Mindebøger, duelighedsbeviser og Svensk besøg

Efterskoleåret på Ranum synger på sidste vers. Vi har godt og vel to uger tilbage, inden vi krammer og siger på gensyn ved livstræet, så de sidste uger som efterskoleelev nydes til fulde. Inden de to uger er omme, går vi igennem en outrouge med lærerrevue, gallafest og dimission, så der er helt sikkert noget at glæde sig til. Først skal de sidste mundtlige eksamener overstås, og det arbejder eleverne meget fokuseret på at nå i mål med.

Sideløbende med de mundtlige prøver er der fortsat aktiviteter i løbet af dagen, og dem folder vi ud her – God læselyst.

Utsikten besøger Ranum

Ranum Efterskole College har et meget fint samarbejde med en svensk skole, der ligger i byen Ed. Samarbejdet betyder, at vi sender elever på tværs af skolerne, som oplever, hvad henholdsvis Ranum og Utsikten har af fantastiske muligheder.

Gruppen, der besøgte Ranum, var ved at uddanne sig til friluftsguider, og derfor var det naturligt, at de var med på blandt andet MTB, sejlads og forskellige aktiviteter ved Vilsted Sø. Derudover sov de i tippier, lavede bål og hyggede sig i husene med de danske elever.

Hvis du synes, det lyder som en spændende skole, og har lyst til at vide mere om mulighederne for udveksling til Utsikten, så tag et kig forbi deres hjemmeside her.

Fjordens flotteste løbere

En gruppe elever mærkede efter og fandt løbeglæden. Den blev brugt på kanalløbet i Løgstør, og der blev løbet igennem. 15 entusiastiske løbere på 4,6km og en enkelt elev og lærer på 9,6 km fik knoklet sig igennem, godt hjulpet på vej af smukt nordjysk sommervejr. Godt løbet, hele vejen rundt, en smuk torsdag aften på en frisk tur ved Limfjorden.

Duelighedsbeviser: Tjek

Sejladseleverne kan endelig berige sig med et flot og fortjent duelighedsbevis. Man kommer ikke sovende til det, og derfor er der blevet terpet søfartsregler, søkort, navigation og meget mere. Eleverne har lært at håndtere en båd, og er nu fortrolige med både det praktiske og det teoretiske omkring sejlads. Tillykke til aller jer, der er bestået – nu gælder det om at komme ud og bruge de nye kundskaber.

Læs mere om sejlads på Ranum på Facebook eller profilfagssiden.

Minderne foreviges

Det er blevet den tid på året, hvor mindebøgerne skal skrives. De bedste efterskoleminder og historier er vigtige at få foreviget, så eleverne kan huske tilbage på deres tid fra Ranum, og ikke mindst de venskaber og fællesskaber, de har knyttet. Det er endnu et fint afbræk fra de mundtlige prøver, som minder os om, at tiden på Ranum er ved at være overstået. Imellem alle eksamensforberedelserne giver det en rar fornemmelse at huske hinanden på alle de gode stunder, vi har haft i løbet af året. Efterskoletiden er helt unik, og man glemmer den aldrig. Man tager så uendeligt meget med sig, og det er ofte først, når det er slut, man oplever, hvor meget det egentlig har betydet. Drømmene bliver til virkelighed, og minderne lever for evigt.

Johans IB oplevelser

Nu skal vi til noget helt andet. Vi har haft besøg af en tidligere elev, som har klaret sig rigtig flot, og han fortalte om, hvad det vil sige at være IB elev, og hvordan hans vej hertil har været. Vores internationale afdelingsleder, Matt, skriv følgende om oplæget:

“Many thanks to Johan for coming today to talk about his UWC experience and the IB diploma programme. Glad to see how some of our old students are thriving after their year at Ranum and some of our students wanting to hear more about these great international programmes!”

Der var mange interesserede elever, og de fik mulighed for at snakke med Johan efterfølgende. Det blev til en god snak om muligheder og drømme om fremtiden.

World Oceans Day

Et vigtigt budskab fra Coral Restoration om at fejre og beskytte verdenshavene – for fremtidens og vores egen skyld.

Følg efterskolelivet

Der er som altid mange flere historier fra efterskolelivet på vores forskellige kanaler. Både på Facebook, Instagram og YouTube – så følg endelig med her.

Familiehøjskole i sommerferien

Tag på aktiv ferie i uge 27 eller 28 med hele familien på Ranum Efterskole College. Klik på billedet for at høre mere.

Den kommende uge

I weekenden er der vandsportsweekend, hvor alle profilfag der har noget med vand at gøre er i fuld sving. Næste uges bruges på at forberede og færdiggøre de mundtlige prøver – mon ikke der er et par stykker, der ser frem til det efterhånden.

Rigtig god weekend

Hilsen alle os på