nyhedsbrev billede1

Opstart af profilfag, Farvefest & House Cup

I introugen og i denne uge har vi oplevet, at eleverne hurtigere end nogensinde før har taget efterskolelivet til sig. Godt hjulpet på vej af det gode vejr og af det forhold, at de ikke har kunnet besøge andre værelser og ikke har haft deres mobil telefon til at trække opmærksomheden ud af fællesskabet. Programmet har været tæt pakket med instruktioner, undervisning, aktiviteter og sociale aktiviteter stort set fra morgen til aften, og rigtig mange elever har nu brug for at få pustet ud og ladet op til en ny periode, hvor efterskolelivet bliver mere hverdag. Derfor anbefaler vi, at eleverne ikke planlægger en masse i den kommende weekend, men skaber rum for hygge og afslapning.

Og med det sagt – velkommen til ugens nyhedsbrev. Vi starter med mest farvestrålende.

Farvefest

Traditionen tro var den første fredag i skoleåret dedikeret til at fejre mangfoldigheden og fællesskabet under det, vi kalder Farvefest. Inden eleverne starter, har de fået tildelt to farver i kontaktgrupperne, som skal repræsentere gruppen til Farvefesten. Der bliver måske aftalt et tema, og så slippes kreativiteten løs, når bordene skal dækkes og tøjet eller udklædningen skal findes.

Farvefesten er en markering af, at vi alle sammen er forskellige og kommer med vidt forskellige baggrunde og kulturer. Derfor er det et fantastisk flot syn, når farverne mødes og danner det fællesskab, vi sammen rummer.

Køkkenet leverede en fantastisk middag, og det må siges at være en præstation i sig selv at servere for ca. 500 mennesker på én gang. Derudover sang vi fællessang, og de bedst udklædte og opdækkede borde vandt forskellige præmier. Der var sågar en præmie til den gruppe, som havde gjort et godt forsøg, men ikke lige var nået helt i mål med deres tema. Det kaldte vi “At least you tried”-award.

Som ved alle andre arrangementer, er eleverne inddelt i familiegrupper, og vi sørger for at holde god afstand til de andre grupper.

Du kan se resten af billederne fra farvefesten ved at klikke her.

House Cup: Den første husdyst

I løbet af skoleåret har vi en venskabelig konkurrence mellem de tre huse. Den går under navnet House Cup og går ud på at dyste i forskellige discipliner for sit hus – og målet er selvfølgelig at vinde trofæet for sit hus. I årets første House Cup blev det Ranumhus, der stolt kunne løfte trofæet.

Der var sækkeløb, tovtrækning, længdespring, 100 meter løb og en masse andet. Når de små fællesskaber bliver stærkere, styrkes det store fællesskab også i sidste ende. Det handler trods alt om at være med og have det sjovt.

Profilfagene begynder: Tid til at øve sig

Cheerleading, eSport, Windsurfing, Board Performance, Fit for Life, Sejlads, Yoga, Ridning, Gastronomi, Surfing, Adventure, Medie, Dans, Musik, Visuelt Design, Dykning, Myths & Legends og Wakeboard.

Valgene er mange, og mulighederne er flere, når det gælder profilfag. Her på Ranum har vi noget for alle, så man bliver en del af et interessefællesskab omkring sit profilfag. Og den gode nyhed er, er man har flere chancer i løbet af året for at prøve kræfter med et profilfag. Det er starten på dygtiggøre sig i et fag i fællesskab med andre, der også brænder for det.

Profilfagene er startet rigtig godt, og det bliver spændende at følge dem, når de udfolder sig i løbet af den første periode.

Kig forbi https://www.ranumefterskole.dk/profilfag og læs om alle vores profilfag.

Klik her for flere billeder af profilfagsopstart.

Det var alt for denne uge. Forhåbentligt var det fornøjeligt at få et indblik i efterskolelivet. Hvis du endnu ikke følger med på vores sociale medier, kan du finde Instagram ved at klikke her, Facebook ved at klikke her og YouTube ved at klikke her.

Der kommer løbende daglige historier om stort og småt, som alt sammen handler om efterskolelivet på Ranum.

Rigtig god weekend

fra alle os på Ranum Efterskole College