komme forbi skolen, til et gensyn med både kammerater og ansatte. Programmet for dagen lyder:

14.00 ”Tjek in” og forfriskninger i spisesalen, sidste års videoer og billeder i festsalen.

15.00 Samling i festsalen med Livstræet og Gi’ os Lyset tilbage mv. Fotografering i årgange. Rundvisning v. lærere og trainees.
16.00 Hygge og snak i spisesalen, og mulighed for fælles aktivitet.
17.00 Gensynsdagen er slut. Busser kører til Ålborg Busstation – husk at booke inden 24/10.

Gensynsdagen henvender sig især til sidste års elever, og årgangen som fejrer 10 års jubilæum, 12/13.

Vi drager ud!

Tak for denne gang kære læser – nu vil vi drage ud i den store verden, og bringe os en masse oplevelser og venskaber med hjem! Vi ses på den anden side 😉

Venlige hilsen alle os her på