nyhedsbrev 081021

Klar til afrejse, Efterskolernes Dag & Ændringer i Årsplanen

Det har været endnu et par fantastiske og begivenhedsrige uger på Ranum Efterskole College. De to seneste er gået hurtigt, og vi er nu kommet tættere på profilfagsturene og efterårsferien.

Når verden nu langsomt åbner sig igen, ser vi virkelig frem til at rejse sammen, til at knytte bånd til hinanden, lære om os selv og verden omkring os!

Men først – lad os se tilbage på de to seneste uger.

Efterskolernes Dag

I sidste weekend åbnede vi dørene for alle besøgende familier og venner, som kom forbi for at opleve efterskolelivet. Flaget blev hejst, skolen summede af liv og glade elever, der stolt viste familierne rundt på campus. Eleverne viste på flotteste vis deres efterskole, og fortalte stolt om efterskolelivet til de omkring 550 familier. De modtog masser af ros og anerkendelse fra gæsterne!

Det føltes fantastisk igen at have skolen åben for alle uden nogen begrænsninger. Dagen havde masser at byde på – guidede ture, præsentationer, samtaler om kostskoleliv og spændende retter i vores verdens køkken.

Tak til alle de familier og venner, der besøgte os. Vi håber at se dig næste år igen!

Mindfullness i Løgstør

Profilfaget Mindfullness havde en fantastisk og afslappende tur til Løgstør, hvor de prøvede den magiske Gong Gong samt andre fredfylte og afslappende aktiviteter.

Ranum Løbeklub

I denne uge har vi for første gang startet vores helt egen løbeklub. Alle, der er interesserede i at deltage i Copenhagen Marathon i maj eller bare gerne vil lære at få løb til at blive en del af hverdagen, få bedre kondition, opbygge muskler og have det sjovt er velkomne i fællesskabet.

Eleverne (og alle andre, der er en del af løbeklubben) sætter personlige mål og får lavet individuelle løbeprogrammer – baseret på deres niveau.

Hvis du også gerne vil være med i løbeklubben kan kontakte de gode og aktive lærerne Mathias Kjær eller Anders Kronholt.

Ændringer i årsplanen

Vi ser lige nu, at verden åbner langsomt for rejsende, og derfor har vi besluttet at udskyde kulturfagsrejserne til April (uge 14 og 15). Eleverne vælger derfor mellem to fællesrejser i januar – Vintersport med ski, snowboard, cross-country og mountain activities i Norge eller Kultur Road Trip i 2-3 større Europæiske byer.

Skoleåret afslutter derudover med en mindre profilfagstur på 2-3 dage. Det betyder altså også, at vi for første gang kommer op på hele 4 rejser/ture i år.

Valg af nye profilfag

Eleverne på Ranum opfordres til at tage ejerskab på deres ideer – og til at udleve dem sammen med andre elever og lærere. Vi sætter stor pris på, at eleverne viser initiativ og lærer lederegenskaber og ansvar gennem den proces. Eleverne kommer med nye aktiviteter og spændende fag hver dag, især til den kommende periode.

Eleverne fik i denne uge igen valgt profilfag – og denne gang har der været mange nye og spændende bud på bordet. Vi samledes i multihallen for at høre om de nye og spændende profilfag til den kommende periode.
Efter at eleverne havde hørt og lær mere om profilfagsmulighederne, stemte de på det fag, de gerne ville være en del af. Dette er en del af den demokratiske proces, vi har her hvert år på Ranum.

Valgene denne gang er Art & Design, Stronger, Fashion, Baking, Yoga, Spring Gymnastics, Creative Writing, Skateboarding/Longboarding, Musical Theatre, Adventure, Cheerleading, Unesco, Jewellery, Sailing, Diving, Handball, Lego Mindstorm, Creative for Charity, Dance, Myths & Legends, Pottery & Ceramics, Make Up Artistry, Volleyball, Motor/Engineering, Volleyball, eSport, Fit for Life, Alternative Watersports, Media, Football, Basketball og Gastronomy.

Det er et helt unikt udvalg af profilfag, og vi er stolte af at kunne tilbyde eleverne det største udvalg nogensinde!

Elevfest – husk tilmelding

Forældrerådet arrangerer den første studenterfest fredag den 29. oktober, så her kommer lige en reminder om at huske fristen for tilmelding. Find flere oplysninger i Facebookgruppen eller på Skoleplan.

Dykkermesse i Viborg

Vores dykker- og koralrestaureringsteam repræsenterede Ranum Efterskole College på en dykkermesse i weekenden.

Foredrag med Peter Falktoft: “Jeg f…… hader rygning”

“Med sit aktuelle radio-program i fem afsnit til Danmarks Radio P1, har “Danmarks Dræber #1” overrasket de fleste.Fordraget tager udgangspunkt i Peters ærlige tilgang til rygning, hvad han har lært af at researche om rygningens påvirking, snakke med fagfolk og forskere inden for tobaksindustrien.” (https://www.peterfalktoft.dk/foredrag/)

Vi glæder os til at høre foredraget på fredag- don’t miss out!

Danseholdet i Aalborg: “House of Dance”

Profilfaget Dans tog en tur til Aalborg til Hip Hop workshop hos House of Dance. Det var prikken over i’et – nu er de klar til at rejse til Berlin.

Det var alt for denne uge. I skrivende stund bærer eleverne rundt på kufferter med kurs mod Kærhuset. Herfra kører busserne nemlig, og det betyder én ting: Vi skal ud at rejse! De første profilfag tager allerede afsted i dag, og vi er SÅ klar til at komme afsted – ud og opleve og afprøve vores nye færdigheder. Det bliver fedt – og du kan selvfølgelig følge med på vores sociale medier – eller på siden www.ranumefterskole/udforskverden. Her trækkes alle Facebook opslag så følg med derinde.

Rigtig god weekend fra alle os på