Kulturfagsvalg, Ranum Magasinet og Windsurf

Vi går en vigtig periode i møde på Ranum. Det er nemlig blevet tid til at vælge kulturfag, og det er noget, der naturligvis fylder en hel del. Eleverne har i denne uge taget hul på valgprocessen til Kulturfag og rejser i 2 periode. Det unikke for Ranum er, at eleverne selv kan være med til at forme nye kulturfag, og at vi stemmer om, hvilke kulturfag, der skal oprettes. Onsdag fik eleverne et inspirationsoplæg – bl.a. fortalte de to Trainees Sille og Emily om, hvordan de havde valgt kulturfag og om deres rejse til Malaysia. Torsdag var alle elever og lærere samlet i hallen til en kreativ workshop, hvor vi dels havde 5 inspirationsrunder og en drømmeworkshop, inden eleverne skulle lave det første prøvevalg. Det er en svær proces at vælge, og det er den udfordring som lærer eleverne at kunne prioritere og træffe valg og fravalg.

Derudover er der godt gang i efterskolelivet med masser af aftenaktiviteter, hygge på værelserne og sjove aktivitetsfag. Det kan mærkes, at eleverne falder bedre og bedre til og langsomt lærer, hvordan man er efterskoleelev. Det kigger vi lidt nærmere på i denne uges nyhedsbrev – god fornøjelse.

Kulturfagseftermiddag

Alle elever og lærere har mulighed for at foreslå kulturfag, og i mandags gik processen i gang. Der er kommet rigtig mange spændende forslag til rejser på hele kloden – og mange er blevet honoreret med et stykke chokolade efter en god snak på forstanderens kontor. Det er fedt at se, hvordan eleverne går ambitiøst til opgaven og virkelig brænder for et projekt og at opleve en kultur.

I onsdags samledes vi alle først i festsalen til en introduktion og oplæg om tidligere kulturfag. Der blev udvekslet ideer, og eleverne debatterede, hvad de drømmer om at opleve og gøre en forskel for.

Hvis du kunne tænke dig at læse mere om kulturfag, så besøg siden her: Kulturfag

Ranum Magasinet

Marketingafdelingen har været godt beskæftiget med at færdiggøre dette års Ranum Magasin. Skolens DNA og visuelle udtryk formidles her, og den opdateres hvert år med nye elevhistorier. I avisen får man det fulde overblik over, hvad vi er for en skole, og dels også de endeløse muligheder, man har som elev på Ranum. Den sidste korrektur er ved at blive færdiggjort, og vi deler naturligvis magasinet med alle dem, der følger Ranum på diverse platforme, så snart den er online. Så hold endelig øje – og send meget gerne feedback til marketing@ranumefterskole.dk.

I mellemtiden kan du gå på opdagelse i vores arkiv, og se hvordan, skolen og designet har ændret sig gennem tiden – det kan du gøre ved at klikke her.

Windsurf & Photography

De to profilfag, Windsurf og Photography, havde en fed dag i Trend med perfekte begynderforhold. Solen skinnede, Limfjorden var rolig og vandet var rart. Både windsurferne og fotograferne havde altså fine forhold for at øve sig – se billederne herunder.

Wind surfing & Photography på tur

Fra haven til maven

Asian Cooking udvidede deres horisonter og gik på rov i haven bag Ranumhus. Her er der en masse grøntsager og urter, som passer fint i den asiatiske gryde. Ning, som er lærer i aktivitetsfaget, videregiver traditionelle og spændende opskrifter på asiatiske retter.

Ny EVS’er

European Voluntary Service, eller EVS i daglig tale, er et fantastisk spændende program, som giver frivillige unge fra hele Europa mulighed for at opleve, arbejde i og lære om et lands kultur. Vi har netop budt Dahiana velkommen, og hun skal være på Ranum i et helt år.

Efterskolernes Dag

Der er kun en måned til, dørene til Ranum åbnes for alle, der er interesserede eller nysgerrige efter at opleve livet på Ranum. Kender du én, der fortjener et uforglemmeligt efterskoleår?

Vi garanterer for en fantastisk dag med masser af efterskoleliv, spændende mad og oplæg om, hvordan det er at være elev på Ranum.

Den kommende uge

Vandsportsweekenden starter i morgen, og der er heldigvis mange elever, der bliver på skolen og deltager i en masse aktiviteter med fælles fortegn: VAND. Der er fuld gang i den Maritime base i Rønbjerg med sejlads, surf og SUP boarding, Wakeboarding på søen ved Rønbjerg og bølgesurf i Klitmøller.

I næste uge er der for første gang Hjemme Hos, hvor kontaktgrupperne besøger kontaktlæreren hjemme hos dem selv. Vi er afsted hele eftermiddagen og laver aftensmad sammen. Det er en hyggelig aktivitet, og der plejer at være rigtig god stemning.

Venneweekenden i næste weekend er noget, eleverne ser frem til, fordi de får mulighed for ikke bare at fortælle men også at vise vennerne hjemmefra, hvad der sker på Ranum. Det bliver sjovt, og der er vist nok en overraskelse på vej. Eleverne kan invitere en ven til at prøve efterskolelivet på Ranum Efterskole College.
Weekenden byder på en masse aktiviteter og selvfølgelig tid til hygge med nye venner.

Rigtig god weekend fra alle os

Fra alle os på Ranum Efterskole College