Lærere underviser hjemmefra digitalt

Sammen – hver for sig

Vi er selvfølgelig meget berørte af situationen alle sammen, og vi er stadig ikke bevidste om omfanget af Coronavirussen og karantænens betydning for resten af skoleåret.

Fællesskabet og efterskolelivet bliver holdt i live, så godt som vi kan, og så meget det er muligt. Så selvom der ikke er så meget fysisk samvær for tiden, så er der stadig meget fællesskab.

Alt undervisning foregår på Teams, og det kører bedre og bedre. Det er svært, og det er ikke det samme, men vi får det bedste ud af det. Måske er det endda lidt hyggeligt, fordi eleverne på den måde får set sine kammerater og lærere.

Vi har haft aftenaktiviteter, og så sent som i går, inviterede Steen til TV køkken. Her kunne man følge med i og deltage i at bage kanelsnegle. Det var rigtig hyggeligt, og Steen gjorde det strålende som TV kok. Andre dage er der blevet delt forslag til, hvad man kan lave af aftenaktiviteter – alt sammen digitalt. Selvfølgelig.

I dag, fredag, var der fællessamling kl. 11.30, som blev live streamet på Facebook, og det var noget, vi alle sammen trængte til. Det skete så pludseligt, da alle skulle forlade skolen. Og nu sidder vi rundt omkring i landet – hver for sig. Derfor var det rigtig fint, at vi kunne samles og få fornemmelsen af det fantastiske fællesskab, som vi er en del af på Ranum. Du kan se det her, hvis du har lyst.

Her fortalte Olav om, at vi desværre har sagt farvel til vores AFS elever. De 22 elever blev kørt til Københavns Lufthavn, fordi de er blevet kaldt hjem, og der kan de desværre ikke færdiggøre skoleåret. Det er virkelig ærgerligt, og de var meget kede af at skulle afsted. Især fordi de ikke fik sagt ordentligt farvel til alle deres venner på Ranum. Men det har været et skønt bekendtskab, og vi håber alt det bedste for dem.

Vi har ikke viden om at der er elever ansatte, som er blevet smittet med corona mens de var på efterskolen, så vi har ikke skullet forfølge smitte kæder. Heldigvis.

Om en uge skulle vi være på vej ud i verden. 20 forskellige destinationer. Det kommer vi ikke. I stedet sigter vi efter at kunne rejse sammen i den sidste uge fra søndag til torsdag. Vi kommer til at lave ændringer i profilfag og rejsemål, men vi er ikke klar til at melde noget ud endnu. Økonomien omkring de aflyste rejser er ikke afklaret endnu, og det bliver den først, når vi skulle have rejst. Vi forventer, at alle får deres egenbetaling retur, hvis vi ikke kan flytte aktiviteten. Nogle vil kunne anvende deres egen rejseforsikring til at få refunderet profilfagsrejsen. Vi kan først vende tilbage til økonomien omkring rejser efter påske, og derfor beder vi om tålmodighed, da hele rejseverdenen er overbelastet i denne tid.

Og så er det vigtigt at huske på de gode ting. Coronakarantæne fylder rigtig meget, og det er helt naturligt. Men man kan også få nok af det. Derfor tager vi her et lille tilbageblik på året i billeder herunder. Vi har haft så mange gode stunder, og det må vi huske at værdsætte.

Tilbageblik på 19/20

Og så er der bare tilbage at sige rigtig god weekend til jer alle sammen. Vi står sammen i den her svære situation, og heldigvis er der rigtig mange, der stadig deltager og bidrager til fællesskabet. Vi holder jer løbende opdateret, så følg endelig med på vores kanaler.

Rigtig god weekend fra alle os på