Hjemme Hos, Vandsportsweekend og kulturfag

Noget af det skønneste ved efterskolelivet er, at hver eneste uge er fyldt med nye oplevelser. Vi er knapt fire uger inde i skoleåret, og alligevel har man har en fornemmelse af, at året startede for måneder siden. Oplevelserne står i kø, og de gør fællesskabets fundament stærkere og stærkere, for hver uge der går. Hvis det passer, at et efterskoleår svarer til syv menneskeår, så er det måske heller ikke så mærkeligt, fordi vi så teoretisk set er 28 uger inde i skoleåret.

Det har været en dejlig efterskoleuge, og hvad den har budt på, kan du læse om her.

Hjemme Hos

I onsdags var kontaktgruppelærere og elever sammen om en hyggelig eftermiddag og aften til Hjemme Hos. Eleverne rejste rundt i busser til kontaktgruppelærerne, hvor der blev grinet, spillet, skrællet, tilberedt, spist, snakket og hygget. Det er en fin tradition, som bringer de små fællesskaber tættere, hvor vi er sammen udenfor skolen.

Første Hjemme Hos 2019

Vandsportsweekend

I weekenden var der fuld fart på vandsportsaktiviteter med både surf, kajak, SUP, sejlads og wakeboarding. En stor del af eleverne var i Rønbjerg ved vores maritime base, og her fik eleverne prøvet de forskellige profilfag og aktiviteter med vand.

Søren var med, og han fortæller her.

Den tredje weekend op Ranum Efterskole College, havde vi mulighed for at prøve de forskellige vandsportsaktiviter ud. Disse vandsports aktiviteter kunne være potientielle profilfag. Jeg var selv ude at surfe i klitmøller, og det var vildt fedt. Vi havde flere erfarne surfere med ude, som kunne hjælpe os til at blive bedre, men også at holde os i sikkerhed. Jeg har i noget tid været i tvivl om hvad jeg skulle vælge, som profilfag i 3. Periode. Men den følelse jeg fik da jeg var ude at ride på bølgerne, fik tvivlen til at forsvinde med det samme.

Farvel til AFS’ere

Vi har været så heldige at have besøg af en flok fantastiske unge mennesker fra Italien. De har været på Ranum som en del af deres AFS program, og vi har været meget glade for at have dem her.

Du kan læse mere om AFS her: https://www.afs.dk/

Læs også om at være værtsfamilie her: https://www.afs.dk/bliv-vaertsfamilie/

Ciao for now!

Kulturfagsprocessen er i gang

For tiden handler det meget om kulturfag her på skolen. Eleverne har nu valgt deres 1. og 2. prioriteter, og kulturfagene tager stille og roligt form.

Herunder deler vi en historie fra en tidligere elev, som har været på vores venskabsskole i Nepal.

Hun fortæller om, hvorfor hun valgte at rejse til Nepal, og hvad det har betydet for hende.

“Jeg tager om kort tid til Nepal for tredje gang. Min første tur var med Ranum og min næste var med min mor. Nu bevæger jeg mig afsted med tre af mine bedste veninder, som jeg mødte på Ranum.

Jeg havde ikke tænkt mig at vælge turen til Nepal, da jeg skulle starte på Ranum. Jeg troede, at jeg skulle på luksus ferie på Hawaii eller i Tokyo. Min mor fik mig dog overbevist om, at det kunne være spændende at prøve noget anderledes, og hun fik ret. Den største oplevelse jeg har haft, var da vi kom op til skolen og blev mødt af en masse smilende og glade børn. Vi fik lov til at bo ved en af familierne på bjerget, og jeg har aldrig mødt så gavmilde og imødekommende mennesker i mit liv trods deres fattigdom. Jeg glæder mig utroligt meget til at besøge dem igen til oktober. Det var en helt speciel oplevelse at vågne op til en udsigt over bjergene og følge med børnene i skole, hvor vi var med til at undervise dem og lege med dem.”

Vi siger tak for besøget og på gensyn!

Den kommende uge

I morgen starter venneweekenden, og der er planlagt masser af sjove aktiviter, så vennerne kan få en fornemmelse af efterskolelivet.

Og så er der jo i næste weekend d. 14. september, Danmarks smukkeste sø løb afholdes. Tilmeldingen er stadig åben, og til elever og forældre er der en kode på skoleplan, så man ikke skal betale startgebyret. Tilmeld dig på:https://www.vilstedsoeloeb.dk/

Rigtig god weekend fra alle os på