Søløb, International aften og store bølger

Kære læser.

Velkommen til ugens nyhedsbrev her fra Ranum. Vi er glade og taknemmelige for, at du følger med, og derfor har vi gjort os umage med at fortælle alle de gode og sjove historier fra efterskolelivet på Ranum. Der er mange gode fortællinger og billeder, så læs endelig med. Lad os springe ud i det.

Familieweekend og et smukt søløb

Allerede fredag eftermiddag ankom de første familier til Ranum. Der var campingvogne, telte og fyldt op på diverse vandrehjem og bead and breakfast etablissementer. Familierne nød en aften med Nepal banko og en lækker aftensmad i kantinen.

Vilsted Sø Løb 2019

Måske har du fulgt med på diverse sociale medier, og i så fald har du allerede set en del af billederne fra sidste weekends Vilsted Sø Løb. Derfor får du lige et overblik over dagen i tal:

• 1248 deltagere
  • Ca. 900 forældre og elever
  • 15:11 Hurtigste 4,6 km. gåtur – Luna Lomholdt
  • 2:01:19 Hurtigste 13 km. gåtur – Theodor Petersen
  • 20:27 Hurtigste 4,6 km. løb – Alexander Chen Duedahl
  • 53:37 Hurtigste 13 km. løb – Anders Kronholt
  • 1:54:23 Hurtigste 1/2 marathon – Birk Lindebjerg

Efter løbet fortsatte dagen med familieweekend, hvor der var mulighed for at opleve profil- og kulturfag. Der er ikke længe til, vi tager afsted på den første rejse, og derfor var det en god mulighed for at få et indblik i, hvilke færdigheder og interesser eleverne tager med sig og afprøver i det land eller destination, de rejser til.

Endnu en gang tak til alle jer, der besøgte os i løbet af weekenden!

Billederne fra weekenden er samlet i to albums, som ligger her: https://www.flickr.com/photos/ranumefterskole/albums

International aften

Den internationale mangfoldighed på Ranum er svær at overse, når man vandrer rundt på gangene. Vi har elever fra hele verden, og der kommer jævnligt gæstelærere og -elever for at opleve efterskolelivet på skolen. Det er helt unikt, og det er noget, vi værner om. Det er en helt grundlæggende værdi for os, at vi skal se ud i verden, og verden skal se ind i Ranum.

Vi havde 15 workshops hvor temaet var forskellige landes kulturer, der var food court med mad fra hele verden, koncerter med sang og dans og en konkurrence, hvor man skulle lære at sige “hej” på forskellige sprog. Det var en helt fantastisk efterskoleaften, hvor vi virkelig fik lært noget om de mange kulturer, der strømmer rundt på skolen og giver det internationale fællesskab liv.

“I think it was fun, and it is was cool to see all the different activities from different countries. I’m from Mexico, and I obviously I thought it was fun to see people eat the hot chilis, they were crying because of it” fortalte Miguel, som er en af de internationale studerende på Ranum.

Det er det her, vi mener, når vi taler om togetherness. I billedealbummet kan du kan du gå på opdagelse og få en visuel fornemmelse af, hvor fantastisk en aften, vi havde.

International evening

Værtsfamilier søges

Vi har fået besøg af 26 efterskoleelever fra Sydkorea. De kommer fra Ggumple Efterskole i Sydkorea og starter deres skoleår med 3 ugers ophold i Ranum.
De har glædet sig rigtigt meget til at besøge Danmark, og til at se hvordan, vi lever. Derfor vil vi rigtig gerne tilbyde dem at komme på besøg ved værtselever og værtsfamilier i den kommende weekend fra fredag den 20. til mandag. De vil gerne være sammen to og to, men det er også muligt at være vært for en enkelt elev.
Skolen betaler for transport med Efterskolebussen og der følger 500 kr. med hver elev til praktiske udgifter og lidt ekstra hygge i weekenden.

Vi mangler stadig 9 værtsfamilier, og meget gerne til drenge.
De kan sove på en madras, og I skal ikke arrangere alt muligt. de kommer for at opleve livet i Danmark og i en familie. De kan evt. se elevens tidligere skole, en arbejdsplads eller bare byen / området hvor I bor.

Skriv en mail på os@ranumefterskole.dk eller send en sms  23320597 til mig og hjælp os med at give de unge en god oplevelse af Danmark.

Store bølger i Klitmøller

“Store bølger, som var nemme at læse, så de små boards kom i spil. Dagens eneste minus: Mange andre surfere i vandet, som også syntes at surfing er fedt. Det kalder vi vist et luksusproblem.”

Se flere billeder fra dagen her.

Hvad skal man vælge?

Valgene er mange, og mulighederne er flere. Kulturfagsvalget kan være en hård nød at knække, men når alt kommer til alt, så handler det om at vælge et land og en kultur, som man brænder for at opleve og arbejde med. Her kan du høre lidt om, hvilke overvejelser eleverne gør sig, når de vælger kulturfag.

Husk Efterskolernes Dag

Kender du et ungt mennesker, der fortjener et uforglemmeligt efterskoleår? Fortæl dem endelig om Efterskolernes Dag d. 29. september, og peg dem i retning af Ranum. Det bliver en dag med masser af efterskoleliv og mulighed for at snakke med lærere og elever. Vi starter kl. 10 og fortsætter til kl. 17.

Den kommende uge

Næste uge starter på tirsdag, og langt de fleste tager hjem på forlænget weekend i dag. På onsdag er der koncert med Ravi Kuma i festsalen, og i weekenden er der profilfags dag og selvfølgelig Efterskolernes Dag om søndagen.

Rigtig god weekend

Fra alle os på Ranum Efterskole College