Fællesbillede af årgang 21_22

Velkommen til et nyt efterskoleår

Vi kniber os selv i armen, for det har været en helt fantastisk opstart med virkelig god energi og dejlige unge, som fra første dag har vist, at de vil efterskolelivet og hinanden. Det tegner godt!

Eleverne er taget hjem på en velfortjent forlænget weekend, hvor der skal lades op – og sikkert fortælles en masse efterskolehistorier fra de to første uger. Dem tager vi også et kig på her i årets første nyhedsbrev. Velkommen til og rigtig god læselyst.

Velkommen til efterskolelivet: Første “skoledag”

Søndag d. 8. landede næsten 500 forventningsfulde unge mennesker i Ranum. Efter chek in og hjælp fra familie og venner med at slæbe tasker og kufferter op på værelserne i de forskellige huse, var det tid til at møde kontaktgruppen – fysisk, for første gang. Og lige her, i de korte øjeblikke bagefter, begyndte efterskolelivet for alvor. Der blev sagt farvel og på gensyn – nu klarer vi den selv herfra.

Siden da har vi haft skruen i vandet, holdt vinden i sejlene og sat kurs mod et fantastisk efterskoleår.

Senere samledes alle i Multihallen, hvor vi fik løsnet lidt op i kroppen, dansede og sang. Det gøres bedst, skal vi hilse at sige, med en god omgang Train of Love. Det forbinder eleverne og gør dem bevidste om, at det her skoleår er noget helt unikt, de oplever sammen.

Tour de Ranum

Turen rundt i Ranum viste eleverne alle de vigtige steder, som de kommer til at færdes på det næste års tid. Kontaktgrupperne brugte dagen sammen med et kort i hånden ledsaget af en række spørgsmål, der skulle besvares. Brugsen, lægehuset, genbrugen, Vilsted Sø og ellers en masse andre gode steder at kende blev udforsket, så eleverne nu er klar til at færdes i området.

Tour de Rønbjerg

Én af de rystesammen aktiviteter, vi har været igennem i introugen var en tur til Rønbjerg. Dagen startede med enten at gå til Rønbjerg eller et have husaktiviteter og hygge med kontaktgruppen.

Rønbjerg Havn er et sted, som især sejladseleverne kommer til at tilbringe meget tid ved. Det er nemlig vores maritime base, hvor den lille Ranum-flåde ligger. Sidste år indrettede vi et hus, hvor vi holder til, når vi har sejlads. Wakeboardbanen ligger også i Rønbjerg ved Landal Rønbjerg, som er et feriecenter.

Kontaktgrupperne fik en masse opgaver og lege, de skulle gennemføre, og som det kan ses på billederne, havde vi en hyggelig dag sammen,

Det måske vigtigste punkt i programmet – udover selvfølgelig frokost sammen med familiegrupperne – var svømmeprøven, som skulle gennemføres af alle elever. Den er vigtig at komme igennem, især hvis man gerne vil have profilfag, der har noget med vand at gøre. Så er vi nødt til at være sikre på, at eleven kan svømme.

Nordic Race

Når man har siddet stille en hel morgen, har man brug for at få gang i kroppen igen. Så efter en ellers rolig start tirsdag morgen med en masse praktiske informationer, skiftede tempoet drastisk. En af de introuge aktiviteter, især lærerne havde glædet sig til, var vores helt eget Nordic Race.

Kontaktgrupperne skulle arbejde sammen om forskellige opgaver, og der var både stafetter med sodavand og flødeboller, forhindringsløb med kano og en helt masse andet. Det var akkurat så hektisk og vidunderligt, som det lyder. Der var drøn på, og heldigvis kom alle igennem.

Vi har sat en lille video sammen fra dagen – se den herunder.

Værelsesrengøring

Vi kommer ikke udenom, og det gør eleverne heller ikke. De skal lære at gøre rent på egne værelser og tildelte fællesområder. For nogle er det noget helt nyt, og for andre er det mere velkendt – for alle er det en god læring og en nødvendig del af efterskolelivet. Det er nemlig et ansvar og en opgave, vi sammen skal løfte, og selvom det der eddike ikke ligefrem lugter af blomster, så er det meget rart, at det er rent.

Farvefest

Fredag aften i den første uge var der farvefest, hvor alle kontaktgrupper fik forskellige farver, som de skulle klæde sig i, og så skulle de dække et bord i farverne, der repræsenterede gruppen. Det er altid en hyggelig aften, hvor der er tid til at tale om, hvad der er sket i den første uge på Ranum. Hvad har man oplevet? Hvad har overrasket én? Hvad glæder man sig til? Og så er det selvfølgelig en aften, hvor vi hylder mangfoldigheden og fællesskabet og siger tak for en fantastisk god første uge.

Vi har samlet en hel del billeder fra den flotte og farverige fest på Flickr, som du kan se her: Farvefest 21/22 (klik her)

Profilfagsdag

Allerede om onsdagen startede profilfagene stille og roligt op. Flere brugte dagen på introduktioner, men det spændende at følge den udvikling, som allerede nu er startet, hvor eleverne tilegner sig nye færdigheder i det profilfag, de har valgt.

Lørdag var der profilfagsdag, og her var der mulighed for at komme ud til for eksempel Klitmøller for at surfe.

House Cup

House Cup er en tilbagevende turnering, som foregår mellem de forskellige huse. Eleverne dyster i alt fra eSport til fodbold og til mere traditionelle discipliner som løb og kastekonkurrencer. Så vidt vi har hørt, vandt Seminariehuset den første omgang. I slutningen af året uddeles trofæet til det hus, som har været bedste i konkurrencerne i løbet af året.

Hjem med efterskolebussen

Efterskolebusserne var fyldt, da det var tid til at sige tak for nogle fantastisk introuger, og de fleste elever er nu kommet godt hjem.

Den kommende uge

I næste weekend er der familiedag og Vilsted Sø Løb, og hvis du er familiemedlem eller har lyst til at deltage, så husk at melde dig til. Der kommer et link på Skoleplan, så hold øje i indbakken og læs mere på https://www.vilstedsoeloeb.dk. Skolen betaler startgebyret for elever og familier på Ranum.

Så er vi nået til vejs ende i det første nyhedsbrev for dette skoleår. Vi håber, det har givet et lille indblik i introugerne – tak, fordi du læste med.

Rigtig god weekend fra alle os på