På ski i Fjeldene, Rom kom til Ranum & ramt af coronabølge

Vi har både gode og… ja, knap så gode historier med i denne uge. Det bliver lidt en følelsesmæssig rutsjebane, og det passer meget godt med den fornemmelse, vi har haft i løbet af ugen. Coronavirussen har ramt adskillige lærere og elever, og det var nok i virkeligheden også et spørgsmål om tid, før det ville ske. Til gengæld kan vi være glade for, at der skulle gå så længe, inden den for alvor fik fat i os.

Så hvilken nyhed vil du gerne have først? Den gode eller den dårlige?

Den gode? Så tager vi den i første omgang, og hvis du ikke orker at læse mere om Corona, så er du velkommen til at stoppe med at læse efter tilbageblikket på skituren og Rom, som kom til Ranum. Det kommer her.

På toppen i Norge: Skitur til Kvitfjell

Som Egon Olsen sagde – “Vi har en plan.” Og for at udføre den plan skulle vi bruge 7 busser, knap 400 elever og lærere, 3 tons mad og en hel masse godt humør. Så det pakkede vi, og så tog vi afsted mod Norges fjelde. Her kommer et overblik over den største rejse, vi nogensinde har haft.

Efter en tur med færgen – og under den fantastisk flotte Älvsborgsbron i Göteborg, så landede vi i Sverige – i hvert fald alle dem, som skulle den vej. Andre busser tog direkte til Norge. Derefter var kursen rettet mod Norge og Kvitfjell.

Vi ankom forholdsvist tidligt om mandagen, og efter en “hurtig” indtjekning og udlevering af ski, stave, hjelme og snowboards, kunne vi endelig komme ud på pisterne. Tågen var tyk de første par dage, men til gengæld var sneen god på grund af kulden.

Eleverne havde på forhånd rangeret sig selv fra nybegynder til ekspert, og det betød, at alle havde mulighed for at lære noget nyt – uanset om det var første gang eller om man var garvet på pisterne. Lidt ligesom niveaudelingen herhjemme, så oplever vi, at det giver god mening at blive undervist med andre, som er på samme niveau.

Selvom vi fyldte relativt meget på resortet, så blev vi taget godt imod, og man skulle heller ikke køre ret langt på pisterne for at møde en Ranum elev. Der var forbløffende få udfordringer, og det må siges at være en bedrift, når man rejser næsten 400 mennesker sammen. Det er klart den største tur, vi nogensinde har haft, og derfor skal der også lyde en kæmpe tak herfra til alle, der deltog og gjorde turen uforglemmelig for alle, der var med.

Alle veje fører til Rom

Mens skiturseleverne gjorde de norske pister farlige, varmede de resterende elever op til Rom i uge 8 med en italiensk temauge. Der blev i løbet af ugen prøvet kræften med diverse italienske aktiviteter, herunder gladiator games, pasta fra bunden og ostesmagning. Ved siden af festlighederne fik eleverne afholdt årets terminsprøver, som ifølge olditalienske sagn blev afholdt uden problemer.
Hele ugen kulminerede torsdag med en togafest, hvor det italienske i den grad blev fejret.

Opråb fra Coral Restoration: “Stop shark finning”

Her kommer en vigtig meddelelse direkte fra korallaboratoriet.

Havet har en stor plads i både hverdagen og bevidstheden for os her på Ranum. Derfor vil vi gerne sætte fokus på denne underskriftindsasmling, så havet kan blive ved med at sprede glæde til de fremtidige generationer.

Coronastatus

Så er det nu, du skal stoppe, hvis du har nok i de gode nyheder. Her kommer nemlig et overblik over smittesituationen på vores efterskole.

Vi har været ramt af corona i denne uge, og det har betydet, at en stor gruppe elever er rejst hjem for at isolere sig. Tirsdag konstaterede vi 6 smittede, onsdag var der yderligere 4 og torsdag steg tallet til 16 smittede. I løbet af fredagen har vi testet de resterende elever, og det resulterede i, at vi konstaterede 24 smittede. Det endelig tal er formentligt højere, da alle nærkontakter, der er sendt hjem, også kan være smittede. På nuværende tidspunkt – her fredag eftermiddag – er der cirka 300 elever hjemme som smittede og nære kontakter.

Undervisningen fortsætter i næste uge som vanligt, og vi bestræber os også på igen at lave online undervisning til de elever, der er i isolation. Vi henviser til de pågældende lærere, hvis der opstår udfordringer med undervisningen.

Hvis du er pårørende til en smittet elev og har spørgsmål til skolen, så kan vi som altid kontaktes på info@ranumefterskole.dk eller på 96 66 44 00.

Det er situationen. Vi har formået at holde smitten ude af skolen indtil nu, og det er vi naturligvis meget tilfredse med. Men nu er vi nået hertil, og vi forbereder os på, at smittebølgen fortsætter ind i næste uge.

Rigtig god weekend fra alle os på