Year Book, Asian Cooking & kapsejlads

Pinsen kan stadig skimtes i bakspejlet, og vi er tilbage efter en forlænget weekend. De fleste valgte dog at blive på skolen, så der har været fuldt program henover weekenden.

Vi er ved at have vænnet os til hverdagen med retningslinjer, afstand til hinanden og håndsprit. Det er klart, at det har stor betydning for den sidste periode, men vi får det bedste ud af det. De sidste uger af efterskoleåret skal nydes – og det bliver de.

Eleverne bruger en del tid på at gå til eksamener og prøver, og så forbereder vi os selvfølgelig på at komme på profilfagstur i uge 25. Derudover har vi haft mange sjove aktiviteter i løbet af ugen, og dem tager vi dig med igennem her. God læselyst.

Asian Cooking – sidste hånd på værket

Der var fut i gastronomilokalet i løbet af torsdag. Eleverne skulle nemlig vise, at de har lært at lave asiatisk mad, og de retter, de havde forberedt, skulle bedømmes af et dommerpanel bestående af en gruppe sultne ansatte.

Energien var lige så høj som røgen fra panderne, der blev svunget heftigt og hurtigt i køkkenet. Alle nåde det, og retterne blev anrettet og efterfølgende præsenteret. Så blev det dommernes tur, og de smagte, vurderede og gav karakterer til retterne. Der måtte ikke være for meget salt og olie i tilberedningen, og det lykkedes for de fleste – godt vejledt at Ning.

Frisk blæst over Limfjorden

I onsdags var der kapsejlads i Rønbjerg. De fine, stadig næsten nye Aira 22’ere og REC brigadens grand old woman, Venus (Matcher 37), sejlede om kap i de smukke omgivelser imellem Rønbjerg og Livø. Du kan se en lille video her fra sejladsen, og ellers nyde billederne herunder.

Design skaber efterskoleminder

Det er altid en fornøjelse at stikke hovedet ind nede i designrummet. Der er altid gode aktiviteter, og den her gang er ikke en undtagelse. De har lige nu et projekt, hvor grupperne hver især stor for at lave en fremstilling af efterskoleårets perioder, hvor de bruger billeder og designteknikker til at fremstille værkerne.

Year Book – et minde for livet

Apropos minder. I år har vi valgt at gøre noget lidt andet end at lave den traditionelle Blå Bog. I år kommer den til at hedde Year Book. Ideen opstod, da Steven, der er lærer, fra USA og har gået på High School i Los Angelos, viste sin Year Book. Ideen blev samlet op, og i løbet af de sidste måneder har stort set hele skolen bidraget med at sende billeder og tekster til bogen.

“Efterskolelivet på Ranum er en rejse ud i livet og en rejse ind i sig selv.” Sådan indledes bogen. Man siger, at et efterskoleår svarer til syv almindelige år, og når man ser på både størrelsen og indholdet af den nye Year Book, så kan man godt fornemme, hvorfor udtrykket er opstået. Det har efterhånden været en lang proces at blive færdig med bogen, men det er helt sikkert alle anstrengelserne værd. Det bliver et minde, eleverne kan tage frem om mange år og vise, hvorfor efterskoleåret er uforglemmeligt.

Eleverne får bogen, inden de stopper, og kan på den måde skrive hilsner til hinanden. Den er et unikt indblik i, hvad et efterskoleår betyder for et ungt menneske, og hvor stort et omfang og betydning året har. Hvis du ser Nigel, som er manden bag designet og opsætningen mm., så giv ham endelig ros, for han har lavet et enormt stort stykke arbejde – selvom bogen selvfølgelig er lavet af mange flere, som også fortjener stor ros.

I den kommende uge er der profilfag og efterskoleliv på programmet. De fleste akademiske fag er afsluttet, og vi kan så småt begynde at fornemme outrougen i horisonten. I morgen lørdag starter vandsportsweekenden, så kryds fingre for solskin, bølger og blæst.

Rigtig god weekend fra alle os på