Juleferie, Harry Potter Dag & Festfyrværkeri

Du er stille og roligt gået i gang med at læse årets sidste nyhedsbrev. Så først og fremmest vil vi gerne sige tak fordi du læser med, og for at du viser interesse i efterskolelivet på Ranum.

Overskriften indeholder indikerer, at vi i dag går på juleferie, som du nok allerede har bemærket. Det markerede vi i går med en fantastisk flot Harry Potter dag, som endte i det flotteste fyrværkeri show, hvor alle eleverne var samlet på sportspladsen. Der var smæk for skillingen, som vi siger heroppe nordpå, og med den farverige seance sender vi eleverne hjem på juleferie. Lad os tage et kig på, hvordan juleafslutningen og resten af ugen er gået. Rigtig god læselyst.

Juleafslutning: En magisk dag i troldmændene og -kvindernes verden

Hvis man er bare en lille smule fan af J. K. Rowlings eventyr om Harry Potter og den fantastiske verden, hun har skabt, så har man måske på et tidspunkt forestillet sig, hvordan det ville være at gå på Hogwarts. Den tanke kunne en gruppe lærere simpelthen ikke slippe, og det manifesterede sig i en Harry Potter dag i går, som vi aldrig har set lignende. Dagen startede selvfølgelig med, at eleverne skulle deles ud i de forskellige kollegier: Gryffindor, Slytherin, Hufflepuff og Ravenclaw.

Fordelingshatten udråbte eleverne én efter én til de forskellige kollegier. Og så var de klar.

Bagefter var der Quidditch træning, og det blev nødvendigt, for senere skulle eleverne dyste mod hinanden – på kost og med bolde flyvende om ørene. Vi streamede faktisk en hel kamp, og hvis du har lyst til at se den (det burde du have), så kan du flyve over på Instagram for at se den.

Spoiler: Kampen endte med, at det gyldne lyn blev fanget. Se den her ved at klikke her.

Elevernes undervisning bestod desuden af Potions, Wand-dueling, Flying lessons, Divination, Defend Against the Dark Arts, Ancient Runes, Wizard Chess og Herbology. Det er trods alt noget, vi aldrig har haft på skemaet. Det var ligeså fedt, som det lyder, og selvom billederne ikke udøver retfærdighed mod det indhold, lærerne diskede op med, så kan du se lidt af det herunder – og en masse flere på Facebook (klik her).

Kirkekoncert med vores (måske) bedste kor nogensinde

Der er noget særligt over at komme i kirke sammen hele elevflokken. Især når det blandt andet var for at høre det dygtige kor, som gennem en længere periode har øvet sig på netop at skulle synge sammen i kirken.

Vi siger tak for en virkelig fin præstation af koret, som er blevet kaldt det bedste kor, vi har haft her på Ranum. Uanset hvad, så kan de kan være stolte af det, de leverede for os alle sammen. Du skal selvfølgelig ikke snydes, så se hør koncerten her – især hvis du mangler lidt julestemning.

Find koncerten her eller klik på billedet.

Et brag af en afslutning

Vi skal tilbage til Harry Potter temaet, for efter kirken fik eleverne mulighed for at hoppe i det fine tøj og gøre sig klar til Yule Ball (julebal). Der var en flot julemiddag, koncerter med elever og lærere, en vals som gik over al forventning og sidst men ikke mindst satte vi punktum med en kæmpe stor fyrværki-opvisning.

Du kan se fyrværkeriet i videoen, der er delt på Facebook, fra hele juleballet. Hvis du undrer dig over hjerterne ved fyrværkeriet, så er det altså fordi, vi har skaffet kærlighedsbriller, som gør noget helt særligt ved lyset – og det gjorde kun fyrværkeriet flottere.

Det var alt for i år, så herfra skal lyde et kæmpe stort tak til jer alle sammen, og så håber vi, I får en dejlig jul og et godt nytår. Vi ses i 2022!

Rigtig god jul og godt nytår fra alle os på