nyhedsbrev billede

Muslinger, Teenagere i hjemmet & RanumTogo

Vi er nået sammen igennem endnu en uge med online fællesskab og aktiviteter. Vi savner stadig hinanden og vores efterskole fællesskab, men vi får det bedste ud af de muligheder, vi trods alt har.

Vi har haft godt gang i køkkenet, hvor vi fik præsenteret tre flotte muslingeretter, der var et fint foredrag med Ann E. Knudsen om, hvordan man overlever med en teenager i huset, Ranum ToGo videoen blev udgivet med en masse rørende reaktioner og til sidst en dejlig fredag med bevægelse og kontaktgruppetid.

Alt det plus det løse kan du læse om her i denne uges nyhedsbrev. God læselyst!

Masser af muslinger: TV Køkken med Gastronomi

Peter var vært, da vi sammen gik i køkkenet til en omgang fælles madlavning. Der blev lavet muslinger på tre forskellige måder, og Rikke, Jesper og Jakob guidede os fornemt igennem.

Online foredrag: Ann E. Knudsen om livet med teenagere derhjemme

Hvordan overlever man med en teenager i huset? Det kom Ann E. Knudsen ind på, da vi inviterede til online foredrag. Forhåbentligt fik forældre og elever en oplevelse af, at man ikke er alene med de udfordringer, der kan være. Hun kom blandt andet ind på spørgsmålene:

• Hvorfor er kombinationen forældre / teenagere ofte ladet med dynamit?
  • Kan / skal det være anderledes?
  • Er der virkelig “lukket på grund af ombygning” i en teenagers hjerne?
  • Hvorfor kan de være så vanskelige at omgås?

Se videoen: Lærerekspressen / Ranum ToGo

I sidste uge var vi rundt i landet med pakker og efterskolekærlighed til alle eleverne. Vi optog nogle af reaktionerne, og det kom til at se sådan her ud.

Tak til alle jer, der har sendt os positiv feedback – det sætter vi stor pris på – og det var os en kæmpe fornøjelse.

Virtuel Rundvisning: Vi gør det igen!

Vi åbner for endnu en virtuel rundvisning på torsdag d. 11. februar. Det er simpelthen gået så godt de andre gange, at vi gør det igen. Så endnu engang – hvis du kender én, der fortjener et fantastisk efterskoleår, og som gerne vil se Ranum på den bedste måde, det er muligt lige nu, så send dem forbi Rundvisningssiden her: Virtuel Rundvisning d. 11. februar kl. 16.30.

Åbent hus på Fjerritslev Gymnasium

Vi fortsætter lidt i den virtuelle verden:

Kom til Virtuelt Åbent Hus på  vores samarbejdsskole Fjerritslev Gymnasium. Fjerritslev har netop indviet et splinter nyt College, så du kan bo billigt og tage en STX, HHX eller HF, samtidig med at du er tæt på naturen, surf i Cold Hawaii og MTB i Svinkløv, eller dyrker Esport på højt niveau.

Live-sendingen kan følges via https://www.fjerritslev-gym.dk/aabenthus/

Fredagshygge og bevægelse

Vi startede fredag med at komme ud af værelserne og bevæge os – det skulle selvfølgelig dokumenteres på forskellige måder, og kontaktgrupperne skulle samarbejde om en række opgaver. Senere var der kontaktgruppetid, hvor nogle bagte og lavede mad, andre lavede online escape room og andre igen spillede virtuelle spil.

Danmarks indsamling: Vi støtter og er med

Støt Danmarks Indsamling via vores betalingskode https://www.mobilepay.dk/erhverv/betalingslink/betalingslink-svar?phone=333867&comment=DIEFT%20172&lock=1 –

Så kan du live se hvor meget der samles ind på https://danmarksindsamling.dk/skoler/resultat-efterskoler/.

Den efterskole som indsamler flest penge til Danmarks Indsamlingen modtager en donation fra Spar Nord fonden, som øremærkes en fællesskabende aktivitet.

Lørdag den 6. februar kl. 13.00 tælles resultaterne fra alle deltagende efterskoler sammen – og den efterskole, der har samlet mest ind blandt alle deltagende efterskole (altså ikke kun de 20 første) modtager en donation fra Spar Nord Fonden. Beløbet øremærkes til et arrangement for skolen til glæde for fællesskabet.

Mere info findes på: https://danmarksindsamling.dk/skoler/efterskolernes-indsamling/

Sofa Sessions: Fredagssang i Kærhuset

Fredag er efterhånden lige med Sofa Sessions, og i denne uge foregår det i Kærhuset sammen med Carl. Nyd sangen i videoen herunder.

Og med de flotte billeder og skønne toner byder vi weekenden velkommen. Tak for ugen, der er gået – vi ses igen på mandag.

De bedste hilsner fra alle os på